montera en omvandlare är enda sättet. du kan inte ta ifrån ngn befintlig 12v anslutning för de är inte tillräckligt med ampere. de blir bara Epa kopplat om man bänglar in 12v steg i en lastbil. enklast är att köpa ett 24v steg och dra en ny kabel från batterilådan. du kan heller inte ta 24v från säkringslådan för maxuttaget av ström är ca 50ampere och jag gissar att bilen är på byggd så de mesta är föbrukat. har aldrig och kommer aldrig rekomendera 12v i lastbil, har bara sagt att de är bättre å sätta 24v steg och har man inte råd att skaffa ett nytt steg för ca 2000kr kan jag garantera att man är uppe i den summan innan man har fått ett 12v steg att fungera.
Det ena batteriet kommer belastas mer än det andra, det blir kladd med laddning av det m.m, finns väl en anledning till varför det är allmänt känt att man _INTE_ ska plocka ur 12v matning från ett batteri i en 24v anläggning. Detta är ingen hörsägen utan ren och skär jävla allmänbildning vad gäller fordonsel.... Köp antingen ett 24v slutsteg på en gång eller en konverter från 24 till 12v, kan bli en dyrköpt erfarenhet annars!
Hm Frantzen "allmänbildning" Ett 12volt batteri är serie kopplat varje cell ligger på 2-3 volt Men du kan fråga Tudor om du vill Enligt Tudor så fanns det 6 volts uttag på 12 volts batteri när behovet fanns utan problem Truckar o maskiner har en hel del kvar med 12volts uttag så enligt tudor
Kan garantera dig att 12v uttagen åtminstonde i lastbilar går via en konverter, hade det inte vart nå problem som du säger så kan jag garantera dig att ingen tillverkare hade satt i en 24-12v konverter till bilstereo och komradio som dom gör idag. Men visst, testa och återkom med resultat, gärna vad åkaren säger när åtminstonde ett batteri tar kvällen i förväg...
Som du skriver att ena batteriet tar kväller tidigare är rätt Därför har du inte 12 volt längre i lastbilar via direkt kabel All 12 volt du kopplar från batteriet måste strömmen brytas manuelt Varför jag fråga tudor i Nol var pga endel båtar kör lika som lasbilar men dom andvänder en swits eller va det heter till batterina Den båten hadde 4 batterier som dom koppla bort 2 när motorn var avstängd Värmare/kaffekokare endel annat var på 12 volt 2 av batterni användes som start o dom 2 andra till olika el uttag
precis de ja skrev, kan man inte fordonsel rekomenderar inte jag att koppla in 12volts prylar i lastbilar. testa ni som inte tror men tror ni inte så är de inte heller någon ide att ni frågar för vi sitter ju inte å luger..........