• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Scania ‹ Scanias värld
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök pÃ¥ forumet
  • Registrera
  • Logga in

Fördelar med dieselvärmare.

Kör du Scania? Här är kategorin för dig.
Besvara
18 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2

Re: Fördelar med dieselvärmare.

Inläggav Punkarn fre 21 okt 2011, 18:59

xeon skrev:Vid nybeställning av bil på jobb så behöver jag argument för att kryssa i dieselvärmare på tillbehörslistan.

Gärna plus för ekonomi och miljö och inte bara förarmiljön.

Sitter din chef på ett kontor utan värme? Var rädd om dej det är inte så jätte smart att sätta sej i en kall hytt,det kan ju bättra på ledverk och ryggont ganska kraftigt. Så vill han ha en frisk medarbetare så ger han dej en värmare.

Punkarn
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav calle fre 21 okt 2011, 21:32

En chef som inte begriper att kallstarten av en förbränningsmotor är ett av de värsta momenten under motorns livlängd, borde kanske syssla med något annat, än att kryssa i ordern på bilen!

1. När vi snackar om 20, 30 minusgrader, är oljan tjock som sirap, och kommer inte ut till alla smörjpunkter lika fort som på en uppvärmd motor. (prova stoppa en flaska olja i frysen hemma, och kolla hur oljan beter sig mot när den var varm, även på fina helsyntet oljor är skillnaden stor)

2. När en dieselvärmare har varit igång en stund, har den automatiskt värmt upp batterierna, genom att dessa får en lätt belastning under en längre tid, mot att kallstarta en motor och de får en chock när startmotorn slår in, batterierna borde teoretiskt sätt hålla längre.

3. Att låta en motor "stå och gå varm" på tomgång kan jag tycka vara på gränsen till ren misshandel, kolla oljetrycket vid tomgång (500-600 varv beroende av motorstorlek och ålder på lastbil) , mot trycket vid 700-900 varv, på min gamla pråm är skillnaden flera bar!
Ökat varv=större dieselförbrukning, värmare vinnar överlägset, mot motor på tomgång.

4. Och så det sista, men dock inte det minst allvarliga av mina argument: Kall bak = ökad risk för hemorrojder = i vissa fall sjukskrivning = utgift för firman.

calle
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav frantzen lör 22 okt 2011, 07:42

Sen har jag för mig att det finns nå arbetsmiljölagar på det där att tom distbilar skall vara utrustade med dieselvärmare just för att chauffören inte ska behöva sätta sig i en kall bil å slippa låta den stå på tomgång hela tiden! Att det finns åkare som inte vill kryssa i värmare på utrustningslistan är ju ett under...
Loud pipes save lives!

frantzen
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Inläggav nnh lör 22 okt 2011, 08:15

frantzen skrev:Sen har jag för mig att det finns nå arbetsmiljölagar på det där att tom distbilar skall vara utrustade med dieselvärmare just för att chauffören inte ska behöva sätta sig i en kall bil å slippa låta den stå på tomgång hela tiden! Att det finns åkare som inte vill kryssa i värmare på utrustningslistan är ju ett under...

åkare är ett snålt släkte =) Enda gången 2 åkare hjälper varandra är för att få bort en 3e ;P

nnh
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav fonz lör 22 okt 2011, 13:33

köpa bil utan riktig värmare i norden e som å köpa en scania som ska gå me fulla lass utan v8=som å pissa ner sig,först känns de skitbra men sen.....börjar man å fundera=så blir de när snikheteten bedrar visheten :)

fonz
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav nnh lör 22 okt 2011, 17:11

fonz skrev:köpa bil utan riktig värmare i norden e som å köpa en scania som ska gå me fulla lass utan v8=som å pissa ner sig,först känns de skitbra men sen.....börjar man å fundera=så blir de när snikheteten bedrar visheten :)

bättre köpa en 470 som drar flera liter mindre än en slö törstig r500....

nnh
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav Duffy lör 22 okt 2011, 21:39

nnh skrev:
fonz skrev:köpa bil utan riktig värmare i norden e som å köpa en scania som ska gå me fulla lass utan v8=som å pissa ner sig,först känns de skitbra men sen.....börjar man å fundera=så blir de när snikheteten bedrar visheten :)

bättre köpa en 470 som drar flera liter mindre än en slö törstig r500....

Ja för 470 var ju en klockren motor som aldrig kostade pengar,.
500 var slö och törstig när den kom, Det ändrade sig senare,.

Duffy
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav fonz lör 22 okt 2011, 22:37

500 gick/går ju åtminståne å justera in så den gick som fan och höll samt att man kan få en slant när man säljer dom,470 gick ju bara som fan.

fonz
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Föregående

Besvara
18 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2

Återgå till Scanias värld