• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Vägar och trafik ‹ Lastbilar och trafiken
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

TRAFIK FARA

Diskutera trafiken, olyckor och hur vi tillsammans kan göra vägarna säkrare.
Besvara
18 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2

Re: TRAFIK FARA

Inläggav kullgren ons 07 dec 2011, 11:15

Det bästa är som calle skriver att ställa ut så många saker som möjligt som hindrar/flyttar ut trafiken, ( enda problemet är att det är olagligt) men vem bryr sig hellre det än döden... Folk har ingen respekt alls när de kör förbi när man står o jobbar på vägkanten har varit nära o bli påkörd ett 10 tal gånger (kör bärgare på assistance kåren)

kullgren
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav nnh fre 09 dec 2011, 00:03

kullgren skrev:Det bästa är som calle skriver att ställa ut så många saker som möjligt som hindrar/flyttar ut trafiken, ( enda problemet är att det är olagligt) men vem bryr sig hellre det än döden... Folk har ingen respekt alls när de kör förbi när man står o jobbar på vägkanten har varit nära o bli påkörd ett 10 tal gånger (kör bärgare på assistance kåren)

Grejen är ju den att det är farligt att ställa ut grejjer också.

Har jobbat som skyltansvarig på NCC i 3 år, blev påkörd 2 ggr en gång då jag ställde ut Serganter efter e4an och en annan av en norska som somnade vid ratten å snacka rakt in i mig.
Så att ställa ut saker är inte heller riskfritt....

Jag valde att sluta jobba som vägarbetare pga av hur jäkla farligt det är. Bättre sitta å ratta 60 tons, då sitter man säkrare =)

nnh
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav Tommy86 fre 09 dec 2011, 06:05

Jag kan tala för mig själv när jag ifs körde personbil och fick punka i vänster filen på E4:an
1½ km innan Märsta, de gick knappt att gå ur bilen för att bilarna låg så nära men till min stora
förvåning så la sig nästan ALLA lastbilar i mitten av körbanan om det fanns möjlighet / och dem
inte hade någon bredvid sig men personbilarna drog förbi i 110-130 km/h

Tycker ju att man ska visa hänsyn om man själv vill ha hänsyn när ens bil själv
har gått sönder eller att de har hänt något.

Tommy86
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav MAGNUS fre 27 apr 2012, 19:51

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14746793.ab

bara att beklaga

MAGNUS
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav toGasa lör 28 apr 2012, 20:34

I fredags var jag på väg från Landvetter in mot Göteborg, där en personbilist hade fått bekymmer och höll på att putta sin bil på vägrenen. Jag går ut och lägger mig i vänster filen, och tro fan att det kommer ett jävla mongo i Volvokombi och kör om mig på högern, :S

toGasa
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Patron tor 03 maj 2012, 11:19

En mycket tragisk olycka skedde i Gävle i fredags, 27/4, en utländsk chaufför tittade på sin GPS och körde rätt in i en parkerad servicebil där en bussreparatör omkom. Han hade stannat på RV 80 för att hjälpa en linjebuss som fått stopp. Han hade satt ut varningstriangel, saftblandarna påslagna och bilens varningsblinkers. Detta såg en utländsk lastbilschaufför för sent så han körde rätt in i servicebilen där mekanikern stod bakom.
Chauffören har uppgett att han tittade på sin GPS, han är nu anhållen för vållande till annans död och grov vårdslöshet i trafik. Han risker ett års fängelse.

Det finns mer att läsa i Gävletidningarna Gefle Dagblad och Arbetarbladet. Det finns för mycket teknik att hålla på med i fordonen, GPS, mobiltelefoner, datorer (tittar på film under körning) surfar i realtid m.m.

Om chaufförerna blir varse om straffpåföljden så kanske de blir mer uppmärksamma på körningen.

Från tidningsartikel:
“En lastbilschaufförs knappande på sin GPS kostade en 60-årig reparatör livet. Olyckan inträffade i fredags på riksväg 80 utanför Gävle. Den förolyckade personen hade åkt ut för att serva en överhettad buss. Han hade parkerat sitt fordon i vägrenen på motorvägen med påslagna varningsblinkers och rotationsljus. Ändå lade inte lastbilens förare märke till serviceekipaget. Vittnen har berättat att sistnämnda fordon slungades flera meter upp i luften och landade på en åker. 60-åringen, som stått bakom sin bil, klämdes till döds mellan de båda fordonen. Vid förhör medgav chauffören av lastbilen att han varit så upptagen med sin GPS att han brustit i uppmärksamhet. “

Patron
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav matlun mån 28 maj 2012, 19:08

Sköt ett däck på E20 för ett par veckor sedan. Var på den tvåfiliga delen av en 2+1-väg strax innan det gick ihop och blev enfiligt. Varningstriangel ställdes ut 200-300 meter bakom bil och varningsblinkers var på. Dom som skötte sig och sänkte farten var de svenska chaufförerna! Utländska chaufförer och vanliga Svensson visade otroligt dålig förståelse. Givetvis fanns det bra utländska chaufförer och likväl som det fanns dåliga svenska, men på det stora hela...

Vi byter i regel våra punkteringar själva, men ståendes på en motortrafikled/motorväg är jag inte speciellt intresserad av det.

matlun
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav ZankaMan sön 07 okt 2012, 11:25

Jag sänker alltid farten markant och håller ut ordentligt när de är vägarbete/servicebil på vägen.
har själv kört servicebil så vet hur otäckt de är när bilar dundrar förbi i full fart.

ZankaMan
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Föregående

Besvara
18 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2

Återgå till Lastbilar och trafiken