• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Föraryrket ‹ Ny i yrket
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Lite funderingar från en som vill in i svängen.

För dig som är i början av vägen.
Besvara
10 inlägg • Sida 1 av 1

Lite funderingar från en som vill in i svängen.

Inläggav Magnussss tor 17 nov 2011, 08:52

Tjenare på er gott folk. Läst en del trådar här inne på sistonde och det verkar som en del av er har lite rutin o kunskap på området. Hoppas någon kan hjälpa mig då jag är på väg och skall ta ce-kort och sitter i planer på att starta eget. Jag har en hel del frågor men börjar lite varsamt och får vi igång denna tråd som släpper jag dom i omgångar.

Fråga 1) Trafiktillstånd, sicket gissel! Nu är det så att jag är nyutkommen från en kortare men tyvärr tillräckligt allvarligt fängelsestraff så jag kommer förmodligen inte att klara ett lämplighetstest hos transportstyrelsen. Pratade med transportstyrelsen idag på telefon och har man ett AB så skall alltid om det finns en vd vara trafikansvarig, i annat fall en styrelseledamot. Vad tror ni om att jag och min bror samtidigt går kursen eget på väg men bara han gör provet efteråt för att som styrelseledamot på mitt AB även vara trafikansvarig, trots att han inte kommer ha något med bolaget att göra. Och någon vd kanske man inte behäver eller?

Tacksam fär både svar och ideer hur ni hade gjort.
Mvh Magnus

Magnussss
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Re: Lite funderingar från en som vill in i svängen.

Inläggav Fjallsta tor 17 nov 2011, 13:20

Det funkar bra att din bror är trafikansvarig om han sitter i styrelsen och någon vd behöver du inte ha om du inte vill.

Fjallsta
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Magnussss tor 17 nov 2011, 13:40

Fjallsta skrev:Det funkar bra att din bror är trafikansvarig om han sitter i styrelsen och någon vd behöver du inte ha om du inte vill.

Gött att höra, annars hade allt spruckit innan jag kommit igång.

Fråga 2) När jag format mitt AB och skall skaffa mig en begagnad lastbil med lastväxlare så kommer jag inte ha pengar till att casha den. När man leter lastbil på tex:
http://www.mascus.se/Transportfordon/Be ... astvaxlare

så finns det lite finans hjälp där. Caplease och Marginalen.

Förstår att om man hittar en begangnad bil så köper dem in den och sedan leaser man den utav dem.
Någon som erfarenhet av detta upplägg eller hur skulle ni andra göra med eran första bil, tänker även på service och sådant. (va fan gör man om sin enda bil behöver fixas en vecka eller så)

Många frågor i en blev det men hoppas ni skjuter på.

Magnussss
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav En lapp tor 17 nov 2011, 14:21

Leasing är väl lite som att pissa i brallan, kolla hur bilhandlare eller banker ställer sig till en finansiering. Hos en bilhandlare har du ju även garantier, inte OM utan NÄR nånting händer. Sen ska din bror va klar över vad det innebär att vara trafikansvarig. Han måste ju hålla sig i skinnet, bl.a.

En lapp
(350+ inlägg)
(350+ inlägg)

• E-post

Inläggav pinnen tor 17 nov 2011, 17:40

Ja, sen får han personliga böter som trafikansvarig om det hittas fel vid en flygande besiktning

pinnen
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Magnussss tor 17 nov 2011, 20:29

En lapp skrev:Leasing är väl lite som att pissa i brallan, kolla hur bilhandlare eller banker ställer sig till en finansiering. Hos en bilhandlare har du ju även garantier, inte OM utan NÄR nånting händer. Sen ska din bror va klar över vad det innebär att vara trafikansvarig. Han måste ju hålla sig i skinnet, bl.a.

Absolut, min bror håller sig i skinnet. Bara jag i familjen som råka ställa till det för mig en gång, he he.
Ok, att köpa en lastbil av en firma direkt med finansierings hjälp av banken låter kanske lite bättre än att leasa när man tänker på garantier och sådant.

"Ja, sen får han personliga böter som trafikansvarig om det hittas fel vid en flygande besiktning"

Skall tala om detta för han men det skulle jag absolut ta hand om och det vet han. Vad är det för fel som skulle kunna hittas på en flygande besiktning och vad för pengar pratar vi om i böter?

Magnussss
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Fjallsta fre 18 nov 2011, 06:36

Om du köper bil av Scania/Volvo handlare så kan dom hjälpa till med finansiering annars kan du höra med din bank. Du måste ju ändå dit och skaffa en checkkredit om du inte har pengar så du kan driva bilen och din lön i ett par månader tills pengarna börjar komma.

Vid en flygande besiktning kan du få anmärkning på samma saker som vid en vanlig besiktning och få 2or eller i värsta fall körförbud. Böter handlar inte om några astronomiska summor men alla utgifter är ju trist speciellt när man är nystartad.

Fjallsta
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav kullgren fre 18 nov 2011, 09:01

Köp en Scania hos en Scania återförsäljare och använd dig av Scania finans! bättre än så kan det inte bli, dom är bra insatta i branschen o vet vad det handlar om, tex 1 betalningen är alltid 2 månader efter att du köpt bilen ( så har det alltid varit för mig) då hinner man komma igång o köra och få in sin avräkning innan lånet ska betalas! sen finns det fördelar med leasing oxå om man tittar på bokföringsbiten.

Chansen att din bror skulle få böter om du åker i en flygande besiktning är enormt liten, vanliga bes 2:or får man inga böter för, det har då jag aldrig fått nångång.

kullgren
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav Magnussss fre 18 nov 2011, 09:53

Fjallsta skrev:Om du köper bil av Scania/Volvo handlare så kan dom hjälpa till med finansiering annars kan du höra med din bank. Du måste ju ändå dit och skaffa en checkkredit om du inte har pengar så du kan driva bilen och din lön i ett par månader tills pengarna börjar komma.

Vid en flygande besiktning kan du få anmärkning på samma saker som vid en vanlig besiktning och få 2or eller i värsta fall körförbud. Böter handlar inte om några astronomiska summor men alla utgifter är ju trist speciellt när man är nystartad.

kullgren skrev:Köp en Scania hos en Scania återförsäljare och använd dig av Scania finans! bättre än så kan det inte bli, dom är bra insatta i branschen o vet vad det handlar om, tex 1 betalningen är alltid 2 månader efter att du köpt bilen ( så har det alltid varit för mig) då hinner man komma igång o köra och få in sin avräkning innan lånet ska betalas! sen finns det fördelar med leasing oxå om man tittar på bokföringsbiten.

Chansen att din bror skulle få böter om du åker i en flygande besiktning är enormt liten, vanliga bes 2:or får man inga böter för, det har då jag aldrig fått nångång.

Tusen tack för all matnyttig information.
Kollat runt lite på nätet och hittat en del sidor. Tex:

http://www.volvotrucks.com/dealers-vtc/ ... mAod6301qw

http://se.scania.com/produkter-och-tjan ... Type=rigid

När jag nu kollar på lastväxlare av olika slag så ser jag att de har olika last/lyft kapacitet. Vissa har bara 7 ton medan vissa har 12-13 ton. Är det någon som har lite koll på vad som krävs. Min affärsplan är att lyfta containers av olika slag efter tex rivning och dyl och köra dessa till tippen för att ställa tillbaka en ny tom till kunden. Önskemål är att hitta en lastväxlare med lyftkran på men det verkar vara sällsynt. Något man kan sätta på i efterhand kanske eller inte?

Magnussss
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav En lapp fre 18 nov 2011, 13:43

Du kan ju köpa en "ren" lastväxlare, och sen köpa ett kranflak. Dels kan det vara enklare att få tag på, dels drar du bara på kranvikten de gånger du använder det. Max.lasten på växlare kan vara lite lurigt, eftersom den ofta anger vikten exkl. flak. Räknar du in det så hamnar du sällan över 9-10 ton på en 3-axl. bil.

En lapp
(350+ inlägg)
(350+ inlägg)

• E-post

Besvara
10 inlägg • Sida 1 av 1

Återgå till Ny i yrket