• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Föraryrket ‹ Ny i yrket
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Ny i branschen

För dig som är i början av vägen.
Besvara
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2

Ny i branschen

Inläggav MizzTrucker tor 05 jan 2012, 22:18

Är nyutbildad med behörighet CE, har sökt en del jobb och upplever att man får positivt gensvar för att man är tjej dessutom.
De flesta säger att när man är ny får man alltid börja med att bara köra bil ett tag, ibland ett par år, tills man har fått upp vanan. då får man börja köra med släp.
Men om man har lagt ner över ett halvår på körkorten, lärt sig att backa, sen ska man glömma bort det ett par år för att köra bara bil, då är man ju på ruta ett igen? det mesta har man ju glömt då när man är ny dessutom.
Varför kan man inte bli anställd att köra släp när man är ny? Har man fått den behörigheten så är ju det ett bevis på att man kan hantera fordonen, att man kan backa osv.
Att man behöver få upp vanan är ju en självklarhet när man är ny så det säger jag inget om.
Förstår bara inte varför man inte får jobba med det man har behörighet för.
Dessutom så söker ju de flesta CE-chaufförer oftare än C-chaufförer.
Men då ska väl det innebära att dom behöver folk som kan ha ett släp med sig på vägarna?

MizzTrucker
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Re: Ny i branschen

Inläggav Andy_83 fre 06 jan 2012, 07:07

Hej, kul att du valt att köra :D

Kan inte annat än hålla med dig i dina argument och tycker absolut att du ska stå på dig när du söker jobb. Förstår inte alls hur den/dom som sagt detta tänkte, det är ju nu du kan men efter c körning i säg 1 år så har du ju glömt det mesta av tragget från övningskörningen. Lycka till

Andy_83
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav Hellectric fre 06 jan 2012, 07:36

Vart har du sökt jobb på för åkerier..? Konstigt resonemang av dom tycker jag, aldrig ens hört talas om att någon varit tvungen att köra bil ett par år innan man får hänga på ett släp. Mig satte dom ju t ex i en bil+släp och skickade från Borlänge till Helsingborg. Så min första dag blev två dagar... :)

Fast det kanske är olika från plats till plats, vad vet jag...
Gubbar med liten k*k kör SAAB turbo

Hellectric
(350+ inlägg)
(350+ inlägg)

• E-post

Inläggav Marcuss fre 06 jan 2012, 13:07

Säger som Hellectric.
3 dagar efter jag fixat CE satt jag och körde bil+släp Borlänge-Umeå.
Det vart också 2 dagar :D

Det hela blir ju inte lättare av att köra bil ett tag först, skulle snarare säga tvärtom jag.

Marcuss
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav MizzTrucker lör 07 jan 2012, 13:00

tack för alla svar!

Har sökt på Ekdahls åkeri,granlunds, m.m
Alla säger samma sak, att man som ny behöver få upp erfarenhet med bara bil först.
Tycker det är konstigt.
I sådanafall ska ju ingen elev ta en ce-behörighet utan först ut och jobba ett par år med c-bil, ta tjänstledigt
och sen ta ce-kortet.
Vart ska man söka då om man vill köra släp? :roll:

MizzTrucker
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav En lapp lör 07 jan 2012, 13:39

När en annan börja på stenåldern, så fick man smyga med bil från början, men sällan längre än nån månad. Tjyvkört hade man väl gjort ganska mycket, men det fanns ju ingen direkt gymnasielinje som idag. Men kolla med Bengts t.ex i Örebro. Ser att du bor i Falun,(stackar ;) ), men dom har ju trafik lite överallt. Min erfarenhet därifrån är god, om man är lite flexibel.

En lapp
(350+ inlägg)
(350+ inlägg)

• E-post

Inläggav Denelson lör 07 jan 2012, 14:19

Upplevde samma sak som du när jag sökte arbete som ny. Intresse finns men när man berätta att man inte hade så mycket erfarenhet av bil+släp så drog dom öronen till sig. Det handlar i grund och botten om pengar. Så man får massa "blaha blaha" förklaringar. Dom vågar ju inte säga till en att man e kass på köra och kommer göra massa nybörjar misstag. För man kan ju bli en lysande chaufför och bli en del av deras framtid. Så dom hoppas på att någon annan åkare skall ta kostnaden, sen när du tycker det är dax att vidarutvecklas och söker dig vidare så hoppas samma åkare att du söker hos dom. Då kommer dom börja gapa om uppsägningstid för dom vill att du skall börja köra NU!.... ;)....Jag börja jobba extra hos många olika åkerier stora som små, dag som natt. Det var ett jävla slit göra, dom ringde och väckte en 04:30 på morgonen och fråga om man kunde jobba. Självklart sa jag och visste inte vilken ände röven var... ;)...gjorde mitt bästa på varje ställe och fråga om dom kunde ställa upp som referens till mig. Tillslut hade jag 5-6 referenser och då upplevde jag att det blev annat gensvar på mina förfrågningar och ansökningar. Sen tror jag att om du söker på mindre åkeri så finns det säkert större chans på det du vill köra. För dom har inte så mycket val av personal att välja på.

Lycka till och kämpa på, för jag vet hur det känns när frustrationen är på max...men jag e övertygad om att det löser sig inom tid....

Denelson
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav MizzTrucker tis 17 jan 2012, 15:41

jag har fått höra på dom ställen jag har haft praktik på att jag kör bra, och att allt har funkat bra.
Har inte gått genom gymnasiet utan har gått en yrkesförarutbildning genom Yrkesakademin.
Det har väl såklart med pengar att göra men ska man få erfarenhet måste man ju börja nånstans.

MizzTrucker
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Hellectric tis 17 jan 2012, 16:44

En lapp skrev:Ser att du bor i Falun,(stackar ;) )

Dä ä fan inge fel på Falun! 8-)

MizzTrucker skrev:Text

Kollat på Dahlbergs Budbilsservice i Blge (han har fler lastbilar än budbilar)? Han skulle ha folk när jag snackade med honom för nån vecka sen.
Gubbar med liten k*k kör SAAB turbo

Hellectric
(350+ inlägg)
(350+ inlägg)

• E-post

Inläggav MizzTrucker lör 21 jan 2012, 12:40

tack för tipset! :) Falun är bäst!! :D :P

MizzTrucker
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post