• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Föraryrket ‹ Ny i yrket
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Posten Logistik?

För dig som är i början av vägen.
Besvara
48 inlägg • Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5

Posten Logistik?

Inläggav Krik ons 06 jul 2011, 11:45

Tjena på er alla glada!

har fått erbjudande att börja köra på Posten, men tänkte höra mig för hur det är att köra för dom.

har ni kört, eller kör fortfarande, för posten, hur är dom som arbetsgivare?
vet inte riktigt vad jag vill veta, så all info är välkommet :D

tack på förhand :)

Krik
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Re: Posten Logistik?

Inläggav bentzer ons 06 jul 2011, 19:40

Kan ju meddela att dom inte går efter transport utan SEKO..:P
När jag blir stor ska jag också köra riktig bil.. :P

bentzer
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav Richie tor 07 jul 2011, 09:46

Vilket inte bara är en fördel.........

Jag har själv kört åt posten (genom min åkare) totalt ca 2½år i Stockholm och är bra polare med en hel del chaufförer samt chefer.

Fördelar;
+ Är du duktig och intresserad finns goda utvecklingsmöjligheter åt transportledarhållet och även chefspositioner
+ Fasta arbetstider (sällan övertid)
+ "Statligt" (inte helt men tänket finns kvar) så man har en hel del förmåner

Nackdelar;
- Inte jättebra lön sett till det jobb du utför (ligger som sagt under SEKO så de har sämre lönesättning för samma jobb som "transportchaufförer"). Det kunde lätt skilja 5-6k/mån för samma jobb...
- Fasta arbetstider (Posten har många körningar som går konstiga arbetstider men funkar dessa för chauffören så är det ju bra)

Det var de jag kom på just nu, återkommer om det ploppar upp mer ;)

Richie
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Krik tor 07 jul 2011, 11:24

Hyggligt att ni skriver, det uppskattas!

Fick erbjudande att köra spetsbyte, nattetid, och skulle då få ungefär 157 spänn i timmen, inkl alla OB osv, så räknade på att grundlönen skulle hamna bara nån tusenlapp över Posten.
Då jag jobbat konstiga tider senaste nästan 6 åren, känner jag för att köra dagtid, iaf mestadels, så postens lägre lön är okej ändå, då jag högst troligt kommer jobba dagtid :D

Mer input är välkommet :)

Krik
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav bentzer tor 07 jul 2011, 18:13

Självklart att man hjälper sina kollegor!! :D

det var länge sen jag körde åt PÅKAB (PostÅKeriet AB/ Posten Logistik) nu men när jag gjorde det så var det via bemannings företag så då hade jag ju bättre lön än dom som jobbade för posten direkt.. :P

men som sagt.. allt beror på vad du får för körning innom PÅKAB... kollegorna är dom som överallt varierande... :P hur SEKO's villkor är jämfört med Transport vet jag faktiskt inte..

men lycka till!! :D
När jag blir stor ska jag också köra riktig bil.. :P

bentzer
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav Hellectric fre 08 jul 2011, 07:36

Min erfarenhet av poståkeriet:

Har aldrig kört åt dom själv, men sambon har. Hon hade sommarvikariat med muntligt löfte om tillsvidare efter sommaren. Hon blev gravid och råkade nämna detta för en kollega när en av cheferna stod inom hörhåll. Resultatet blev att det helt plötsligt inte fanns något behov för henne längre. Två veckor senare anställdes en av hennes bästa kompisar på den linje sambon skulle ha fått. Detta anmäldes till diskrimineringsombudsmannen där det blev fällande dom för posten som överklagade. Det ligger nu (nästan tre år senare) hos arbetsdomstolen och tar mycket energi både från mig och min sambo. Detta var poståkeriet i Borlänge och det är säkert inte lika i hela landet, men faktum kvarstår att de som sitter på kontoret i Sthlm backar upp cheferna i Blge. Skitåkeri om du frågar mig, skulle aldrig i livet sätta min fot i en av deras bilar. :evil:

EDIT: Nu är det ju inte säkert att du blir gravid heller... 8-)
Gubbar med liten k*k kör SAAB turbo

Hellectric
(350+ inlägg)
(350+ inlägg)

• E-post

Inläggav Richie fre 08 jul 2011, 13:46

Fy fan Hellectric! Riktigt vidrigt att höra! Finns bara ett sätt att få snurr på såna här ärenden, MEDIA... Då jävlar ska du se på grejjer, då kommer det gå fort... Dessutom kan du kanske få lite kompensation av nån av våra kära dagliga skvallerpressar för ett scoop ;) Jävla svinbeteende iaf! Sånt ska hängas ut!

Hellectric skrev:Min erfarenhet av poståkeriet:

Har aldrig kört åt dom själv, men sambon har. Hon hade sommarvikariat med muntligt löfte om tillsvidare efter sommaren. Hon blev gravid och råkade nämna detta för en kollega när en av cheferna stod inom hörhåll. Resultatet blev att det helt plötsligt inte fanns något behov för henne längre. Två veckor senare anställdes en av hennes bästa kompisar på den linje sambon skulle ha fått. Detta anmäldes till diskrimineringsombudsmannen där det blev fällande dom för posten som överklagade. Det ligger nu (nästan tre år senare) hos arbetsdomstolen och tar mycket energi både från mig och min sambo. Detta var poståkeriet i Borlänge och det är säkert inte lika i hela landet, men faktum kvarstår att de som sitter på kontoret i Sthlm backar upp cheferna i Blge. Skitåkeri om du frågar mig, skulle aldrig i livet sätta min fot i en av deras bilar. :evil:

EDIT: Nu är det ju inte säkert att du blir gravid heller... 8-)

Richie
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Karkkainen fre 08 jul 2011, 14:56

Krik skrev:Hyggligt att ni skriver, det uppskattas!

Fick erbjudande att köra spetsbyte, nattetid, och skulle då få ungefär 157 spänn i timmen, inkl alla OB osv, så räknade på att grundlönen skulle hamna bara nån tusenlapp över Posten.
Då jag jobbat konstiga tider senaste nästan 6 åren, känner jag för att köra dagtid, iaf mestadels, så postens lägre lön är okej ändå, då jag högst troligt kommer jobba dagtid :D

Mer input är välkommet :)

Har inte kört åt dom personligen.
Men av vad man hört från bekanta och vad man själv sett så skulle jag inte välja posten som första val då det kommer till chaufförsjobb. Sorry.

Lastbilar som för längesedan skulle ställts bort, stressig arbetsmiljö, konstiga arbetstider och som sagt... lägre lön. Nja, sällan jag hört något positivt om postens åkeri tyvärr.

Karkkainen
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav DeesL fre 08 jul 2011, 17:06

Finns i mina ögon tre ord för posten "nej, nej och NEJ" men alla är vi olika... gillar du inte stures lastbil ska du nog inte sätta dig i en postenkärra... det är som att byta från fiat punto till trampbil i uppförsbacke 8-)
I don´t kill everything I fuck along the road, I do it the other way around

DeesL
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Duffy fre 08 jul 2011, 17:25

Har fått intrycket dom som kör åt posten är dom som inte har en endaste chans att få jobb någon annanstans,.
Stött på väldigt många gula bilar som inte direkt framförts av dom skarpaste knivarna i lådan,.

Visserligen körde jag nattetid i Örebro och passerade deras terminal ca 16-20ggr per kväll/natt förut och det är ju ganska vältrafikerat där på nätterna och det man minns är det man irriterat sig på men har även hört talas om en heldel idiotgrejer när deras bilar varit inblandade,.

Jag personligen skulle nog hellre springa runt och försöka vara trevlig mot kunder på Mcdonalds än ta anställning på posten, Och jag är inte direkt den mest folkkära människan i Sverige :)

Duffy
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Nästa

Besvara
48 inlägg • Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5

Återgå till Ny i yrket