• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Scania ‹ Scanias värld
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Tabbar och misstag

Kör du Scania? Här är kategorin för dig.
Besvara
78 inlägg • Sida 8 av 8 • 1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Re: Tabbar och misstag

Inläggav Karkkainen fre 29 apr 2011, 15:54

nnh skrev:du kanske inte hade flaket korrekt i kroken?
Utan låg på kanten så därför tappade du flaket?

Jo det var som sagt orsaken, därav tabbe. ;)

Ja man kan fråga sig varför det inte finns någon låsmekanism, men är bara kroken i gott skick så ska det inte behövas.
Med tanke på hur ofta man krokar av och på så är nog det stora problemet att få själva låsningen att fungera.

Karkkainen
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav andreas_p_80 fre 29 apr 2011, 17:23

nnh skrev:Sen undrar jag varför inte lastväxlare har någon hydraulisk spärr?

Det finns mekanisk spärr på vissa lastväxlare och du kan gissa ungefär hur många som har den kvar på din ena hand

andreas_p_80
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav suprastefan mån 06 jun 2011, 18:55

Karkkainen skrev:Då har man lyckats med något som man ofta tänkt på och även hört hända för andra.
Rangering från släpvagnen och flaket släpper från kroken...
Höll på med sista flaket för dagen, skulle rangera över på bilen för att sedan tippa, var lastat med stenmjöl.
Krokar fast och börjar lyfta.
Sådär lagomt då armen står i 90grader och flaket hänger väl ca ½ metern över bilen så känner jag bara hur allt gungar till. Fattar att flaket släppt.
*BANG*
Sådär lagomt bekvämt slår flaket ner på chassit till lastbilen.
Hytten skuttar till och inte en pinal ligger kvar på sin rätta plats.
"Tur" i oturen så stod jag backad nära intill vagnen, så flaket slår bara ner med ca 30% av ytan på bilen och resten står kvar på vagnen.
Jag kan med lite darrande hand köra fram, andas och sedan stänga av maskineriet.
Går ut och förväntar mig det värsta.
Vad jag kunde se så hade båda baklyktorna fått sig en törn, men annars var det bara lera som slagits av från chassit.
Nött krok är nog inget jag ska skylla på, men visst spelar det in.
Tänkt på det ofta, nu har det så hänt... obehagligt. Vill icket göra om det.

De e lätt hänt efter en lång dag, man tror att man krokat på bingen bra men snart visar de sig att den inte är de.
Men se de positivt, du fick städat upp i hytten, chassit blev några kilo lättare för all lera som skakades bort och du lär inte göra om de :)

suprastefan
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav Karkkainen tor 04 aug 2011, 14:45

Mmm... ja detta kanske inte klassas till en tabbe eller misstag, men göra om det vill jag icket...

Med eftersmak av... sopor?
http://www.fota.blogg.se

Karkkainen
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav nnh tor 04 aug 2011, 16:57

andreas_p_80 skrev:
nnh skrev:Sen undrar jag varför inte lastväxlare har någon hydraulisk spärr?

Det finns mekanisk spärr på vissa lastväxlare och du kan gissa ungefär hur många som har den kvar på din ena hand

jo tack jag vet...fick påhälsning i våras när jag stod i övik och kranade pellets pallar från vagnen till bilen precis som jag alltid brukar göra då kom en svart v70 körandes å stanna av brevid. kom ut å kolla å snacka å undra vart min spärr på kroken till styckegodskranen var då sa jag att den kapar man ju bort direkt man köper kranen för vem vill gå upp och ner från flaket 80 gånger på en dag? låt säga man har 20 lossningar, måsta upp på flaket för att kroka i kroken i pallyften sen ner å lossa all pellets, sen upp igen för att ta lös kroken å vika ihop kranen sen köra till nästa kund.

Men men nu sitter de där jäkla spärr bläcket där iaf. Fast den största kattstrypare jag kan hitta sitter också och kramar runt så den håller sig så öppen kroken som de bara går. För upp på flaket det går man inte i onödan!
Tur det förra veckan hade man 79 stopp på tre dagar =/

Vad jag vill komma till är att ska en styckegodskran ha spärrbläck så ska nog en hiab, joab pallift osv krok också ha det. Lite större vikter såna hanskas med :)
Har peppar peppar inte tappat något lastväxlarflak än men det lär väl hända nångång det med.
Inte har man tappat nån pellets pall heller än, men visst känns det rätt olustigt krana pellets över bilar på vintern för att kunden inte orkar flytta bilen när det är 15 minus ute.

Inte så mkt kvar av den bilen om kroken går av eller nått annat händer och ett ton dimper ner över taket :P

nnh
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav En lapp tor 04 aug 2011, 21:32

Har ni inte galge å ta storsäcken med?.

En lapp
(350+ inlägg)
(350+ inlägg)

• E-post

Inläggav nnh fre 05 aug 2011, 05:15

nä enbart krok, lossar fortare med det. fast är sällan jag kör nå storsäck kanske en kund i månaden som tar det. Mest pallar som folk vill ha.

nnh
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav exez lör 17 dec 2011, 23:12

den 11/10 2011 så körde jag på en väg mellan rotviksbro och bokenäs då jag möter en gamal daf grusbil som tyckte sig att han låg bra på min sida vägen (vägen var smal) då jag var påväg tillbaka till stationen (körde betongbil
så jag ville inte riskera min backspegel så jag gick åt sidan lite (dummt misstag)
dikeskanten sprack och jag bana i diket med min 1 år gamla lastbil glider ca 10 meter i diket och stutsar på en vägtrumma flyger upp och dammar i en telefonstolpe
jag flyger ur bältet flyger och krossar rutan och sen är det svart
vaknar upp på sängen i min chefs lastbil
går ur och ser att min bil ligger i diket och bakom den står det 2 andra betongbilar som pumpar vatten in i min betongrulle så inte den betongen som var i skulle stelna
så tillslut var vi 5 lastbilar 7 personbilar 2 bärningsbilar 4 polis bilar och en ambulans på plattsen.
fick spärra av vägen i en timma för bärgning :(
bilder finns på min truckbook

exez
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Föregående

Besvara
78 inlägg • Sida 8 av 8 • 1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Återgå till Scanias värld