hejsan
jo en sak som jag undrar över är hur yrkeschafförer tänker
jobbar som mekaniker o lagar lastbilar ibland vid väg kanten /parkering
dom som kör mest vårdslöst är just lastbilarna.
var ute i lördags å lagade en lastbil på en parkering o hade hämtat ett verktyg ur servicebilen , just som jag skulle ta ett steg på sidan av lastbilen och av vana så kikade jag fram bara för att se om nån bil kom , jo en lastbil kom dånande . mycket nära . hade jag nu stått på sidan av lastbilen hade jag nog inte skrivit här . o det är ju inte första gången det här har hänt , och största delen av dom som kör för nära o för fort är just lastbilarna . vill påpeka att varnings triangel var ut placerad 100 m före , varnings blinkers var på på lastbilen + rotation ljus på service bilen och det var skymmning . = man såg ljusen på långt håll.
ja person bilarna kör fort o nära dom med , har blivit nuddad med en backspegel i overallsärmen en gång , hade vinteroverall då så mycket tyg .
scania har nu till o med skickat ut ett pm om arbete på väg . vissa verkstäder i sverige får inte ens jobba med en bil på väg kanten nu mera pga av denna sak , än så länge är detta bara en rekomendation som pm handlar om att händanefter så ska ej arbete med en lastbil ske vid vägkanten utan bärgas in .
tex :: så en luft slang på bilen har gått sönder , parkeringsbromsen ligger an , tid åtgång att byta den på väg 30 min . nu bägare ska köra ut till den nödställde . bärga den till verksta den ska köra in på verksta , byta av slang . vad kan vi tro detta har kostat i tid o pengar . tänk på oss som vill hjälpa er , men man börjar ju på att fundera om ni vill ha ihjäl oss som jobbar vid väg kanten .
så kom med synpukter vill ni bli nekade hjälp ni som andvänder mek jouren vid ett akut fel vid vägkanten pga av olycks risken
- Truck Book
- Forum
- Nyheter
- Tjänster
- Sök
- YETD 2012