• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Scania ‹ Scanias värld
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök pÃ¥ forumet
  • Registrera
  • Logga in

Hur noga är lastsäkringen i en gardintrailer?

Kör du Scania? Här är kategorin för dig.
Besvara
20 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2

Re: Hur noga är lastsäkringen i en gardintrailer?

Inläggav Deep tor 09 jun 2011, 18:13

Inte konstigt att en del får böter !!!!!

Fattar inte hur ni tänker ibland,,,, BANDA lasten föri Heelveetteeee :twisted:

när ni kör gardintrailer.. skåp är lite slappare...

Har hört att en Gardinare håller 300 kg per kvadratmeter med alla brädor i då.. men inte hundra...
Trailer slusk
Bild

Deep
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Skusty fre 10 jun 2011, 16:52

Deep skrev:Inte konstigt att en del får böter !!!!!

Fattar inte hur ni tänker ibland,,,, BANDA lasten föri Heelveetteeee :twisted:

när ni kör gardintrailer.. skåp är lite slappare...

Har hört att en Gardinare håller 300 kg per kvadratmeter med alla brädor i då.. men inte hundra...

Bandar allting, förutom då jag kör RockWool, Vitvaror eller Åhlens tomgods.
Bild

Skusty
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Inläggav Tega lör 11 jun 2011, 10:17

Skönt med skåp!

Måste bli spännande att banda 33 ppl dubbelställda schampopallar exempelvis i en kapellare. För vad händer när man försöker banda över kartonger... Som en kniv i ett smörpaket, och där gör inga kantskydd mycket nytta iheller. Möjligen tompallar på topp, men vem har ett 30 tal tompallar med sig överallt??

Tega
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav calle lör 11 jun 2011, 11:34

Tittade lite snabbt på blocket i dag.
Tycker här var en hel del att välja på i skåpväg, om man inte är allt för kräsen.
Om jag skulle välja, hade jag tagit ett äldre slitet skåp, före ny/nyare kapell/gardintrailer!

Varma sommardagar, tort väder och en timme kvar till helg, går det väl ann att öppna-banda-stänga en gardintrailer, men vid snöstorm, minusgrader, allmänt skitväder, dubbelställda pallar som ligger halvägs i sidled, trots spännband, hur roligt är detta i längden att hanskas med? Vem betalar mertiden det tar med allt extra klydd, som gardinen medför? Och hur fan ser man själv ut, när man är klar?

Nä, gardiner hör hemma i hytten, inte runt flaket! :mrgreen:

calle
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Skusty lör 11 jun 2011, 12:35

calle skrev:Tittade lite snabbt på blocket i dag.
Tycker här var en hel del att välja på i skåpväg, om man inte är allt för kräsen.
Om jag skulle välja, hade jag tagit ett äldre slitet skåp, före ny/nyare kapell/gardintrailer!

Varma sommardagar, tort väder och en timme kvar till helg, går det väl ann att öppna-banda-stänga en gardintrailer, men vid snöstorm, minusgrader, allmänt skitväder, dubbelställda pallar som ligger halvägs i sidled, trots spännband, hur roligt är detta i längden att hanskas med? Vem betalar mertiden det tar med allt extra klydd, som gardinen medför? Och hur fan ser man själv ut, när man är klar?

Glöm inte den mysiga värmen som bildas då man står i solen och lastar. :evil: Svetten rinner rätt duktigt då jag lastar på Holmen och drar banden över rullarna i trailern under lastning.

Nej, köp en skåptrailer om du köper egen vagn. Jag kan ju inte välja tyvär.
Bild

Skusty
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Inläggav frantzen lör 11 jun 2011, 13:58

calle skrev:Tittade lite snabbt på blocket i dag.

Ett äldre slitet skåp är ju fan så mycket mer tungrott å jobba med än en gardinare? Tänk dig bara när du lastat tunga kollin mitt på trailern å ska försöka få ihop sidodörrarna? Dubbelställda pall som gör att gångjärnen mellan sidsektionerna ger sig osv osv osv! Gammalt skit oavsett vad det är inget å hålla på med!
Loud pipes save lives!

frantzen
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Inläggav intruder1400 lör 11 jun 2011, 17:26

Skåp för min del
Ser ingen har skrivit om problemet med tjyvarna som springer o skär i kapell dukarna

intruder1400
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Deep sön 12 jun 2011, 07:07

Tega skrev:Skönt med skåp!

Måste bli spännande att banda 33 ppl dubbelställda schampopallar exempelvis i en kapellare. För vad händer när man försöker banda över kartonger... Som en kniv i ett smörpaket, och där gör inga kantskydd mycket nytta iheller. Möjligen tompallar på topp, men vem har ett 30 tal tompallar med sig överallt??

Det finns olika moddeler på kantskydd och tom pall håller dom med där du lastar... bara öppna truten o säga till ju...

Vist inge skoj på vintern o hålla på men mig gör det inge för jag gillar inte sommar.....................
Trailer slusk
Bild

Deep
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Karkkainen mån 11 jul 2011, 00:08

Behöver nog inte säga så mycket utan låter lite bilder tala sitt rätta språk... och som sagt här ovan: "BANDA lasten föri Heelveetteeee"

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen behöver man väl inte ens ta upp dödsolyckan som skedde då en lastbil, tror det var gardintrailer, tappade ut en pall med pappersark... de i den mötande bilen som fick denna ton tunga pall rakt in i hytten hade inte en chans.

Varför ska ni ens spekulera över att surra eller inte?
Måste väl kännas betydligt bättre för dig som chaufför, att med gott samvete köra iväg och veta att du gjort det bästa du kan för att förhindra just att något sådant ska inträffa? Varför riskera att köra med lös last då det i slutändan bara är du som kommer få stå och förklara för de anhöriga varför du valde att skita i lastsäkringen...
Klart det är att dra det hela till sin spets, men jag menar, det har ju hänt förut, varför ska det inte kunna ske igen?

Surra lasten och sluta ta genvägar. Har du inte tid med det, fråga dig då ifall det verkligen är en bra arbetsgivare som tvingar dit till detta...

Karkkainen
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav bentzer mån 11 jul 2011, 07:45

Håller med föregående talare.. säkra heldre förmycket än för lite.. har själv börjat köra special transporter och då är det extra viktigt med säkringen.. att gå från skåp till special är en stor omställning kan jag säga..
men dra ett band extra så är vi alla säkra i trafiken.. :D
När jag blir stor ska jag också köra riktig bil.. :P

bentzer
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Föregående

Besvara
20 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2

Återgå till Scanias värld