• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Scania ‹ Scania motorer och modeller
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Scania R500 boggi som dragare till linkekipage?

Allt mellan väg och himmel kring motorer och Scania-modeller.
Besvara
42 inlägg • Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5

Scania R500 boggi som dragare till linkekipage?

Inläggav Jsson83 lör 12 mar 2011, 04:24

Hej!

Ny på forumet, hoppas kunna lära mig mer av er erfarna!

Mitt företag är på gång att köpa in ett eget linkekipage eftersom vi oftast behöver transportera ganska skrymmande gods, men samtidigt är det oftast ganska trångt att komma intill på ställena och då är det smidigt att kunna slå isär och åka in och lossa link/trailer var för sig. Vanlig bil och släp kommer vi inte alltid intill med och link känns flexiblare då man kan åka med bara link, bara trailer eller båda.

Företaget transporterar som sagt sitt eget gods och har inte transporten som huvudverksamhet, därav är vi inte så erfarna inom transportbranschen och skulle därför behöva lite tips om lämpligt ekipage. Vi har svårt att motivera en nyinvestering då vi kommer rulla förhållandevis lite mil.

Link samt trailer ska vara skåpekipage med 4 m totalhöjd, öppningsbar sida, samt bakgavellyft. Linken 7,5m och skåptrailern 13,5m hade vi tänkt oss (standard?) Vad lasten kommer att väga är lite svårt att säga, men kanske 12 ton på linken och 24 ton på trailern borde vara bra att kunna lasta.

1. Är en Scania R500, 2007a, boggibil en lämplig dragbil? Har hört fler som rekommenderar boggi före puscher om man ska köra (du kan få mer tryck på driven vid dåligt väglag) samt backa (mer överhäng, det händer lite mer när man rattar) med link. Eller kan/bör man köra med en vanlig 2-axlad dragare? Vad är standard kopplingshöjd?

2. Vi vill kunna köra i europa med ekipaget, ställer detta några speciella krav på dragare, avstånd, bakgavelliftar etc? (har tex inte sett några skåptrailar (fullängd) med hel bakgavellyft i bak) Varför?

3. Vad bör man tänka på när man tittar på en begagnad dragare? Kan man göra "M-test" eller liknande för att få en oberoende kontroll?

Snabba puckar som vanligt, på gott och ont.

//Jonas

Jsson83
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Re: Scania R500 boggi som dragare till linkekipage?

Inläggav frantzen lör 12 mar 2011, 09:19

Nog skulle en 500a räcka gott och väl för er! Se till att ni köper en med euro 5 motor, ska tydligen vara den av 500orna som går bäst och billigast, har en själv och är fruktansvärt nöjd!
Inrikes i sverige med 48t totalt kör jag min på ca 3,8l milen!
Som du säger så är nog en boggiebil att rekommendera, dels för som du säger framkomligheten på vinterväg, sen får du större tank på den än på en puscher, 2 axlad hade jag å det strängsta avrått ifrån, iaf på ett link ekipage, känns som att det är att utmana ödet litet!
Om ni har tänkt röra er utanför nordens gränser så är det 2,9m i axelavstånd som gäller, och beträffande bakgavellyften så skall inte den räknas in i fordonslängden så det skall inte vara några problem med en vanlig 13,6m trailer med bakgavellyft, vet thermo transit (danskt företag) har en del kyl/frystrailrar med bakgavellyft så!
Vet dock inte hur det är med link och bakgavellyft om det är genomförbart?
Standard kopplingshöjd på dragbilar å trailrar brukar vara 1,15m.
Mig veterligen finns inget M-test för lastbilar osv, utan man får bara kolla det allmänna skicket på bilen, är den fin på utsidan så brukar det oftast spegla det övriga skicket med, sen se till så att det finns servicehistorik på den, ännu bättre är ju å köpa en som gått på grönt kort, då vet man ju att alla servicar är utförda med rätt intervaller!
Loud pipes save lives!

frantzen
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Inläggav cruiser lör 12 mar 2011, 11:45

Jag hade föredragit en puscher-bil framför en boggibil om du ska köra i utlandet, en boggibil med hissad boggi kommer troligtvis bli för hög med en link bakom, jag föredrar iof alltid puscher framför en väldigt kort boggibil som kan bli väldigt "vinglig" att köra.

En 2-axlig är ganska mycket billigare att köpa men är ganska svårkörd på vintern om det är halt, ska ni inte köra så mycket på vintern och inte behöver lasta så mycket fram på linken så är det nog det alternativet jag hade kört på. 2-axliga bilar har oftast väldigt stora tankar så ni bara behöver tanka på det billigast stället i europa. Ekipaget borde få lasta mest med en 2-axlig dragare också men kolla så bilen får ha en totalvikt på 60 ton, det gäller iof för 3-axliga bilar också då vissa inte är godkända för 60 ton och jag har inte en aning om varför men på mitt reg bevis står det typ max totalvikt 50 el 52 ton och jag tror bara det är en papperssak att ändra det men i erat fall vore det katastrof om det inte va det.

Bakgavelhiss på en link tror jag inte finns (vanliga skåptrailers med hiss finns) och är väldigt svårt om inte omöjligt att få dit, finnarnas ekipage med dragbil, trailer och kärra borde gå att få/utrusta med bakgavelhiss på både trailer och kärra men vet inte om dom ekipagen är godkända i sverige då jag aldrig sett något sådant svenskt ekipage samt att det blir konstigt att bara köra med kärran efter dragbilen som måste va utrustad med drag.

Det ni måste hålla koll på om ni ska till utlandet (ej finland) är bla höjden på 4 meter (många svenska linkar o trailers är 4,5m), bredden som max får va 2,55m på trailers utan kylaggregat (i sverige får ekipagen va 2,6m) samt längden som är max 16,5m för dragbil o trailer och 18,75m för bil o släp/kärra.

Här: http://www.pno.se/sites/default/files/LinkSkap.pdf ser du att med en vanlig link så måste du komma ner i typ 1020mm i kopplingshöjd för att komma under 4m och då krävs det en låg trailerdragare.

En scania r500 är nog ett bra alternativ om ni hittar rätt bil.

cruiser
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Skusty lör 12 mar 2011, 11:51

Se även till att ni beställer en link med hydrauliskt skjutbart lastplan, eller hydrauliskt indragbara axlar, annars kommer ni få slira runt på plan hos kunden tills ni spyr då ni ska skjuta in axlarna.

Ni kan även ha en ihopvikbar bakgavellyft (Slädlyft) till trailern om ni vill, då sticker den ju inte ut där bak.
Bild

Skusty
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Inläggav Jsson83 lör 12 mar 2011, 14:23

Frantzen> Vi kommer inte kunna lägga den pengen för att kunna få en Euro5 motor tyvärr, utan vi kommer få nöja oss med en Euro4 och kommer då få köra den till 2016 om jag har förstått det rätt?

Är det hårdare krav ute i Europa som säger att det krävs Euro5 innan 2016?

Ja, boggie har jag också hört från ett antal oberoende chaufförer, så det är nog det som vi kommer att satsa på.

2.9 i axelavstånd skriver du, detta är från framaxel till drivaxel eller från framaxel till sista axeln i boggin? Detta är ett absolut krav? Så om vi hittat en med axelavstånd 3.1 så är det inte ens idé att fundera på en sådan?

Axelavstånd och hjulbas är samma sak?

Okej, bra, då går det att få en fullängdare med bakgavellyft iaf! Vi kommer i princip alltid att använda bakgavellyft, och då känns det som att en hel lyft är smidigare än en slädlyft, som samlar på sig en del snö och is under vintern vad jag har hört!?

Link med bakgavellyft finns, men är en speciallösning som är hyffsat kostsam. Man kortar ner skåpet, sätter dit en förstärkt ”portal” i stället som liften sedan sitter i, alternativt fäster man den direkt i skåpet (förstärkt) som jag har fattat det.

Cruiser> Tack för info! 90-95% kommer den rulla i Sverige, året runt. På vilket sätt vore den en katastrof att ”bara” ha en totalvikt på 50-52 ton i stället för 60 ton?

Bakgavellyft finns som sagt, men är ett ganska nytt påfund. Höjden kommer vi köpa så att vi klarar 4 m, likaså bredden 2.55. Totallängden, finns det något sätt att räkna ut den genom data på reg beviset? Kopplingsavstånden?

PNO linken har vi tittat på, den har som sagt en kopplingshöjd på 1020 eller 1120, hur nära måste man landa på dragarens höjd för att kunna koppla ihop? Den dragaren vi har funderingar på hade 1180 har jag för mig. PNO linken är 4060 kopplad på 1120.

Skusty> Hydralik har jag förstått är en stor fördel, men vad pratar man för merkostnad för en sådan lösning? Chansen att hitta en link med öppningsbar sida, bakgavellyft samt hydralik är väl i princip obefintlig? Indragbara axlar känns som mest aktuellt då man rent fysiskt blir kortare än att bara flytta skåpet.

Jag tror vi igentligen vill ha en standardlift, typ den som sitter på många city trailar, eftersom vi i princip alltid kommer lasta bakifrån, när vi inte truckar ut från sidan. Finns det några andra för och nackdelar slädlyft vs ”vanlig”?

Stort tack för att ni tar er tid och delar med er av era erfarenheter vad som gäller, ursäkta om det kommer en del ”dumma” frågor.

//Jonas

Jsson83
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Skusty lör 12 mar 2011, 14:47

Jsson83 skrev:
Skusty> Hydralik har jag förstått är en stor fördel, men vad pratar man för merkostnad för en sådan lösning? Chansen att hitta en link med öppningsbar sida, bakgavellyft samt hydralik är väl i princip obefintlig? Indragbara axlar känns som mest aktuellt då man rent fysiskt blir kortare än att bara flytta skåpet.

Jag har ingen aning om hur mycket mer det kostar att få hydraulik på linken, men om ni vill slippa slira runt på varenda plan, och hålla på att böka för att få in axlarna, detta kostar ju tid, och då är ju hydraulik att föredra. Jag har nu i vinter kört containerlink med hydrauliskt skjutbart lastplan, och är jävligt glad över det, för jag har fått vittna några "vanliga" skåplinkar utan hydraulik och sett dess chaufförer svära och bökat jävligt länge för att få axlarna under ramen.
Bild

Skusty
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Inläggav cruiser lör 12 mar 2011, 15:25

2.9 i axelavstånd skriver du, detta är från framaxel till drivaxel eller från framaxel till sista axeln i boggin? Detta är ett absolut krav? Så om vi hittat en med axelavstånd 3.1 så är det inte ens idé att fundera på en sådan?
Det är från centrum på framhjulet till centrum på drivaxeln (på en boggibil blir det från framhjulet till första axeln i boggin och på en puscherbil blir det från framhjulet till sista axeln)
Om du har 3,1m axelavstånd så måste du troligtvis ha vändskivan så långt fram att bakdelen på bilen tar i stödbenen på trailern om du ska klara ländgkraven utomlands.
I europa är dom flesta dragbilar 2-axliga, ganska många har pusheraxel och väldigt få är boggibilar och det är för att en boggibil med 2,9m hjulbas blir väldigt slingrig på vägen samt att dom får problem med frihöjden om dom hissar boggin, provkör och provmät noga innan ni köper en kort boggibil.

Cruiser> Tack för info! 90-95% kommer den rulla i Sverige, året runt. På vilket sätt vore den en katastrof att ”bara” ha en totalvikt på 50-52 ton i stället för 60 ton?
Med dina lastvikter borde du komma upp över 50-52ton och då ha en dragbil som inte är godkänd för mer kan skapa obehagliga samtal med polisen, troligtvis är det bara lite pappersjobb som behövs för att ändra till 60ton men kolla det innan ni köper en dragare med lägre vikt.

PNO linken har vi tittat på, den har som sagt en kopplingshöjd på 1020 eller 1120, hur nära måste man landa på dragarens höjd för att kunna koppla ihop? Den dragaren vi har funderingar på hade 1180 har jag för mig. PNO linken är 4060 kopplad på 1120.
Har dragbilen luftfjädring (det har den till 99%) och stödbenen på linken är justerbara så kan du nog ha en kopplingshöjd på typ 1400mm men då kommer linken bli hög.
Med "eran" r500 så kommer höjden bli ca 4140mm med boggin nere och ca 4180mm med boggin uppe och pno:s link, för att klara 4m behövs en pusherdragare med en kopplingshöjd på 1050mm alt en boggidragare med ca 1m kopplingshöjd (om ni måste köra med hissad boggi utomlands) och det är lågt.

Jag tror vi igentligen vill ha en standardlift, typ den som sitter på många city trailar, eftersom vi i princip alltid kommer lasta bakifrån, när vi inte truckar ut från sidan. Finns det några andra för och nackdelar slädlyft vs ”vanlig”?
Jag som inte har någon bakgavellyft och inte heller vill ha någon förespråkar slädlyft då den inte är ivägen om man ska backa imot någon port samt gör inget om den går sönder då bakdörrarna ändå går att öppna samt att det går ha reklam på bakdörrarna vilket funkar dåligt om man har en vanlig lift, ni ska troligtvis använda eran lift ganska mycket och inte lossa vid portar så för er är nog en vanlig lift det bästa, jag har iof kört distribution med en vik o slädlift o det funkar men är inte optimalt.

cruiser
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav intruder1400 lör 12 mar 2011, 16:26

2.55 gäller även i sverige om det inte tempratureglerat skåp
Ang höjden så kvittar det väl vad linken hamnar på?
Bil o trailern ska väl räcka med under 4 meter
Boggi bil i alla lägen föredrar jag om man ska köra link + om det är trångt
Glöm inte att ADR gods får ej köras med link
Link åk finns det en upp sjö av "ingen vill ha dom"

intruder1400
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Jsson83 lör 12 mar 2011, 16:36

Skusty> Okej, vet du om det går att eftermontera hydralik om man hittar någon begagnad link, som i övrigt passar? Inga tips på andra tillverkare av skåpslinkar med öppningsbar sida, förutom PNO? Även tips på begagnade skåpstrailar med öppningsbar sida är välkomna, vet att PNO, AG och Scanvo har lite begagnat.

Cruiser> Nej, självklart är det då bättre att leta efter ett axelavstånd på 2.90, absolut.

Vårt problem är att vi förmodligen kommer köpa dragaren först, innan vi har varken linken eller trailern. Så att fysiskt mäta kommer tyvärr att bli svårt. Bästa är ju att få ett hum om vad kopplingshöjden måste vara, och sedan försöka hitta något som matchar. Jag vet inte hur mycket kopplingshöjderna skiljer, och om det går att justera denna något för att matcha? Går det att sänka själva skivan på något sätt?

Eller ska man skaffa en jättelåg megadragare, och sedan ha en justerbar skiva i höjdled, så man kan dra allt? Men då går nog boggin bort som sagt. Svårt detta vad som är optimalt att köra med.

Det är ”Max sammanlagd bruttovikt, kg:” som ska vara 60 ton på dragaren då? Ibland har jag sett ”Max släpvagnsvikt, påhängsvagn, kg:” på 60 ton om man slår på reg nr och får upp reg bevis, då har det inte stått något alls på den första posten utan den har varit tom.

Ang liften så har du rätt, vi lossar ofta ute i ”ingenstans” och väldigt sällan som vi backar mot några portar, och om så skulle vara fallet måste det ju gå att sänka liften under lastkajen som man får göra med en vanlig styckegodsbil med lyft.

Fasen vad svårt det blev nu, det låter i princip som vi inte kan skaffa en boggiebil om vi ska kunna köra utomlands. Om man bara kör en PNO skåptrailer då, som har en yttre höjd på 4060 vid kopplingshöjd 1100, så blir ju denna också för hög. Deras mega trailer har ju kopplingshöjd på 960 bara och det finns väl inte en chans att det går att koppla en sådan efter en 1180 dragare?

Ska man satsa på att hyra dragare de gångerna man ska utomlands kanske? Men det känns ändå inte bra, om man ändå köper något eget så vill man ju kunna köra både hemma och ute i Europa. Dessutom kommer det ju ticka mil, vilket blir dyrt i längden.

Vi vill ju kunna köra linken för sig och trailern för sig, och hela ekipaget. 2 axlar, 3 axlar, standardhöjd eller mega, boggi eller pusher, detta blev krångligare än jag hade räknat med. Verkar inte vara så vanligt ekipage detta. Lite smått villrådig.

Förresten, PNO linken som har kopplingshöjd på 1020 eller 1120, det måste innefatta både dragaren den själv hänger på, samt sin egna vändskiva? Det går tex inte hänga på en mega med 960 efter PNO linken?

intruder1400>Visst kommer vi få köra dragaren med linken ELLER trailern, inte båda? (ute i europa)

Inget ADR på detta ekipage.

Finns det verkligen så många linkar som har skåp och öppningsbar sida?

//Jonas

Jsson83
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav intruder1400 lör 12 mar 2011, 16:47

http://www.blocket.se/goteborg/Link_ska ... ?ca=14&w=3
Den???

intruder1400
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Nästa

Besvara
42 inlägg • Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5

Återgå till Scania motorer och modeller