• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Föraryrket ‹ Ny i yrket
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Funderingar på att starta eget.

För dig som är i början av vägen.
Besvara
23 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3

Funderingar på att starta eget.

Inläggav mowing mån 03 maj 2010, 16:56

hej
Hur fungerar det om man skulle vilja starta eget? typ flisbil? ska man köpa en bil med körningar på eller bara ekipaget? finns det nån här som gjort det?
Och sen en B korts lastbil och åka runt och sälja fisk, vad ska man ha för tillstånd då inom matvaru grejjen? så man kan ha en anställd där i fiskbilen så småning om kanske? åka runt och sälja fisk.. eftersom jag bor i ett aktraktivt fiskesamhälle i bohuslän.. haha.. har ni några tips?

Mia :D

mowing
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Re: Funderingar på att starta eget.

Inläggav frantzen mån 03 maj 2010, 17:19

Först ser du till att klara proven för trafiktillståndet, fixar allt annat som behövs tex dieselkort, checkkredit, handpenning till ekipaget, ser till att få ansökan till trafiktillstånd SEN letar du på ett ekipage du är intresserad av!
Tänk även på att handpenningen till lånet på lastbilen (10-20% av köpeskillingen) lär du ha kontant, inte många banker nu för tiden som lånar ut det! Att först kolla på bil och sen fixa allt annat är å börja i fel ände då byråkrati tar tid!
Loud pipes save lives!

frantzen
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Inläggav bentzer mån 03 maj 2010, 17:29

Köper du en ny bil via finans så kan man med lite tur få lägga in insatsen månad tre när man får tillbaka momsen... (momsen du får tillbaka motsvarar insatsen på bilen..)

så vet jag iallafall att man kan göra på personbilar.. :P

men du lär ju ändå ha 100 000:- i tillgångar för att få trafiktillstånd...
dock rätt tung kurs.. (iallafall om man tittar på pärmarna.. :P )
När jag blir stor ska jag också köra riktig bil.. :P

bentzer
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav Fjallsta mån 03 maj 2010, 18:00

Om du lånar pengar av en bank till en lastbil får du oftast lägga 20% i handpenning så dom pengarna borde du ha innan du börjar. Man gör oftast en deal med banken att du betalar tillbaka den del av lånet som är momsen när du får tillbaka den månad tre så behöver du inte betala ränta på dom pengarna så dom kan du inte använda som handpenning.

Idén med fiskbilen tycker jag låter som en väldigt bra början så fundera vidare på den :)
Kolla med livsmedelsverket kanske om vilka tillstånd som krävs.

Hur som helst. LYCKA TILL!! Är kul med yngre förmågor som vill och vågar satsa i den här branchen!

Fjallsta
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav bentzer mån 03 maj 2010, 18:40

appropå att åka runt och sälja fisk så hittade jag en sida som gör just detta.. (www.fiskbilen.se)
men jag tycker att det låter som en riktigt bra idé.. :D

se bara till att ha en som är duktig på fisk som kör som kan hjälpa kunderna med alla frågor.. :D
När jag blir stor ska jag också köra riktig bil.. :P

bentzer
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav Erkino mån 03 maj 2010, 18:58

vart det inte ändringar här nu i dagarna angående att man ska ha 100 000:- i tillgångar, räckte med 50 000 :- numera.

Har man bråttom att komma igång med företaget så kan man ha en trafikansvarig på ett annan firma som redan har trafiktillståndet och därmed komma igång snabbare.

Erkino
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav frantzen mån 03 maj 2010, 19:18

Erkino skrev:vart det inte ändringar här nu i dagarna angående att man ska ha 100 000:- i tillgångar, räckte med 50 000 :- numera.

Har man bråttom att komma igång med företaget så kan man ha en trafikansvarig på ett annan firma som redan har trafiktillståndet och därmed komma igång snabbare.

Nej och nej!

Dom har däremot sänkt aktiekapitalet till minst 50000:- i ett AB, detta har inget med trafiktillståndet att göra, där är det fortfarande att du skall ha minst 100k i kapital och reserver, det räcker inte med 100 loppor kontant du kan visa upp på ett kontoutdrag utan det skall vara skillnaden mellan alla eventuella tillgångar samt eventuella skulder i din ekonomi!
Vad gäller del 2 så går inte det i ett fåmans aktiebolag, där är det ägaren/VDn som ska stå som innehavare av trafiktillståndet, man kan ju skriva nån annan som majoritetägare i ett ab å ha som inneavare av trafiktillståndet, men det är korkat i mina ögon!
Vad gäller kursen som SÅ anordnar så rekommenderar jag den starkt, precis gått den själv här i våras och har min ansökan ligger hos trafikstyrelsen, förhoppningsvis kommer skiten den här veckan, då jag inte lydde mitt eget råd å köpte bil innan jag fått tillståndet ;P
Loud pipes save lives!

frantzen
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Inläggav baaaltis tis 04 maj 2010, 20:36

frantzen skrev:
Erkino skrev:vart det inte ändringar här nu i dagarna angående att man ska ha 100 000:- i tillgångar, räckte med 50 000 :- numera.

Nej och nej!

Dom har däremot sänkt aktiekapitalet till minst 50000:- i ett AB, detta har inget med trafiktillståndet att göra, där är det fortfarande att du skall ha minst 100k i kapital och reserver, det räcker inte med 100 loppor kontant du kan visa upp på ett kontoutdrag utan det skall vara skillnaden mellan alla eventuella tillgångar samt eventuella skulder i din ekonomi!
Vad gäller del 2 så går inte det i ett fåmans aktiebolag, där är det ägaren/VDn som ska stå som innehavare av trafiktillståndet, man kan ju skriva nån annan som majoritetägare i ett ab å ha som inneavare av trafiktillståndet, men det är korkat i mina ögon!
Vad gäller kursen som SÅ anordnar så rekommenderar jag den starkt, precis gått den själv här i våras och har min ansökan ligger hos trafikstyrelsen, förhoppningsvis kommer skiten den här veckan, då jag inte lydde mitt eget råd å köpte bil innan jag fått tillståndet ;P

Säger inte att jag har rätt... men räcker det inte med att styrelseordföranden eller en styrelseledarmot har tillstånd att söka trafiktillstånd?

Och det alla i denna tråden verkat glömma ,och det som även är det första du ska göra om du ska starta eget, är att skaffa en körning? :D

Inte roligt när du står där med 2,5 miljon i lån och inga körningar.

Så börja med att ragga tag i ett kontrakt på en körning, när du väl har det så är det bara att börja räkna på en budget. Får du då allt att gå ihop så tar du med dig allt till banken. Skulle det vara så att dom verkligen gillar vad dom ser kan du få låna pengarna med istortsett ingen kontant insatts... kan även bli så att det blir 50% kontantinsatts eller inget lån alls :D

Men slutsatsen är väll att få tag i en körning :)

baaaltis
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav frantzen ons 05 maj 2010, 00:17

baaaltis skrev:
frantzen skrev:

Nej och nej!

Säger inte att jag har rätt... men räcker det inte med att styrelseordföranden eller en styrelseledarmot har tillstånd att söka trafiktillstånd?

Och det alla i denna tråden verkat glömma ,och det som även är det första du ska göra om du ska starta eget, är att skaffa en körning? :D

Inte roligt när du står där med 2,5 miljon i lån och inga körningar.

Så börja med att ragga tag i ett kontrakt på en körning, när du väl har det så är det bara att börja räkna på en budget. Får du då allt att gå ihop så tar du med dig allt till banken. Skulle det vara så att dom verkligen gillar vad dom ser kan du få låna pengarna med istortsett ingen kontant insatts... kan även bli så att det blir 50% kontantinsatts eller inget lån alls :D

Men slutsatsen är väll att få tag i en körning :)

Näe vad vi fick förklarat på kursen är det den som är ytterst ansvarig i företaget, dvs vdn eller i det fallet det inte finns en vd så ska det vara styrelseordföranden som kan vara trafikansvarig, iaf så länge det är ett fåmansaktiebolag, störra publika bolag kan säkert fiffla bort det där, å enskild firma säger det ju sig självt vem som står på tillståndet!
Tror det är jävligt svårt att skaffa körningen innan man fått tillståndet, om man inte tar över en bil man själv kört eller köper ett ekipage med körning osv, bankerna är dessutom stenhårda nu för tiden, jag fick inte låna 100k för att täcka kontantinsats osv utan var tvungen att casha upp den biten själv, först då gick dom med på checkkredit osv, å jag har inga större skulder i övrigt som tex hus eller betalningsanmärkningar.
Loud pipes save lives!

frantzen
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Inläggav Vivastar ons 05 maj 2010, 05:44

Vad jag vet så är det VDn med mera som hade yttersta ansvaret osv men du kan ha en anställd som står för trafiktillståndet
Vilotid får man i graven! - Om man har tur...

Vivastar
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Nästa

Besvara
23 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3

Återgå till Ny i yrket