• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Föraryrket ‹ Ny i yrket
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Posten Logistik?

För dig som är i början av vägen.
Besvara
48 inlägg • Sida 5 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5

Re: Posten Logistik?

Inläggav MrEricsson lör 19 nov 2011, 22:18

BlackbirdCaD skrev:Det låter ju bra att det är mest pall/stort gods när man kör med släp.
Men frågan är om det är alltid som man kör med släp, får väl fråga arbetsgivaren om det :)

Men det som jag inte riktigt förstår är att.. hur kan man köra distribution med släp på heltid i en stad som är ungefär lika stor som Södertälje? Låter lite märkligt tycker jag.
Kanske det är många fram och tillbaks körningar?

typ åka till ett ställe plocka upp grejjer åka 5 min till nästa plocka upp där osv.
typ nästan den principen. oftast till såna ställen som skickar lite mer grejjer än såna där ställen som tar tex 1 pall plats per ställe som små 2 axliga lastbilarna går till
en bil o släp räknas nästan som 3 vanliga små lastbilar istället för och skicka typ 3 små bilar kör dom en 24 meters istället kostar ju mindre
en bil o släp va vell cirka 48 pall platser medans en bil är 18 eller mer beronde på moddel osv

sen lär du få lite mer backning skillz än fjärr nissnara som bara matar mil efter mil. när man ska krongla in släpet nånstans var 5 min än dom som ska köra 4½ timme tills nästa backning som exempel

så allt hänger på vad man vill göra.
sj ville jag köra fjärr/natt.
och när man gick yrkesförarutbildning slutade de med praktik på distrubition och sen dess är man kvar där än.
trivs skit bra med de fattar inte riktigt vad folk gnäller över visst väldigt sellan man har fullkörtid men å andra sidan gå hem i hyfsad tid är rätt skönt de med. andra dagar är de skit mkt så man får jobba över .

jag ser de så här när man har samma grundlön så äre ju skönare komma hem tidigt än och köra 9 eller 10 timmar körtid för samma grundlön. spec när de skilljde sig 200 kr från oss nybörjare och en som jobbat i 20 år innom yrket i månaden.
//Mattias

MrEricsson
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav BlackbirdCaD sön 20 nov 2011, 07:57

Okej.
Hur får man reda på addresserna till ställena man ska till?
Får man själv kolla på paketen/pallarna/burarna, får man en lista varje dag, eller hur funkar det?

BlackbirdCaD
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav MrEricsson sön 20 nov 2011, 10:11

BlackbirdCaD skrev:Okej.
Hur får man reda på addresserna till ställena man ska till?
Får man själv kolla på paketen/pallarna/burarna, får man en lista varje dag, eller hur funkar det?

transportledarna skickar ut massa upphämtnings medelanden i handdatorn
sen om du ska levera nånstans står de på fraktsedlarna vart grejjerna ska
//Mattias

MrEricsson
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav duas sön 20 nov 2011, 13:36

Skulle inte rekomendera någon att börja där, har hur mycket som helst att berätta om detta PostNord som det heter nu. Men jag skippar det.

duas
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Galisheno tis 29 nov 2011, 17:41

Hej!

Jag har precis blivit klar med min yrkesförarutbildning som jag genomgått och jag undrar att om man vill köra sån bytestrafik med Bil och släp hos posten hur går man till väga ? vem kontaktar man osv?

har ADR,Truck,Hjullastare,Säkerhet på väg, BE,CE körkort och yrkeskompetensbevis

Vore mer än snällt ifall någon kunde ställa upp och hjälpa för har 0 erfarenhet om hur det med att söka inom yrket går till:/

Med vänliga hälsningar/Galisheno

Galisheno
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav duas tis 29 nov 2011, 21:58

Galisheno skrev:Hej!

Jag har precis blivit klar med min yrkesförarutbildning som jag genomgått och jag undrar att om man vill köra sån bytestrafik med Bil och släp hos posten hur går man till väga ? vem kontaktar man osv?

har ADR,Truck,Hjullastare,Säkerhet på väg, BE,CE körkort och yrkeskompetensbevis

Vore mer än snällt ifall någon kunde ställa upp och hjälpa för har 0 erfarenhet om hur det med att söka inom yrket går till:/

Skulle rekomendera att du söker vidare, för skulle inte rekomendera någon att börja på posten. Dåligt betalt sen att det är för mkt chaufförer man får ingen "personlig" kontakt, man jobbar bara konstiga tider.

duas
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Vivastar sön 18 dec 2011, 10:40

Går inte att dra hela posten över samma kam, det är sjukt olika från stad till stad och dessutom är det riktigt bra arbetsgivare när det gäller att få betalt för övertiden och få bra ersättning vid sjukdom osv för det sitter ingen gniden åkare och försöker pressa ut så mycket som möjligt ur dig.

Vill man söka jobb på posten är det bara åka och knacka på vid terminalen och fråga efter personen som har hand om rekryteringen. Många trivs på posten och har jobbat en sjuhelsikes massa år där, lönen är dessutom mer förhandlingsbar där än hos de flesta andra åkerier, jag själv fick löneförhöjning tre gånger på mindre än ett år då de såg att jag förtjänade det.
Vilotid får man i graven! - Om man har tur...

Vivastar
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav JSkoda sön 18 dec 2011, 12:29

duas skrev:
Galisheno skrev:Hej!

Skulle rekomendera att du söker vidare, för skulle inte rekomendera någon att börja på posten. Dåligt betalt sen att det är för mkt chaufförer man får ingen "personlig" kontakt, man jobbar bara konstiga tider.

även om det är mkt chaufförer så får man personlig kontakt om man vill ha det åtminstone med någon eller några.
man måste visa att man vill lära känna dem andra chaufförerna för annars så kan andra få ett intryck om att du inte vill lära känna någon.
oavsett hur stort eller litet företag det är så visar man inte o börjar ta lite kontakt med dem som jobbar där så kan man aldrig få ett gensvar.
Nothing is impossible

JSkoda
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Föregående

Besvara
48 inlägg • Sida 5 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5

Återgå till Ny i yrket