För cirka ett 1½ sedan tog jag mitt lastbilskörkort och alla andra behörigheter inom yrket. Har i princip allt, var inte svårt o få jobb och det var nästan så man kunde lägga dem i en skål i blunda o bara ta en.
Börja med att jag tog ett jobb direkt efter utbildning, körde Betor. Började direkt på åkeriet och fick åka med ett par dagar så jag kom in i det. Innan jag började min första dag så fick jag reda på att personen som skulle lasta min Lastbil 3 gånger om dagen hela säsongen var ett rent ut sagt rövhål. Med rätt bra självförtroende så tänkte jag, hur jävlig kan en person vara ? Jag kan mina grejor, jag kör.
Det var den mest otrevliga person jag träffat i mitt liv, fruktansvärt dålig på att beskriva vägen till lastplatserna, om man då inte är så haj på alla vägar och det är första säsongen så är det jäkligt svårt och hitta rätt. Började dagen med att ringa upp han. Hej jag är klar för första lasset. Han började med att skrika och pratade om riktmärken som en ovan inte skulle ha någon som helst vetskap om, sen la han på. Ringde upp igen, denna gång var han fly förbannad och skrek o fråga om det var så jävla svårt och hitta. Det gick inte ens o prata med han.... oavsett hur jävla dåligt han förklarade så hittade jag alltid till lastplatsen, jag gjorde min del men blev så jävla nedtryckt i skiten varje gång jag ringde han.
Det slutade med att jag sa upp mig efter en vecka. Tänkte att den här skiten ska jag inte behöva ta, fick ett nytt jobb, faktiskt hos min gamla lärare som sa att han behövde en duktig chaufför. Jag hoppade på direkt, "Denna killen känner jag" tänkte jag. Körde ungefär 2 månader... han fick för sig att jag skulle mecka med lastbilen på kvällarna efter att ha jobbat från 06 till 20 nästan varje jävla dag... Jag jobbade så jävla hårt åt denna killen. Jag älskar att jobba. Det gick en tid... personer runt om mig sa det ena och det andra om chefen dvs min gamle lärare. Trodde ju inte på det så mycket då jag har känt han i ungefär ett år. Det visade sig att jag hade rätt så fel, killen började sparka folk höger vänster, bland annat en kompis som jag körde med som jag kände nästan var min mentor. var det något så kunde jag alltid vända mig till honom. Han blev sparkad och jag blev tvingad till att jobba dubbelt, hade inte något emot det då jag visste att jag skulle få en jävla fin lön. Jag körde stenhårt, det gick skit bra.
Allt var så jäkla bra. Började komma in i rutinerna och kunde vägarna. Månaden börja lida mot sitt slut och jag såg fram emot min otroligt fina lön då jag hade så jäkla mkt timmar och hade legat ute en del också. Han började sega med betalningen och sa att han hade precis köpt nya lastbilar och det hade blivit lite fel i banken.. jag anade ugglor i mossen.. han segade och segade och jag ringde hans revisor och la på som fan.
Tillslut så ringde revisorn upp mig och vi diskuterade om hur stor min lön skulle vara. Jag fick ut 12.000. på över 300 timmars arbete. Jag skrattade i luren och fråga om dem drev med mig. "Nej det är så här det är, jag vet inte vad ni kom överens med för avtal" Ja juste tänkte jag... har inget avtal ens om detta jobb.... jag vet om att jag skulle ha skrivit det hela tiden... men jag kände ju denna kille så bra... han undervisade mig även i dessa saker.. hur viktigt det var med papper på allt... inte fan trodde jag att jag skulle bli snuvad på jävla hårt. Han segade på att betala ut mina 12.000 och jag körde ända tills jag fick mina pengar, sen sluta jag utan att säga ett jävla ord. Jag satt o fundera på två alternativ, antingen går jag o slår ihjäl han, eller så snor jag lastbilen. Lyckligtvis blev det inget av det.
Allt var ett rent jävla helvete... min dröm var krossad... jag tänkte inte ens tanken på att ta ett annat lastbilsjobb till... de var så deprimerande.. hade gått in i väggen totalt. Var nog hemma en månad innan jag ryckte upp mig. Har varit borta från lastbilsyrket nu i ungefär 1 år. Vill tillbaka för jag vill verkligen köra lastbil. jag älskar att ligga på vägen, men jag är så jävla rädd att det blir samma skit igen.
Jag är den stora starka killen med bra självförtroende, Som blev krossad. Är det så här överallt i denna bransch ? Någon som varit med om något liknande ? Hur ska man komma tillbaka i yrket?
Jag vill, Jag kan, men vågar inte.
- Truck Book
- Forum
- Nyheter
- Tjänster
- Sök
- YETD 2012