• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Vägar och trafik ‹ Lastbilar och trafiken
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Varning för Umeåbor!

Diskutera trafiken, olyckor och hur vi tillsammans kan göra vägarna säkrare.
Besvara
47 inlägg • Sida 5 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5

Re: Varning för Umeåbor!

Inläggav torparn mån 13 sep 2010, 09:20

Vivastar skrev:Sen dom byggde nya rondellen söder om Umeå så är tanken att du inte ska tjäna på att åka igenom centrum längre vilket var ett genidrag av dom som planerade ringleden, hade vägen gått som vanligt in mot centrum hade alla tagit den vägen iaf för att spara nån minut..

Bra exempel är nya vägen i Sala, jag kör alltid gamla vägen för den går fortare :p

men då åker du Uppsala-Dalarna va?
annars tjänar man väl inget på att åka gamla vägen?

tanken är att förbifarten ska byggas på i en etapp till, från rondellen ute på rv 70 (Tärnarakan) och vidare mot Uppsala-hållet, men det var väl en ekonomisk fråga samt att det handlar om intrångsfrågor hos markägarna längs sträckan, för den delen av förbifarten kommer ju att dras över betydligt mycket mer jordbruksmark..
min vagn är lydig, den följer mig dit jag vill..
däremot är jag lite obstinat när jag ska följa vagnen.. ;)

torparn
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Karkkainen mån 13 sep 2010, 16:37

nnh skrev:
Deep skrev:Åkte igenom Umeå i Fredags... kan säga att det är lite specielt med den orten o invånarna,,, :roll:

åkte du norrut eller söderut?

Jag undrar nu om man kommer söder ifrån om man inte tjänar på köra kolbäcksleden ändå?
Iaf runt 10-13 tiden samt 15-17 borde man tjäna på det.

Sträckan genom centrala stan och kolbäcksleden är ungefär lika långa, tror kolbäcksleden är några hundra meter kortare. Men, du kommer genom snabbare, utan tvekan.

Däremot nu under byggperioden så kan du nog välja att köra genom centrum.

Karkkainen
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Deep mån 13 sep 2010, 20:23

Jag körde söder... det va dags att åka hem efter 14 dagar i lappland o Finland... :P

Roligt va det iaf o 14 dagar gick blixtrande fort... så nästa år när det är dags för bären så kommer jag upp igen
Trailer slusk
Bild

Deep
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Vivastar mån 13 sep 2010, 21:38

torparn skrev:
Vivastar skrev:Sen dom byggde nya rondellen söder om Umeå så är tanken att du inte ska tjäna på att åka igenom centrum längre vilket var ett genidrag av dom som planerade ringleden, hade vägen gått som vanligt in mot centrum hade alla tagit den vägen iaf för att spara nån minut..

Bra exempel är nya vägen i Sala, jag kör alltid gamla vägen för den går fortare :p

tanken är att förbifarten ska byggas på i en etapp till, från rondellen ute på rv 70 (Tärnarakan) och vidare mot Uppsala-hållet, men det var väl en ekonomisk fråga samt att det handlar om intrångsfrågor hos markägarna längs sträckan, för den delen av förbifarten kommer ju att dras över betydligt mycket mer jordbruksmark..

Den där korta vägen mellan rondellen vid Ok och rondellen vid rastplatsen, kör du gamla vägen dit lastat med 60 ton och kör lagligt så hinner inte en som har 5 ton på flaket och blåser 90 nya vägen före dig...
Vilotid får man i graven! - Om man har tur...

Vivastar
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav MagnusE mån 13 sep 2010, 22:09

Drog genom umeå härom veckan, både norrut o söderut.. Norrut passerade ja vid fyra tiden.. Var inga som helst problem.. Kaaan ha o göra med att ja e van med uppsala trafiken....

De enda ja som ovan umetrafikant reagerade på var att nån av de nya rondellerna i södra umeå var väldigt dåligt skyltad... men ja hamna ju rätt iaf...

Sen såg jag den där cykel vägen till sävar ni snackar om.. haha ja förstår vad ni menar, den såg lite ensam ut...

För övrigt så kan ja tillägga att ja sov på parkeringen utanför affären i "centrala" sävar en natt... De var en upplevelse.. Har nog aldrig sett så många sänkta 740 på samma gång förut.. :D
For the glory, for the money & for the fun...

MagnusE
(350+ inlägg)
(350+ inlägg)

• E-post

Inläggav torparn tis 14 sep 2010, 08:21

Vivastar skrev:
torparn skrev:

Den där korta vägen mellan rondellen vid Ok och rondellen vid rastplatsen, kör du gamla vägen dit lastat med 60 ton och kör lagligt så hinner inte en som har 5 ton på flaket och blåser 90 nya vägen före dig...

ok, det är där du menar, trodde att du, med "gamla vägen", menade sträckan ifrån rödljuset (numera rondell) och upp till Avesta via Silvköparen och Broddbo, då förstår jag lite bättre..
och den vägen du menar går ju tveklöst snabbare, men som sagt, det ska på sikt bli en utbyggnad så att Uppsalatrafiken aldrig behöver gå via stan heller..
men jag gissar på att det ligger ganska långt borta i planen, det har ju bara tagit 15-20 år innan man fick tummen ur arslet med etapp 1..
min vagn är lydig, den följer mig dit jag vill..
däremot är jag lite obstinat när jag ska följa vagnen.. ;)

torparn
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Karkkainen fre 26 nov 2010, 17:49

På tal om Umeåbor.

La idag märke till något jag inte sett förut.
Hamnade bakom en grustrailer i stan, uppmärksammar att hans översnöade lass påminde lite om en bil.
Men tänkte väl att det bara var en sandhög som blivit lite tillplattad, snyggt tillplattad.
Han snor runt i en rondell och då får jag det bekräftat, det var en bil.
Typ en opel combo eller liknande...
Här kommer liksom en liten följdfråga.
Är verkligen en grustrailer det bästa valet av biltransport?
Förklara detta gärna för mig. ;)

Karkkainen
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Föregående

Besvara
47 inlägg • Sida 5 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5

Återgå till Lastbilar och trafiken