• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Föraryrket ‹ Ny i yrket
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Vad ska man välja?

För dig som är i början av vägen.
Besvara
13 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2

Vad ska man välja?

Inläggav Tommy86 lör 20 aug 2011, 20:23

Jag sitter och funderar på att ta C-körkortet för att jag har alltid haft de som en dröm när
jag var liten att köra lastbil vad tycker ni man ska köra för något?
Har varit inne på Slambil, Bilbärgare och lastväxlare..
Tacksam för svar / T

Tommy86
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Re: Vad ska man välja?

Inläggav J3_08 lör 20 aug 2011, 21:36

pröva en sak i taget och se, de e väl från person till person men jag kör växlare och e skit nöjd me de

J3_08
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav MrEricsson sön 21 aug 2011, 09:55

bara så du vet är en jäkla massa man måste göra innan man kan börja jobba men de äru säkert införstådd i redan. "är ju inte längre bara ta körkortet och köra"

men iaf du kan nästan stortsett välja och vraka på vad du vill köra när du är klar sån brist på chaffisar äre.
ju mer behörigheter och extra utbildningar ju lättare blire.
//Mattias

MrEricsson
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav Tommy86 sön 21 aug 2011, 18:16

nej de vet jag, YKB m.m så de har jag förstått trött på åka firma bil där man inte får plats med bena i
så därför vill jag köra stort istället :)

Tommy86
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Karkkainen sön 21 aug 2011, 19:37

Ja alltså, som de andra säger, de är ju bara att pröva sig fram och se vad man trivs med.
Har själv prövat på distribution, lite terminalkörningar med timmer osv.

Kör just nu lastväxlare och älskar det!
Varierande körning då det blir både flakkörning, gruskörning, snökörning, maskinflak osv.
Allt jag vet är bara att jag aldrig tänker återvända till distribution. För mycket slit och ett elände att hålla på med vintertid.

Karkkainen
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Richie mån 22 aug 2011, 09:24

Jag kan nog hålla med föregående talare om att lastväxlare är nog det jag helst skulle välja utav de kategorier jag jobbat med.
Kranbil är ett alternativ också då det är lite mer utmanande än att köra LV men fortf. utan att vara lika slitsamt som distribution. Jag är riktigt fascinerad över gubbarna man möter som jobbat med dist. i 30år :o

Richie
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav bentzer sön 28 aug 2011, 16:16

Richie skrev:Jag kan nog hålla med föregående talare om att lastväxlare är nog det jag helst skulle välja utav de kategorier jag jobbat med.
Kranbil är ett alternativ också då det är lite mer utmanande än att köra LV men fortf. utan att vara lika slitsamt som distribution. Jag är riktigt fascinerad över gubbarna man möter som jobbat med dist. i 30år :o

Dom gubbarna är så inkörda på sina rutiner och har oftast hittat ett lugn i sina distrikt skulle jag tro.. :P

Själv har jag kört allt från liten paketbil till stora special transporter..
Jag trivs bäst med specialtransporter.. :) (varierar mellan bli och släp och jumbo trombontrailer)
varierande jobb och får se mycket av sverige... :D har tyvärr inte testat varken kran eller krokbil men kan tänka mig att dom två också är väldigt givande.. :)

vill man ha stor variation och komma hem de flesta kvällarna så kanske man ska testa bemannings bolag? jobba som lots.. olika åkerier olika rutiner över allt.. men ganska givande ändå.. :P

Lycka till! :)
När jag blir stor ska jag också köra riktig bil.. :P

bentzer
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav xeon sön 28 aug 2011, 18:04

Har kört växlare, öppen lågbyggd trailer , kranbil , liftdumper, distribution samt snöröjning.

Distribution är väll det som kommer längst ner på listan av vad jag skulle vilja göra.

Växlare kan bli väldigt varierande beroende klar på vad du kör.. Schaktflak och köra mellan punkt A och B en hel månad/år kan väll bli lite enformigt.

Kranbil om du inte kör fast för någon speciell kund så får du dagar som inte är den andra lik... väldigt fint att stå ute också när du har bra väder dock inte lika kul när det är regn och snålblåst.

specialtransport. Jag körde själv med trailer nu körde jag ofta motvikter till mobilkranar men det hände även man fick på maskiner av olika slag samt annat gods.. Väldigt utmanade jobb och ingen dag var den andra lik..

Gillar du att ha fasta rundor och veta hur din dag kommer att se ut välj distribution.
Säljes: Intrumentbord till Scania R och P serie.. mail: xeon@telia.com för mer info.

xeon
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Karkkainen sön 28 aug 2011, 20:46

xeon skrev:Gillar du att ha fasta rundor och veta hur din dag kommer att se ut välj distribution.

...Hur din dag kommer se ut. Stress, ont i ryggen, mer stress, ingen lunch och mer ont i ryggen. ;)

Nä, skämt å sido. Visst är distribution en bra erfarenhet och en sorts körning som oftast har en tydlig rutt och ger dig en bra överblick av dagen. Men som sagt, även för mig kommer det lååång ner på listan.
Ta bara vintertid.
En blankpolerad bakgavellyft som man ska balansera en 800 kg tung och vinglig hundmatspall på.
-32 och ytan du står på är som glas.
Snön fryser fast på palldragarens hjul och vart du än är och vad du än ska dra så får du räkna med att du får släpa både pall och palldragare. Kunder som genitaliskt ber dig flytta 500 kg tunga pallar över snötäckta ytor. "Jo tack, lycka till... Jag lämnar den HÄR!"

Sen är det ju bara att ta sommaren. Om man nu själv är fast anställd och har de gott och kan sina saker, räkna då med att de som lastar pallarna ursprungligen är sommarjobbare och inte vet vad dom gör.
Aldrig någonsin kunde jag tro att man kunde lasta tex. hundmatspåsar så snett utan att en pallen tippar.
Minsta vindpust och hela shabraket skulle åka i backen. Och just de ja, nämnde jag att dom i snitt väger runt 600-800 kg. ;) Och inte för att tala om kattsandseländet. ;) 700 kg, halvpall. ;)

Vore jag du, satsa på något som inte kommer innebära död av kattsand eller söndersliten rygg efter 1000 kg:s icb:er som bara måste släpas med handjagare. ;)

Karkkainen
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Vipper mån 29 aug 2011, 09:46

Jag ska inte säga att jag har provat mycket, utan bara anlägg över och under jord och fjärr. Och båda de körningarna passade mig perfekt. Något av det coolaste jag gjort med lastbil var att köra 1400 meter under jord i Kirunas gruva. Det var en chans jag fick efter att ha träffat ett underbart galet gäng därifrån. Så flög upp och var med där i två veckor.

Så något man helt klartska göra är att ta chanser och våga testa!
-=Do what you can. Use them you know=-

Vipper
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Nästa

Besvara
13 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2

Återgå till Ny i yrket