Jahaja, hur ligger det till med batteriladdarna ute i det avlånga landet? Det blev inte mycket till diskussion det här. Men men, jag fortsätter att köra dieselvärmaren i ett svinkallt Sundsvall. Blir det nån sommar? Knappast troligt eftersom det är vi lastbilschaffisar som bidrar till växhuseffekten.
Meeeeh, då borde det juh bli varmare istället dårå!
Har nu monterat in Scanias batteriladdare. Gjorde det enkelt för mig eftersom jag inte har någon elektrisk motorvärmare. Laddaren hamnade i det rostfria verktygsskåpet bakom batterilådan, funkar kalasbra och det kommer mera info i ämnet framgenom.
Har nu använt batteriladdaren ett tag och tycker att den funkar bra med tanke på omständigheterna. Vi har ju också haft en skaplig köldknäpp nu under några veckor och jag sover i bilen och kör värmaren från kl 17.00 till kl 05.00, sön-tors, och det är inga problem med låg batterispänning trots 25-30 minusgrader. Batterierna är ju också så pass nya så det är svårt att säga hur bra batteriladdaren egentligen fungerar. Om tre fyra år framgenom så lär vi ha ett bra svar på alla frågor.
Bilen (R440) har nu rullat i dryga 3700 stenhårda mil - uttagen i april 2009. Det enda som är utbytt på bilen och som har jävlats under den här tiden är dieselvärmaren som blev utbytt i november 2009 (garantijobb utfört på Motorcentralen i Umeå). Ett par oringar är också bytt på ventilpaketet på växlaren (JOAB) annars så har bilen gått som en klocka så här långt.