• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Utrustning ‹ Ljud och bild
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Hjälp med komradio

Hur har du utrustat din lastbil?
Besvara
4 inlägg • Sida 1 av 1

Hjälp med komradio

Inläggav Bogren tor 02 sep 2010, 19:58

Jag har en Motorola gm900 jag tänkte koppla in i min scania, men jag vet inte vad jag ska ha för längd på sprötet. Jag har hört att det är viktigt att det är rätt. Passar anslutningen på scanias antennkabel i min radio?

Bogren
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Re: Hjälp med komradio

Inläggav IntTrp fre 03 sep 2010, 08:27

Jo så här är det med comradio, antennen är mer än jätteviktig, och längden på den bestäms av vilket frekvensband du har i radion, ex. som brand i gbg ligger på är mellan 70000>80000Mhz grovt räknat och om man har en vanlig antenn utan spolar till 70bandet så är den dryga metern, och sedan där polisen tidigare låg runt 410000 med andra ord 400bandet är antennen halva längden, så destohögre frekvens desto kortare antenn, men sen så finns det ju miljarder olika spröt och sedan beror det på om du ska sända eller bara lyssna, o det finns ju antenner med spolar och då räknar man tråden inne i antennen som längd på spröt o då blir den ju kortare. Vidare så bör antennen Och antennkabeln vara gjord för kommunikationsradio om du vill ha bäst resultat så som du hör är det en djungel. men det är klart om det inte är så noga så kan man ju bara plugga i köra, det beror ju också på hur stark sändning du har i apparaten för om den inte är så stark är det destoviktigare att ha korrekt antenn, spröt o kabel.
Det jag hade gjort är att fråga på scania om den antennkabeln är gjord för kommunikation, o sen höra med en firma som jobbar proff., med komradiomont, o bara tala om vad för apparat du har o ungefär vilken frekvens du ligger på så kan dom nog rekommendera ett spröt till dig, o kolla ev med scania eller nån som vet vilken typ antennkoppling du har bak på din radio, o du kan ju kolla i radiohyllan om antennkabeln som finns där passar din apparat, annars får du fråga vad din koppling heter och vad kopplingen i din befintliga hylla heter, en vanlig koppling som du troligen har är bnc o då sitter hanen på din radio, är som en rak hylsa som kommer ut bak med två pinnar ut i toppen på hylsan så det funkar som en bajonettkoppling, o givet behövs då honan på kabeln i bilen för o få det att funka, du kan ju fråga radiokillen på scania kanske vad den heter som sitter där för det finns rätt mkt adaptrar som du kan sätta direkt på kabln o som sen passar din radio om du inte vill klippa av kabeln o krimpa på en riktig koppling direkt, det är ju givet bäst, men det är ju inget man gör själv i normala fall.

Hoppas detta svar var givande nog, det blev ohyggligt långt märkte jag men det ska väl täcka alla frågor.
Lycka till..... Rickard Santala, Mölndal... :arrow:

IntTrp
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Bogren fre 03 sep 2010, 09:06

Tack så jättemycket! Det hjälper riktigt mycket =)

Bogren
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav IntTrp fre 03 sep 2010, 18:18

;)

IntTrp
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Besvara