• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Föraryrket ‹ Ny i yrket
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Ska starta eget, hjälp!?

För dig som är i början av vägen.
Besvara
42 inlägg • Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5

Ska starta eget, hjälp!?

Inläggav Rocke mån 03 okt 2011, 18:02

Tjena

Skall nu starta eget är det tänkt men har lite bekymmer att komma fram till vad allt kostar.
Hade tänkt köpa en 05as lastbil för 275k+moms och med lite utrustning kring 290-300k+moms.
Räknar med att den kommer dra ungefär 3.5l/mil.
Så det jag har lite problem med är vad t.ex detta kostar per år.
Försäkring på endast fordon och företaget, ej på godset.
Förbrukningsmaterial, däck, service. 7000mil/år.
Bränsle, vad får ni betala om ni tankar kring 24m3/år? inkl eller ex moms? Hade tänkt välja att tanka hos statoil. Dom säger bara att det är en förhandlingsfråga om man tankar mer än 8m3/år.
Sen något som någon kan få förklara är detta med amortering och avskrivning, varför är inte amortering som följer lastbilens värdeminskning samma sak som avskrivning?
Ös på med mer info om ni har något matnyttigt att komma med :)

Tack på förhand.
Mvh

Rocke
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Re: Ska starta eget, hjälp!?

Inläggav frantzen mån 03 okt 2011, 20:16

Gå eget på väg eller läs på mer om företags ekonomi, vad gäller underhållsbiten så varierar ju det fruktansvärt, tex har du ju inte samma underhållskostnader per mil på en timmerbil som går på dåliga vägar som du har på en dragbil som går sthlm-gbg med 40 ton.
Diesel är som sagt en förhandlingsfråga, att bestämma sig för att tex tanka statoil är bra dumt utan att ta in offerter från andra leverantrörer, samma med försäkringar, varierar också förbannat, varför inte en godsförsäkring? Låter dumt i mina ögon att inte försäkra det du har på flaket?
Loud pipes save lives!

frantzen
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Inläggav Rocke mån 03 okt 2011, 21:04

frantzen skrev:Gå eget på väg eller läs på mer om företags ekonomi, vad gäller underhållsbiten så varierar ju det fruktansvärt, tex har du ju inte samma underhållskostnader per mil på en timmerbil som går på dåliga vägar som du har på en dragbil som går sthlm-gbg med 40 ton.
Diesel är som sagt en förhandlingsfråga, att bestämma sig för att tex tanka statoil är bra dumt utan att ta in offerter från andra leverantrörer, samma med försäkringar, varierar också förbannat, varför inte en godsförsäkring? Låter dumt i mina ögon att inte försäkra det du har på flaket?

YES ett svar från en som inte har ett eget åkeri och därmed inte kan svara särskilt relativt.
Godsförsäkring kommer finnas men inte via mig.

Någon annan?

Rocke
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Linkan mån 03 okt 2011, 22:10

frantzen är väl visst egen?

Linkan
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav frantzen tis 04 okt 2011, 07:53

Linkan skrev:frantzen är väl visst egen?

Joe sist jag kolla så hade jag då eget...
Vad skall du köra för något?
Loud pipes save lives!

frantzen
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Inläggav Rocke tis 04 okt 2011, 09:04

frantzen skrev:
Linkan skrev:frantzen är väl visst egen?

Joe sist jag kolla så hade jag då eget...
Vad skall du köra för något?

Du svarade enligt mig inte särskilt relativt till mina frågor.
Men jag ska ansluta mig till en central här i Stockholm, och därmed köra "bud"körningar.
Vad får du betala per liter diesel? hur många tankar du per år?

Rocke
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav frantzen tis 04 okt 2011, 09:59

Ska jag vara ärlig så verkar du ju inte ha så stor koll på branchen?
Bara för att du kör budkörningar genom en central så innebär det inte att du klarar dig utan godsförsäkring? Möjligen att kunderna har sina saker försäkrade, men blir dom skadade under tiden du transporterar/hanterar dom är det du som skall ersätta dom, så funkar det åt dom jag kört åt...
Dieselförbrukningen varierar ju fruktansvärt med tanke på vilken körning du har, hur många mil du har osv, ett tag så låg jag på 6 kubik i månaden på en bil. Vad du får för rabatt har jag inte den blekaste om alls.
Men är du medlem i SÅ så har man iaf 1kr/l i rabatt på statoil, kanske din uppdragsgivare har nåt rabattavtal med nåt annat oljebolag?

Så mitt råd till dig är fortfarande att anmäl dig till en eget på väg kurs, där får du lära dig dom företagsekonomiska grunderna tex skillnaden på amortering och avskrivning.
Vad gäller försäkringsbiten så måste du begära in offerter från försäkringsbolage, samma gäller finansiering av fordon om du inte ska betala det cash vill säga, begär även in offerter på bränslesidan, kontakta märkesverkstaden och få en offert på tex ett serviceavtal för bilen så får du ett humm om vart du hamnar i service och reparationer.
Du kan inte få en rättvis kalkyl genom att fråga andra vad det kostar för dom, då rabatter osv varierar stort på vad du kör för nåt, vart du bor, hur stort åkeri du har osv osv!
Sist men inte minst, när du räknar på om körningen inkl alla kostnader går runt, räkna INTE med en begagnad bil i kalkylen, går det inte ihop sig med en ny bil på körningen så går det inte ihop sig med en gammal heller....
Loud pipes save lives!

frantzen
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Inläggav Rocke tis 04 okt 2011, 13:50

[quote.="frantzen"]MASSA TEXT[/quote]

Jaja jag letar väl information någon annanstans där folk kan ge mig siffror utan att gnälla.
Trots att folk ger mig siffror på vad det kostar så betyder det inte att jag kopierar det rakt in i min budget, men tack för alla "svar"

Rocke
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Denelson tis 04 okt 2011, 15:03

Frantzen svar tyckte jag både var bra och nyttiga så jag undrar vem som gnäller???

Om du nu skall ansluta dig till en central måste det väl finnas åkare som kör liknande det du skall köra? Dina blivande kollegor! Ställ dina frågor till dom så kanske du kommer närmare sanningen. Men jag e ju inte egen åkare så va fan vet jag?? ;)

Denelson
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav En lapp tis 04 okt 2011, 17:17

Det här bär mig emot jäkulst att skriva, men Frantzen har gett dig ett väldigt vettigt svar... Inser du inte det, så ska du nog kanske släppa tankarna på eget. Men börja med att gå Eget på väg, så du får lite inblick i driften av företaget.

En lapp
(350+ inlägg)
(350+ inlägg)

• E-post

Nästa

Besvara
42 inlägg • Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5

Återgå till Ny i yrket