man kan inte bara koppla in 2 extra batterier för då kommer dom ta död på sig själv, sen om du kopplar ihop dom så har du ju ingen nytta för då har du ju 4 batterier med halv effekt, om du ska ha extra batterier så ska du ha en speciell laddare som börjar ladda först när org batterierna är full, sen kan du ju bara dra en kabel mellan plus polerna och minus polerna mellan batterierna och en huvudbrytare på minuskabeln, så OM du är utan ström så slår du bara på å startar sen av, då har du ju som en starthjälp med dig.
Om du nu måste ha extrabatteri/er o inte har lust att stå på tomgång när det är kallt för att kolla på tv så hade jag kopplat in ett kraftigt relä som slår till när motorn är igång alt när tändningen är på som går till en 24-12v omvandlare (funkar som laddare) som är kopplad till ett batteri alt 2 paralellkopplade så får du 12v och mycket lättare att hitta billiga tvapparater/ slutsteg/ lampor /dvd-spelare m.m
Ska du ha ett backupsystem ifall inte lastbilen startar (det får du inte med mitt första förslag) så hade jag kört med dubbla batteribankar (kostar rätt mycket, väger typ 100kg extra o tar plats) och ett skiljerelä imellan som många bilstereobilar kör med för att kunna spela hela dan o ändå få igång lastbilen.
Du behöver inte göra nånting. titta på tv och njut utan att hålla på och krångla med extrabatterier hit och dit!
Är det fräscha batterier så klarar dom sig ändå! jag har stått 11h+ i -20c många kvällar/nätter och kollat på tv några timmar utan det minsta problem att få igång prylarna dagen efter.
Men som någon nämnde tidigare kan det vara bra att koppla på laddare vid tillfälle när bilen står (på en helg eller liknande)