• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Personligt ‹ Underhållning
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Boktips.

Boktips, videotips, musiktips - allt är välkommet.
Besvara
7 inlägg • Sida 1 av 1

Boktips.

Inläggav norvinge mån 01 dec 2008, 20:21

Vill rekommendera en trevlig bok med enbart Scania i olika former.
Från showtruckar till veteraner från hela europa.
Mycket bilder! Fina bilder!
Scania Jahrbuch.
Gå in på: http://www.alutrans.se
scaniabok.jpg
MVH
Bosse Norvingehttp://www.norvinge.se

norvinge
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Re: Boktips.

Inläggav Heidi B mån 08 dec 2008, 19:41

Har läst första boken av Raymond Gilleland (Australien): "My Way on the Highway",

Hans nästa bok kommer till våren 2009.

Ray var en av de absolut allra första lastbilschaffisarna i Australien under efterkrigstiden då järnvägen hade monopol på all godstransport. I fristående berättelser får vi ta del av hans och några få andras, vardag ute på "inga vägar" och med fordon som VI aldrig skulle köra frivilligt.

Med härlig ironi, komik och självdistans, skriver han om både allvar, elände och de hyss de hittade på (och det var en del). Dråpligheter finns det gott om också!

De blev jagade av polisen eftersom järnvägen inte skulle tappa gods och så det där med att köra ute i bushen... Ingen verkstad eller annan hjälp ett telefonsamtal borta! Författaren fick sitt nick "The Nullarbor Kid" efter att ha fått haveri på Nullarbor Plain mellan Melbourne o Perth. I denna mer eller mindre öken med endast få "stations", fick han tillbringa nästan tre månader innan reservdelarna kom och han hade monterat dem.

Jag har ömsom förfärats, skrattat så tårarna runnit och myst, i omgångar.

Kan berätta att Raymond kommer på besök i Sverige nästa år efter att den nya boken släppts!

Någon som är intresserad att läsa bok 1? Hör av er o jag fixar ett ex, men den finns i nuläget endast på originalspråket. Kostnad (med den osannolikt dyra posten från Australien :shock: ) är totalt ca 400 kr.

Heidi B
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav Fripåhjul tis 04 aug 2009, 18:11

Om du gillar spökistorier i kombination med inslag av kriminalroman kan jag rekommendera "Nattfåk" av Johan Theorin. Handlingen utspelar sig främst på Öland. Jag har läst den på pocket och vet inte om den finns som ljudbok.

Fripåhjul
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav mjolkakusken tis 04 aug 2009, 18:19

norvinge skrev:Vill rekommendera en trevlig bok med enbart Scania i olika former.
Från showtruckar till veteraner från hela europa.
Mycket bilder! Fina bilder!
Scania Jahrbuch.
Gå in på: http://www.alutrans.se
scaniabok.jpg

Såg att dom även sålde "Bandar Abbas Express" på denna sidan. En riktig höjdarbok.

mjolkakusken
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav mqi sön 28 feb 2010, 11:43

Jag kan inte annat än rekomendera den norske författaren Erlend Loe. Han skriver relativt korta väldigt underhållande böcker. Skall jag rekomendera en får det bli "Gör vad du vill" som hamnar om Julie som i början på boken får ett SMS från sin far där det står: Vi störtar, gör vad du vill! Man får sedan följa Julie i sin kamp att återse sin, numera döda, familj. Boken är fylld av svart humor och underfundig ironi! Lätt en femma!

Erlend Loes böcker påminner om en annan av mina favoritförfattare, Nick Hornby. Klart läsvärda och min rekomendation här får bli "High Fidelity". För er som sett filmen, vilken jag också rekomenderar (för övrigt Jack Blacks bästa roll någonsin), vet kanske att den handlar om Rob som driver en skivaffär. Rob hamnar i något av en livskris när hans flickvän dumpar honom och han gör en lista, vilket kan sägas vara ett av Robs, Barrys och Dicks stora nöjen, över sina värsta bresk-ups! Mycket läsvärd bok om en person som tar tag i sitt liv!

För dom som vill ha lite mer action, och eftersom jag är MÖP, rekomderar jag Andy McNabs böcker. Andy McNab är gammal SAS-soldat som bland annat var med under Operation Dessert Storm, det vill säga Kuwait-kriget, i början av 90-talet. Detta skriver han om i boken "Bravo Två-Noll" där man får följa Andys grupp ute i öknen. Detta, måste jag trycka på, är en bok som baseras på verkliga händelser och är en mycket stark skildring av ett modernt krig och de metoder man kan råka ut för. Lätt en av dom mest gripande böcker jag läst (gillar man denna kan man också läsa "Den ende som kom undan" av Chris Ryan, en annan av medlemarna i Andys grupp). Utöver denna bok har Andy också skrivit böckerna "Attack", "Seven Troop" och "Spoken From the Front" del 1 och 2 som handlar om hans övriga tid i SAS samt en serie böcker om den forne SAS-soldaten Nick Stone (dessa är då påhittade), där han jobbar som någon slags agent åt Secret Service! "Bravo Två-Noll" har även filmatiserats med Sean Bean i huvudrollen. Som sagt klart läsvärda böcker med "Bravo Två-Noll" som rekomendation!

Mycket nöje i sovhytten!

/// Ivar

mqi
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav v80_ecke lör 21 aug 2010, 12:29

Skulle vilja tipsa om boken Nördlarm Som är skriven av Thomas H Block. Bocken handlar om hypersoniskt jet flygplan vars gas hänger sig på fulla spjut!. Tillslut hammnar dom i rymden där det händer grejer. En bra bok för den som gillar spänning!.
SCANIA

v80_ecke
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav roysan tis 01 feb 2011, 17:02

en bokserie jag varm kan rekommendera är Vargbröder av Michelle Paver. det handlar om en trettonårig pojke och en varg och deras äventyr för cirka 6000 år sedan ...
Det hör till saken att jag hatar att läsa böcker men har nu läst två böcker på 1 månad
fruktansvärt bra böcker

\\ Roy

roysan
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Besvara
7 inlägg • Sida 1 av 1

Återgå till Underhållning