• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Föraryrket ‹ Ny i yrket
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Köra lastbil och ligga ute i veckorna!

För dig som är i början av vägen.
Besvara
11 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2

Köra lastbil och ligga ute i veckorna!

Inläggav henke8888 sön 28 sep 2008, 12:08

Tänkte det kunde vara intressant med en tråd om vad ni tycker som kör lastbil och ligger ute i veckorna..

Jag håller på att ta körtkort för lastbil och vill ha lite info av er som kört/kör långturer...är väl det jag är mest inne på att köra när jag e klar med korten..

Skrev ner lite frågor här som jag grunnar på

*Hur fungerar det?
*Bra betalt?
*hur e det med ledighet(helger mm)
*Stora utgifter?

henke8888
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Re: Köra lastbil och ligga ute i veckorna!

Inläggav Vivastar sön 28 sep 2008, 15:01

Funkar helt kalas för mig att ligga ute hela veckorna då jag får sova utan att mina barn eller sambo stör mig så därför blir jag utvilad inför varje arbetspass. Det kan dock vara svårt att balansera med hemlivet men det handlar mest om hur din familj är inställda till det hela.

Med helger kan det vara si och så då vissa vill att du kommer hem sent fredag kväll och åker på söndag eftermiddag men då brukar man vara ledig vara ledig varannan vecka eller kanske var fjärde vecka lite beroende på hur mycket du jobbar under veckorna.

Du ska ju ha bättre betalt än folk som är hemma på kvällarna samtidigt som du kan få jobba dagtid med schysst lön, vanligtvis måste man ju jobba natt för att tjäna pengar annars.

När det gäller utgifter så är det upp till dig själv, finns det inte kylskåp i lastbilen så inhandla det genast, köp bröd, smör och pålägg med mera och ta med dig för det som är dyrast är att köpa fika på mackarna!

Sen kör jag med principen att utöver det jag handlar hemma på affärn innan jag åker så får jag handla för 100:- per dag (i princip vad det kostar med dagens någonstans efter vägen + en gobit emellanåt). Man brukar landa på ca 3'000:- i utgifter om du ligger ute en hel månad. Sen kan man ju alltid ta med sig matdosor om man passerar hemma ofta.
Vilotid får man i graven! - Om man har tur...

Vivastar
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav henke8888 ons 01 okt 2008, 13:07

mm det låter ju inte så dumt..men klart har man familj vill de ju helst sen en lite osså..

Är det bättre betalt att då som du säger att jobba varannan vecka och då "bo" i lastbilen och sen vara ledig än att köra tex 7-16 varje dag.? om man räknar på en månad.

Vad ligger en sån lön (kan klart variera men ungefär)?

Kylskåp e ju fantastiskt bra o ha,slipper man äta mackor man glömt i hytten i solsken när man lossar eller liknande.. De blir ju mkt billigare än o äta på mackarna.. Perfekt för en smålännning.. ;) :D

//Henrik
//Henrik !
Chaufför på Osby Glas.

henke8888
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav CapSpaulding ons 01 okt 2008, 13:43

Foersoek att hitta en arbetsgivare som laater dej jobba 7 dagar o vara hemma 7! Det aer kanon. Jag koer utomlands har gjort det sedan jag boerja foer 11 aar sedan. Dom foersta aaren va tuffa med mycke tid paa vaegen. Som laengst va jag borta en maanad o hemma naan dag o sedan ivaeg en maanad till!
Men hoppa oever d daer med familj. Det kostar som faen med pengar! Baettre att laegga dom paa dej sjaelv!

CapSpaulding
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Kefa ons 01 okt 2008, 16:48

"Men hoppa oever d daer med familj. Det kostar som faen med pengar! Baettre att laegga dom paa dej sjaelv!"

Så skulle inte jag vilja leva. Vad vore livet utan fru och barn? Bra torftigt skulle jag vilja tillstå. Så gumman får nog hänga med några år till - Det är välinvesterade slantar :) :) ;)

Kefa
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav Hellectric ons 01 okt 2008, 17:20

Kefa skrev:Så skulle inte jag vilja leva. Vad vore livet utan fru och barn? Bra torftigt skulle jag vilja tillstå. Så gumman får nog hänga med några år till - Det är välinvesterade slantar :) :) ;)

Är nog böjd att hålla med Kefa här... :)
Gubbar med liten k*k kör SAAB turbo

Hellectric
(350+ inlägg)
(350+ inlägg)

• E-post

Inläggav henke8888 ons 01 okt 2008, 18:18

Så skulle inte jag vilja leva. Vad vore livet utan fru och barn?

Håller med dig,om de kanske inte e trist för stunden när man e ung men hur roligt e de när man börjar bli upp mot 80 år och sitta ensam i ett hus någonstans utan några barn eller barnbarn bara för o jobba som en galning...

Men i några år innan man hittar någon tös så kan man ju göra det för att bygga upp ekonomin med..
//Henrik !
Chaufför på Osby Glas.

henke8888
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Vivastar tor 02 okt 2008, 09:33

Mitt nya jobb så kommer jag arbeta 6 dagar i veckan i 3 veckor vilket betyder mycket borta men jag blir ändå hemma lör+lör+lör till lör = 10 dagar ledigt jobbar du 7-16 så är du hemma 8 dagar.... och med brutalt mycket sämre lön :P

Vivastar
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav henke8888 tor 02 okt 2008, 12:59

Vivastar skrev:Mitt nya jobb så kommer jag arbeta 6 dagar i veckan i 3 veckor vilket betyder mycket borta men jag blir ändå hemma lör+lör+lör till lör = 10 dagar ledigt jobbar du 7-16 så är du hemma 8 dagar.... och med brutalt mycket sämre lön :P

De e ju bara att gratulera då! :D Något sånt jobb får man försöka hitta.. Vad kör du för något?
//Henrik !
Chaufför på Osby Glas.

henke8888
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Vivastar tor 02 okt 2008, 15:31

Styckegods sverige runt :)

Vivastar
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Nästa

Besvara
11 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2

Återgå till Ny i yrket