• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Vägar och trafik ‹ Lastbilar och trafiken
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Olycka vid Karlstad idag..

Diskutera trafiken, olyckor och hur vi tillsammans kan göra vägarna säkrare.
Besvara
10 inlägg • Sida 1 av 1

Olycka vid Karlstad idag..

Inläggav Jenny ons 21 sep 2011, 18:00

Folk gnäller på att lastbilschaufförer kör som svin och alltid har så jävla bråttom..
Men det är inte samma gnäll på busschaufförer...

Enligt min åsikt så kör ju busschaufförer som svin rent ut sagt och det säger jag bara inte för jag står på lastbilschaufförernas sida utan egna erfarenheter..

Dels så kör dom som svin, full gas och hård broms vid varje stopp.
Varför betala pengar på åkband på Gröna Lund eller Liseberg när man kan åka buss?

Sedan när man själv legat ute på vägarna med både lastbil och personbil med hästkärra efter så kommer dessa bussar in i arslet på en, dom ska gärna köra om oxå och mer eller mindre tvinga en ut på väggrenen.. :evil:

Lastbil med släp/trailer med tomt eller fullt flak och 60ton = max 80km/h..
En buss med plats för 50-60 levande personer och är x meter lång på x meter ton får kör på i 110km/h?

I min åsikt är det lite vansinne..
Men iaf här kommer en länk till olyckan jag passerade idag..
http://nwt.se/karlstad/article971975.ece

Jenny
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Re: Olycka vid Karlstad idag..

Inläggav Hillhauler ons 21 sep 2011, 20:32

Håller rent med dig om att många busschaufförer kör som änna idioter. men detta märker jag mest av i stan, på landsbygden är det ett lugnare tempo och även äldre chaufförer med mer erfarenhet.. tycker det borde vara tvärt om????
bussar får köra i 90 precis som lastbil utan släp, dock så vitt jag vet så är dom spärrade på 100. så kallat tempo 100 har jag hört, för att bussar i t.ex Tyskland får köra i just 100. men många går ju fortare ändå... :roll:

Hillhauler
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav Jenny tor 22 sep 2011, 07:58

Hillhauler skrev:bussar får köra i 90 precis som lastbil utan släp, dock så vitt jag vet så är dom spärrade på 100. så kallat tempo 100 har jag hört, för att bussar i t.ex Tyskland får köra i just 100. men många går ju fortare ändå... :roll:

Jag har faktiskt ingen aning om vad bussar hade för hastighet, men jag gissade på 110km/h..
För många gånger när man legat strax över 90km/h med både personbil och lastbil så likt förbannat kommer det ju en buss i full fart så jag trodde dom fick gå i 110km/h..
Sen har jag något vagt minne av att på vissa bussar har man sett 110km/h klistermärke på bak av bussen precis som vissa lastbilar har.

Jenny
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav jonte_scania tor 22 sep 2011, 13:59

Hillhauler skrev:bussar får köra i 90 precis som lastbil utan släp, dock så vitt jag vet så är dom spärrade på 100. så kallat tempo 100 har jag hört, för att bussar i t.ex Tyskland får köra i just 100. men många går ju fortare ändå... :roll:

........ lite konstigt, många svenska bussar har ju ett runt klistermärke som det står 100 eller 100km/h på. Kanske är för dem är spärrade i 100 då? men dem får köra i 90 borde det väll stå 90 ist?Lite konstigt för dem får ju bara köra i 90! Men det är ju tur att det inte är allt för många tradare inne i stan för stadsbussarna kan ju då inte köra! :x Är mkt inne i stan o speciellt märker man att stadsbussarna inte kör med hjärna på vintern... (dock inte alla stadsbussar men många)

jonte_scania
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav smokieknife tor 22 sep 2011, 18:03

jonte_scania skrev:

........ lite konstigt, många svenska bussar har ju ett runt klistermärke som det står 100 eller 100km/h på. Kanske är för dem är spärrade i 100 då? men dem får köra i 90 borde det väll stå 90 ist?Lite konstigt för dem får ju bara köra i 90! Men det är ju tur att det inte är allt för många tradare inne i stan för stadsbussarna kan ju då inte köra! :x Är mkt inne i stan o speciellt märker man att stadsbussarna inte kör med hjärna på vintern... (dock inte alla stadsbussar men många)

Inlägget du citerar står ju svaret!
I bla Tyskland får bussar, som klarar vissa krav, köra 100 km/h. Klarar man dessa krav brukar även Svenska bussar sätta på märket med "100 km/h". Det innebär INTE att man får köra 100 km/h i Sverige.

smokieknife
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav grisbilen fre 23 sep 2011, 08:50

Vänster spegeln ser ju ganska hel ut med tanke på att han blivit prejad av vägen..
Personligen skulle jag vara ganska försigtig med att vrida i diket innan vänsterspegeln är borta,skulle nog vänta ett tag efter det också.

grisbilen
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav calle fre 23 sep 2011, 14:36

,,,,kan kanske tycka detta "mudderverk" har hamnat precis där det hör hemma - I DYNGAN!
Bilagor
Lastbildolycka1_593807img699.jpg

calle
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Hellectric fre 23 sep 2011, 19:21

calle skrev:,,,,kan kanske tycka detta "mudderverk" har hamnat precis där det hör hemma - I DYNGAN!

...
Gubbar med liten k*k kör SAAB turbo

Hellectric
(350+ inlägg)
(350+ inlägg)

• E-post

Inläggav En lapp fre 23 sep 2011, 19:23

Att hästransporter får nåt i häcken är inte så konstigt, finns ingen fordonskategori som har så dålig ordning på belysningen.... Jordfel eller helsvart är mer regel än undantag.

En lapp
(350+ inlägg)
(350+ inlägg)

• E-post

Inläggav Krik fre 23 sep 2011, 21:11

calle skrev:,,,,kan kanske tycka detta "mudderverk" har hamnat precis där det hör hemma - I DYNGAN!

Mig veterligen har INGET fordon att göra i diket/dyngan?! Nog för att man kanske föredrar ett visst märke framför ett annat, men VA FAN!? :?: :!:

Krik
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Besvara
10 inlägg • Sida 1 av 1

Återgå till Lastbilar och trafiken