• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Föraryrket ‹ Ny i yrket
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

nybörjarfrågor :)

För dig som är i början av vägen.
Besvara
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2

nybörjarfrågor :)

Inläggav dennis92 tis 06 dec 2011, 17:47

hej allihop!
funderar på att gå en yrkesförarutbildning men har lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig med :p

hur öppnar man huven på en lastbil?
är det inte svårt att köra på vintern när det är halt?
hur lär man sig att backa? verkar jättesvårt..!

vore jättesnällt om någon kunde svara på mina nybörjarfrågor :p

dennis92
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Re: nybörjarfrågor :)

Inläggav Hillhauler tis 06 dec 2011, 19:54

Kul att du är sugen!
1: Hur man öppnar huven är väldigt olika beroende på märke... Scania har en liten spak tex.
2: bara man kör lugnt och försiktigt är det inte svårt ..
3: att lära sig att backa krävs tålamod och mycket ÖVNING. sen är det inte så svårt :)

Mvh

Hillhauler
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav nnh tis 06 dec 2011, 20:55

Hur man öppnar huven är det ofta bara att dra den emot sig så är det på Scania och Volvo.
Scanias R serie hade förut en spak bredvid gångjärnet på vänster dörr men tog bort det för de krånglade.

När du ska köra då det är halt tänk dig för om släpen har abs eller inte, om verkligen lastkännande ventilerna på släpen funkar så du inte måste tvärbromsa i nån korsning eller kurva å så sticker släpet iväg ner mot diket direkt du bromsar. Inte så kul
Tänk dig även för hur du parkerar släpen om du ska lämna den eller hur du parkerar hela ekipaget de är lätt hänt att man tinar ner. Kall mark och snö sen kommer du där med varma däck.
Så att ha med sig en hink med lite grövre sand eller grus är aldrig fel såna gånger. Ännu bättre är att ha med sig en kast kätting då blir man aldrig ståendes. Se också till att diffen på lastbilen verkligen funkar.
Bara en sån enkel sak som att stanna vid ett rödljus kan va dumt när det är vinter, halt ute eller lite lurig temperatur. T.ex första rödljuset i Skellefteå när man kommer norrifrån och ska söderut är ju ett klassiskt fastskörnings ställe för folk som inte tänker längre än näsan räcker. Samma sak med rödljuset vid badhuset i Övik, Flera gånger per vinter det står lastbilar där och slirar, stannat långt ner i backen i kön å väntat på grönt sen tar han sig inte igång...

Att lära sig backa gäller att ha tålamod och öva, gärna ha lite längre dragstång de upplever jag iaf gör det lättare att backa släpet.
Sen ska man inte vrida ratten så mycket som man tror utan små rörelser räcker. Tänk även på att ta igen och följa med släpen när du väl fått den att börja svänga dit du vill. Bättre gå ut en gång för mycket och kika vart man är på väg än en gång för lite.
Senast redigerad av nnh tis 06 dec 2011, 20:59, redigerad totalt 1 gång.

nnh
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav DeesL tis 06 dec 2011, 20:59

ett bra tips är att man försöker skapa en linje att backa efter på de ställen det saknas...jag brukar försöka använda mig av hjulspår där folk stått tidigare... alltid lättare att backa då.... annars är det bara öva öva öva som gäller ;)
I don´t kill everything I fuck along the road, I do it the other way around

DeesL
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav nnh tis 06 dec 2011, 21:06

DeesL skrev:ett bra tips är att man försöker skapa en linje att backa efter på de ställen det saknas...jag brukar försöka använda mig av hjulspår där folk stått tidigare... alltid lättare att backa då.... annars är det bara öva öva öva som gäller ;)

Rak backa är väl ändå ingen match :P Alla kör ju inte mellan terminal till terminal =)

nnh
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav DeesL ons 07 dec 2011, 15:26

du kan väl skapa linjer var fan som helst?! jag kör inte heller bara till o från terminal men jag använder mig av samma princip överallt där det inte finns målade linjer funkar likabra på asfalterade lastgårdar som på grusvägar hemma hos bönder och mitt emellan träden på vägen dit... hjulspå var enbart ett alternativ... skapa linjer kan man göra av allt från sten och jordhögar till tappade vantar om så behövs
I don´t kill everything I fuck along the road, I do it the other way around

DeesL
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav nnh ons 07 dec 2011, 18:26

DeesL skrev:du kan väl skapa linjer var fan som helst?! jag kör inte heller bara till o från terminal men jag använder mig av samma princip överallt där det inte finns målade linjer funkar likabra på asfalterade lastgårdar som på grusvägar hemma hos bönder och mitt emellan träden på vägen dit... hjulspå var enbart ett alternativ... skapa linjer kan man göra av allt från sten och jordhögar till tappade vantar om så behövs

Men lugna dig lite va? :lol:

nnh
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav DavidH tor 08 dec 2011, 17:16

Inget att tillägga egentligen, dock bara påpeka att Scania har inte alls tagit bort spaken till frontluckan bredvid gångjärnet i dörren :/ Har den på min bil, o dom flesta nya chassier vi transporterar har skiten kvar.. tyvärr..

DavidH
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav nnh tor 08 dec 2011, 18:36

DavidH skrev:Inget att tillägga egentligen, dock bara påpeka att Scania har inte alls tagit bort spaken till frontluckan bredvid gångjärnet i dörren :/ Har den på min bil, o dom flesta nya chassier vi transporterar har skiten kvar.. tyvärr..

Kanske inte tagit bort spaken men vad jag märkt på dom få R serier jag kör är det då bortkopplat för det kan strula...

nnh
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav frantzen tor 08 dec 2011, 20:26

Låsningen till grillen är ett val man gör när man specar chassiet, mao går det att få med och utan
Loud pipes save lives!

frantzen
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Nästa

Besvara
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2

Återgå till Ny i yrket