• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Vägar och trafik ‹ Lastbilar och trafiken
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

TRAFIK FARA

Diskutera trafiken, olyckor och hur vi tillsammans kan göra vägarna säkrare.
Besvara
16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2

TRAFIK FARA

Inläggav MAGNUS sön 16 okt 2011, 14:05

hejsan
jo en sak som jag undrar över är hur yrkeschafförer tänker
jobbar som mekaniker o lagar lastbilar ibland vid väg kanten /parkering
dom som kör mest vårdslöst är just lastbilarna.
var ute i lördags å lagade en lastbil på en parkering o hade hämtat ett verktyg ur servicebilen , just som jag skulle ta ett steg på sidan av lastbilen och av vana så kikade jag fram bara för att se om nån bil kom , jo en lastbil kom dånande . mycket nära . hade jag nu stått på sidan av lastbilen hade jag nog inte skrivit här . o det är ju inte första gången det här har hänt , och största delen av dom som kör för nära o för fort är just lastbilarna . vill påpeka att varnings triangel var ut placerad 100 m före , varnings blinkers var på på lastbilen + rotation ljus på service bilen och det var skymmning . = man såg ljusen på långt håll.
ja person bilarna kör fort o nära dom med , har blivit nuddad med en backspegel i overallsärmen en gång , hade vinteroverall då så mycket tyg .
scania har nu till o med skickat ut ett pm om arbete på väg . vissa verkstäder i sverige får inte ens jobba med en bil på väg kanten nu mera pga av denna sak , än så länge är detta bara en rekomendation som pm handlar om att händanefter så ska ej arbete med en lastbil ske vid vägkanten utan bärgas in .
tex :: så en luft slang på bilen har gått sönder , parkeringsbromsen ligger an , tid åtgång att byta den på väg 30 min . nu bägare ska köra ut till den nödställde . bärga den till verksta den ska köra in på verksta , byta av slang . vad kan vi tro detta har kostat i tid o pengar . tänk på oss som vill hjälpa er , men man börjar ju på att fundera om ni vill ha ihjäl oss som jobbar vid väg kanten .
så kom med synpukter vill ni bli nekade hjälp ni som andvänder mek jouren vid ett akut fel vid vägkanten pga av olycks risken

MAGNUS
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Re: TRAFIK FARA

Inläggav En lapp sön 16 okt 2011, 14:44

Med risk för att kasta sten i glashus, men personligen har jag kört såpasss mycket asfalt att jag själv upplevt känslan när nåt stort drar förbi. Försöker därför dra ned farten å byta fil när jag ser nåt liknande. I.o.f.s blir man ju Megaproppen direkt, men det kan jag leva med. Vad som förvånat mig ett antal gånger, är hur dåligt bärgning kan vara utmärkt. Stå framför haveristen å blinka för fullt, när den är 4,5 m. hög, å all trafik kommer bakifrån.... :?: . Men ni som mekar efter vägen brukar faktiskt föregå med gott exempel. Sen att vissa inte fattar att farthållarn faktiskt går att slå av, är en annan sak.

En lapp
(350+ inlägg)
(350+ inlägg)

• E-post

Inläggav pinnen sön 16 okt 2011, 16:26

Jag blir så irriterad på dom som inte kan lämna plats när det står bilar på kanten, har stått så några gånger själv. Sköt ett däck i Borås för ett par år sen, och väntade på jouren i ca 1,5 tim, 14 lastbilar som passerade höll ut, men vet inte hur många som inte gjorde det, räknade bara dom som gjorde det. Är tacksam mot dom som måste ut på vägen för att hjälpa oss som har fått stopp!

pinnen
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav calle sön 16 okt 2011, 16:29

Fick regummeringshaveri på båda vänster drivdäcken för ett par år sedan, på en hårt trafikerad väg.
Hade ingen lust att dö, eller att bli svårt skadad denna eftermiddag, gjorde därför på föjlande sätt för att "freda" mej och jourdäckmekanikern från att bli påkörda:

En varningstriangel ca 150 meter efter lastbil på vägren, två varningstrianglar bredvid varandra 75 meter efter lastbil ute i vägbanan, två 6 kilos brandsläckare i bredd 25 meter efter lastbil ute i vägbanan, en styck uppochnervänd stoppkloss några meter framför drivdäcken ute i vägbanan!
Både jag och mekanikern kunde utan problem byta däcken, utan att bli påkörda.

Man ser ofta jourbilar som ställer sej snällt bakom ett "haveri" och mekanikern går med mindre än en halv meter ifrån trafikanter som lätt håller 110, (ungefär som Du beskriver Magnus) men varför!
Eftersom jourbilar oftast inte (aldrig) har "fartdämpande" blåljus, finns det inte så mycket annat att göra än att bre ut sej!

Mitt tips är att ställa jourbilen (mot trafiken med helljus på om det behövs), så pass ut i vägbanan så det åtminstone finns fritt arbetsrum, varningstriangel/trianglar, brandsläckare, stoppklossar, allt som går att bygga en tillfällig avspärrning med, UT med detta på vägen!

Kommer säkert att få argumet på detta inlägg, typ: så kan man väl inte göra, belamra körbanan med "skit"

,,men se hur polis och brandkår gör när de är ute vid en trafikolycka, här brer man sej, så varför skulle inte en jourmekaniker ha rätt att gör detta också!

calle
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav intruder1400 sön 16 okt 2011, 17:38

Varför skulle du få skit för det Calle ?
Håller med dej till 100
Slänga ut skit/grejer på vägen är ett absolut måste idag
Jag själv är en av dom som tar hänsyn o kan lova att det blir köer fort bakom
En stor grej jag har haft i tankarna är hur dom törs ligga så nära bakom när jag bromsar in?
Vad händer om jag måste gira ut o någon ligger bakom med sitt tajta avstånd

intruder1400
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Skusty sön 16 okt 2011, 21:48

calle skrev:Fick regummeringshaveri på båda vänster drivdäcken för ett par år sedan, på en hårt trafikerad väg.
Hade ingen lust att dö, eller att bli svårt skadad denna eftermiddag, gjorde därför på föjlande sätt för att "freda" mej och jourdäckmekanikern från att bli påkörda:

En varningstriangel ca 150 meter efter lastbil på vägren, två varningstrianglar bredvid varandra 75 meter efter lastbil ute i vägbanan, två 6 kilos brandsläckare i bredd 25 meter efter lastbil ute i vägbanan, en styck uppochnervänd stoppkloss några meter framför drivdäcken ute i vägbanan!
Både jag och mekanikern kunde utan problem byta däcken, utan att bli påkörda.

Man ser ofta jourbilar som ställer sej snällt bakom ett "haveri" och mekanikern går med mindre än en halv meter ifrån trafikanter som lätt håller 110, (ungefär som Du beskriver Magnus) men varför!
Eftersom jourbilar oftast inte (aldrig) har "fartdämpande" blåljus, finns det inte så mycket annat att göra än att bre ut sej!

Mitt tips är att ställa jourbilen (mot trafiken med helljus på om det behövs), så pass ut i vägbanan så det åtminstone finns fritt arbetsrum, varningstriangel/trianglar, brandsläckare, stoppklossar, allt som går att bygga en tillfällig avspärrning med, UT med detta på vägen!

Kommer säkert att få argumet på detta inlägg, typ: så kan man väl inte göra, belamra körbanan med "skit"

,,men se hur polis och brandkår gör när de är ute vid en trafikolycka, här brer man sej, så varför skulle inte en jourmekaniker ha rätt att gör detta också!
Har man släpvagn kan man även ge fan i att dra släpet rakt på väggrenen, så att man står snett med arslet ut mot vägbanan.
Bild

Skusty
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Inläggav Jenny sön 04 dec 2011, 18:21

Jag håller med om att det är vansinne...
Alla har vi väl stått vid väggrenen någon gång och det är verkligen inte roligt när det kommer fordon och slickar sidan på en...

Även om jag kommer med en personbil och har en lastbil på min högersida på kanten så kör jag ut i ytterfilen och även saktar ner.. För mig är det en självklarhet.

Jenny
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav Vivastar sön 04 dec 2011, 23:24

30 minuters jobb så kan du ju lika gärna ställa dig mitt i körbanan med jourbilen och blockera hela helvetet, blir ju ändå kortare stopp i trafiken än vad det blir med bärgaren
Vilotid får man i graven! - Om man har tur...

Vivastar
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav Nilsanders mån 05 dec 2011, 03:51

Skusty skrev:Har man släpvagn kan man även ge fan i att dra släpet rakt på väggrenen, så att man står snett med arslet ut mot vägbanan.

Kan inte annat än instämma. Två gånger, en gång på Essingeleden och en gång på E4 vid Knivsta, har jag varit tvungen att gå ut genom passagerardörren pga att folk inte kan hålla ut. På Essingeleden hade jag stod ändå en sådan där gul assistansbil bakom och vid Knivsta tror jag att det nog var 150 meter bakom som varningstriangeln stod. Nästa gång så ska jag kämpa emot instinkten att ställa mig åt sidan och i stället placera släpet i vinkel. Eftersom svensson i allmänhet inte kan visa hänsyn vid dylika situationer är jag tvungen att ta till den metoden nästa gång för min och servicekillens säkerhet! :evil:

Nilsanders
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav DeesL tis 06 dec 2011, 20:55

Ja vad finns det för anledning att visa hänsyn från vår sida om inte någon annan visar hänsyn? kan ärligt erkänna att jag oxå passerat nära arbetande mekaniker på vägen men då i avsevärt lägre hastighet än du beskriver och enbart för att det inte har funnits möjlighet att kliva ett steg åt sidan...
I don´t kill everything I fuck along the road, I do it the other way around

DeesL
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Nästa

Besvara
16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2

Återgå till Lastbilar och trafiken