• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Scania ‹ Scanias värld
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Lastväxlar släp vad har du helst vaggor eller rullbana?

Kör du Scania? Här är kategorin för dig.
Besvara
146 inlägg • Sida 1 av 15 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 15

Lastväxlar släp vad har du helst vaggor eller rullbana?

Inläggav nnh fre 30 apr 2010, 16:25

Som topic lyder....ni som kör lastväxlare, vad har ni helst för lastväxlar släp en med vaggor som hjulen läggs i eller rullbana så dom rullar direkt på ramen?

Har börjat köra på mitt "sommar säsongsjobb" nu och detta år blev det en släp med vaggor, tycker de är en liten omställning då man kört och haft rullbana förut.

Vad anser ni? För och nackdelar?
Vilken är bättre vintertid?
Vilken typ är vanligast?

2 fördelar med att ha rullbanor måste ju vara att en sådan släp väger lite mindre samt att du slipper underhålla och byta glider på vaggorna...fast å andra sidan gäller det då att hjulen på flaken man har verkligen rullar om man har en släp med rullbanor.

nnh
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Re: Lastväxlar släp vad har du helst vaggor eller rullbana?

Inläggav xeon fre 30 apr 2010, 18:16

Vikten är väll endå tvärt om.. att har du en med släde så är vikten lägre då du bara behöver en ram längs hela vägen den åker. Du behöver alltså inte full bredd hela vägen där containern ska åka.

Jag själv föredrar helt klart släde på växlar släp då jag själv har lagt en container på sidan som åkte av när den skulle rulla längs släpen.

Känns säkrare med släde att har väl containern gått ner rätt i den så ska den inte kunna välta..

Kör med en Roadex idag med släde.
Säljes: Intrumentbord till Scania R och P serie.. mail: xeon@telia.com för mer info.

xeon
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav nnh fre 30 apr 2010, 21:04

men den åker ju på befintlig ram i princip utan breddning?

Ett av släpet vi har är då lättare än det med släde, ska väga och jämföra =)

Förstår ditt problem dock, var inte de för låga väggar svetsade så hjulet for upp över styrningen så att säga?

Nackdelene med släde / vagga är väl att när man ska ta containern så får du inte lägga ner den helt på bilen utan bara nästan sen köra fram så vaggan kommer i endläge annars blir problem då du ska dit med en container igen...om man ni inte backar och lägger den direkt i vaggan vill säga. Om man når då förstås

nnh
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav SvartR500 fre 30 apr 2010, 22:50

jag kör en Jyki Glider -08, hur grym vagn som helst. lättast i klassen, gula tydliga slädar och perfekt storlek på slädarna.
De finns inga nackdelar med dom vagnarna. Rullbanor känns så förlegat, finns ingen bra anledning att ha en vagn med rullbanor om man inte är dålig på att träffa förstås.
Jag brukar lägga ner containern direkt i släden för det mesta. de blir mjukast så..

Och resonemanget att de skulle vara lättare med en vagn som har rullbanor de håller inte..

SvartR500
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Inläggav nnh lör 01 maj 2010, 08:37

SvartR500 skrev:jag kör en Jyki Glider -08, hur grym vagn som helst. lättast i klassen, gula tydliga slädar och perfekt storlek på slädarna.
De finns inga nackdelar med dom vagnarna. Rullbanor känns så förlegat, finns ingen bra anledning att ha en vagn med rullbanor om man inte är dålig på att träffa förstås.
Jag brukar lägga ner containern direkt i släden för det mesta. de blir mjukast så..

Och resonemanget att de skulle vara lättare med en vagn som har rullbanor de håller inte..

resonemanget att man behöver byta glidskenor på en vagn med slädar, håller det då? =)

nnh
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav Robin_Borås lör 01 maj 2010, 09:10

Jag föredrar helt klart vaggor med tanke på att släpen blir lättare dessutom enklare att rangera på på vintern .. sen att jyki skulle vara lättast i klassen stämmer inte riktigt men en glidervagn är betydligt lättare än en med rullbana .. kör du med samma flak hela tiden o har ordning på hjulen så klart att de fungerar bra med rullbana också men har du mycke olika flak så får du istället laga o smörja hjulen .. vi byter glidplattor på våra vagnar högst en gång om året o de tar 45 minuter.. så ja vet inte om de är så ansträngande.. sen så var de någon som sa de tidigare at du måste få fram släden till ändläge .. kanske om du har en otroligt tung balja annars så får du av bingen så får du alltid på den .. bilen blir ju inte kortare bara för du ska ha på den om ni förstår .. men då får du ju lägga den rätt i släden .. o kör du med parabelfjädrat bak så säkkar väl bilen ihop lite också så då vill de till att släden är i ändläge men med luftfjädrat så är de bara kötta som vi säger :) Tror du kommer märka efter ett tag att du gillar glider bättre.. finns ju en del som förtfarande använder rullbana men de börjar väl bli lite omodernt MVH Robin

Robin_Borås
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav nnh lör 01 maj 2010, 10:20

Robin_Borås skrev:Jag föredrar helt klart vaggor med tanke på att släpen blir lättare dessutom enklare att rangera på på vintern .. sen att jyki skulle vara lättast i klassen stämmer inte riktigt men en glidervagn är betydligt lättare än en med rullbana .. kör du med samma flak hela tiden o har ordning på hjulen så klart att de fungerar bra med rullbana också men har du mycke olika flak så får du istället laga o smörja hjulen .. vi byter glidplattor på våra vagnar högst en gång om året o de tar 45 minuter.. så ja vet inte om de är så ansträngande.. sen så var de någon som sa de tidigare at du måste få fram släden till ändläge .. kanske om du har en otroligt tung balja annars så får du av bingen så får du alltid på den .. bilen blir ju inte kortare bara för du ska ha på den om ni förstår .. men då får du ju lägga den rätt i släden .. o kör du med parabelfjädrat bak så säkkar väl bilen ihop lite också så då vill de till att släden är i ändläge men med luftfjädrat så är de bara kötta som vi säger :) Tror du kommer märka efter ett tag att du gillar glider bättre.. finns ju en del som förtfarande använder rullbana men de börjar väl bli lite omodernt MVH Robin

hur kan det gå lättare rangera med vaggor på vinter om den låser fast är det väl lätt att hela vagnen då skjuts iväg om det är så man står på is?.

Vad jag fått för mig är det ju lättare sätta den direkt i vaggan eller hur? och iaf jag anser det är lättare om vaggan är i ändläge. Ja vi får väl se om detta vid midsommar då jag ska börja köra med vagnen som har rullbana igen och ha scania. Då går väl allt lättare istället för nu då man kör volvo =)

Har bara rangerat en 15-20 flak än så länge så det är inte mycket jag använt vagga...

nnh
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav baaaltis lör 01 maj 2010, 14:47

Tycker glider helt klart är det bästa, kör med ett ory släp jag och aldrig haft något problem med det... får byta glidskenor typ vartannat år så det är ingen fara.

Ända problemet på vintern är väll det att jag gärna backar på burken på glidern... kan vara lite svårt när man står på is :)

Måste tillägga att jag enbart kört släp med glider så kan inte säga mer än att jag tycker att det funkar kanon... hur allternativet vet är jag inte men känner inget behov utav att prova det ;)

baaaltis
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav TruckerChris lör 01 maj 2010, 14:51

Har en -07:ans Hogstad Glidervagn.. Funkar hur bra som helst, dock är glidervaggorna svåra att se om man inte har backkamera.
Det finns ett talesätt som bekant är "Don´t judge a book by it´s cover"... Det har jag gjort ganska länge nu, för jag har inte läst en enda bok på flera år...

TruckerChris
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav nnh lör 01 maj 2010, 18:31

vad väger era släpar tomma?

en 5 axlad lvx släp kan ju inte vara någon hit? eller tjänar man så pass mycket vikt med en 5 axlad å super singel att man kan ha en axel extra motför en 4 axlad med dubbelmontage? (givetvis alufälgar )

Ni som påstår en med glider är lättare än en som har rullbanor? stämmer det verkligen?

Jag tror ni syftar på såna här gamla vagnar då rullbanorna var längst ut...på dom nya är ju rullbanan direkt på ramen. Borde bli massor lättare än dom gamla: http://www.blocket.se/kristianstad/Ovri ... m?ca=2&w=3

nnh
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Nästa

Besvara
146 inlägg • Sida 1 av 15 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 15

Återgå till Scanias värld