BlackbirdCaD skrev:Det låter ju bra att det är mest pall/stort gods när man kör med släp.
Men frågan är om det är alltid som man kör med släp, får väl fråga arbetsgivaren om det![]()
Men det som jag inte riktigt förstår är att.. hur kan man köra distribution med släp på heltid i en stad som är ungefär lika stor som Södertälje? Låter lite märkligt tycker jag.
Kanske det är många fram och tillbaks körningar?
typ åka till ett ställe plocka upp grejjer åka 5 min till nästa plocka upp där osv.
typ nästan den principen. oftast till såna ställen som skickar lite mer grejjer än såna där ställen som tar tex 1 pall plats per ställe som små 2 axliga lastbilarna går till
en bil o släp räknas nästan som 3 vanliga små lastbilar istället för och skicka typ 3 små bilar kör dom en 24 meters istället kostar ju mindre
en bil o släp va vell cirka 48 pall platser medans en bil är 18 eller mer beronde på moddel osv
sen lär du få lite mer backning skillz än fjärr nissnara som bara matar mil efter mil. när man ska krongla in släpet nånstans var 5 min än dom som ska köra 4½ timme tills nästa backning som exempel
så allt hänger på vad man vill göra.
sj ville jag köra fjärr/natt.
och när man gick yrkesförarutbildning slutade de med praktik på distrubition och sen dess är man kvar där än.
trivs skit bra med de fattar inte riktigt vad folk gnäller över visst väldigt sellan man har fullkörtid men å andra sidan gå hem i hyfsad tid är rätt skönt de med. andra dagar är de skit mkt så man får jobba över .
jag ser de så här när man har samma grundlön så äre ju skönare komma hem tidigt än och köra 9 eller 10 timmar körtid för samma grundlön. spec när de skilljde sig 200 kr från oss nybörjare och en som jobbat i 20 år innom yrket i månaden.