• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Vägar och trafik ‹ Lastbilar och trafiken
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Kolla hjullbultarna

Diskutera trafiken, olyckor och hur vi tillsammans kan göra vägarna säkrare.
Besvara
10 inlägg • Sida 1 av 1

Kolla hjullbultarna

Inläggav Schassen fre 08 jul 2011, 18:10

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13296868.ab
Stackars man som blev träffad. Nu gick det inte allt för illa men kunde gått mycket värre.
Så se till att kolla att alla bultar sitter ordentligt lite då och då så ni slipper hamna i liknande situation.
Remember remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot. I see no reason why gunpowder treason should ever be forgot...

"Now I become Death, the destroyer of worlds."
J. Robert Oppenheimer

Schassen
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Re: Kolla hjullbultarna

Inläggav bentzer fre 08 jul 2011, 18:35

Jag läste om det där!
fy fan säger jag bara.. Jag hoppas att alla kollar hjulbultarna så att detta inte händer igen!
När jag blir stor ska jag också köra riktig bil.. :P

bentzer
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav DeesL fre 08 jul 2011, 18:52

Så länge det inte finns nånting som visar på att denna stackars chaufför inte har kollat sina hjulbultar så ska vi nog inte heller spekulera i hur detta har gått till... han/hon kanske kollar hjulbultarna lååångt mycket oftare än vad merparten av oss gör, nu vet jag inte om han/hon gör det men jag vill mena på att även den mest pedantiska chaufför kan ha otur. vet en kille som kollar ringtryck en till två gånger per månad och han har haft fler däckexplosioner än mig som kollar en till två gånger per säsong... ( som svar på vissa tankar som kan komma att uppstå vill jag bara säga "jaaa, vi kör på rätt ringtryck och med liknande lass")
I don´t kill everything I fuck along the road, I do it the other way around

DeesL
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Duffy fre 08 jul 2011, 19:15

Har tappat hjul jag med,. Kände på bulten på söndag eftermiddag, Måndag morgon när jag kört 4 mil så var det gnistregn i backspegeln och båda vänsterhjulen sista axeln på vagnen var borta, Visade sig att trumman spruckit och 5 av bultarna ramlat bort, Dom sista 5 hade gått rakt av,. Så spekuleringar om huruvid chauffören missat att kolla bulten eller inte är dumt,.

Duffy
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav bentzer lör 09 jul 2011, 06:02

Duffy skrev:Har tappat hjul jag med,. Kände på bulten på söndag eftermiddag, Måndag morgon när jag kört 4 mil så var det gnistregn i backspegeln och båda vänsterhjulen sista axeln på vagnen var borta, Visade sig att trumman spruckit och 5 av bultarna ramlat bort, Dom sista 5 hade gått rakt av,. Så spekuleringar om huruvid chauffören missat att kolla bulten eller inte är dumt,.

Fy fan! =( trist att det ska hända..

Man måste ju naturligtvis ta i åtanke att det är saker som utsätts för stora påfrästningar och slits naturligtvis väldigt mycket... och olyckor händer... tyvärr.. hoppas att killen som blev träffad klarar sig och att chauffören också gör det... (och att chauffören är oskyldig till incidenten)..
När jag blir stor ska jag också köra riktig bil.. :P

bentzer
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav Karkkainen lör 09 jul 2011, 15:24

bentzer skrev:Jag läste om det där!
fy fan säger jag bara.. Jag hoppas att alla kollar hjulbultarna så att detta inte händer igen!

Behöver ju inte säga som så många andra, att det kan finnas fler sidor till historien.
Men en sak är säker, det kan vara ganska så lätt hänt att lösa bultar missas.
Körningen vi utför med lastväxlarna är ett bra exempel.
Fem bilar som delar på två vagnar.
Du kanske har kollat vagnen dagen innan, men efter kollen så har någon annan kört den och tex fått punka osv.
Kanske känns fånigt att kolla dag in och dag ut, men ibland behövs det ju.
Rätt bra då att kommunicera mellan varandra.

Som exempel.
Skulle dra vagn en dag och kollade däcken. Visade sig att ett däck var helt tomt.
For till däckverkstaden och lagade.
Skulle inte köra vagnen något mer sen så jag meddelade mina kollegor om att jag lagat däcket och att en efterdragning nog behövs göra efter typ 10 mil.

En kollega drog vagnen dagen efter och gjorde såklart detta, vilket han själv sa var helt på sin plats. Några bultar satt inte direkt hårt.

Hade inte jag sagt något, hade det då blivit kontrollerat?
Man tycker ju att så ska vara fallet, men man vet ju aldrig.

Karkkainen
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav nnh lör 09 jul 2011, 17:05

jag har själv tappat ett däck var inge roligt. Efter det kollar jag 2-3 hjulbultar mitt emot varandra på varje nav på bil & släp innan jag åker iväg gör man det är man lite säkrare iaf.

Vissa tror jag struntar i att kolla hjulbultarna. Har då aldrig sett någon lastbilschaufför kolla hjulbultarna, däremot har jag sett flera som tappat däck och läst om lastbilar som gör det. Rena dödsfällan faktiskt

Kolla bultarna även sommartid! För däck kan fort släppa. Tar inte mer än 5 min att kolla bultarna runt om ekipaget, tänk vad det kostar och tar tid om ett däck lossnar, ofta då behöver även navet bytas...fort uppe i 10 000 då.

nnh
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav Krik sön 10 jul 2011, 10:34

Absolut värt dom få extra minuter det tar att kolla, om det gör att man kanske slipper tappa ett hjul..!

Men en stilla undran, hur kollar ni? Bara för hand, eller med skiftnyckel, eller nån form av momennyckel..?

Krik
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav En lapp sön 10 jul 2011, 12:04

Krik skrev:Absolut värt dom få extra minuter det tar att kolla, om det gör att man kanske slipper tappa ett hjul..!

Men en stilla undran, hur kollar ni? Bara för hand, eller med skiftnyckel, eller nån form av momennyckel..?

Enklast är att använda fälgnyckeln som förljer med bilen. Blir lika förskräckt varje gång jag ser bilar med s.k "mutterlås" på hjulen. Falsk trygghet, för det är så mycket rörelser i hjulen, plus tempförändr. , som kan göra att hålet i fälgen glappas upp, å då reser däcket till slut ivartfall. Säkrast är att känna efter för hand.

En lapp
(350+ inlägg)
(350+ inlägg)

• E-post

Inläggav nnh sön 10 jul 2011, 18:11

Jag använder fälgnyckeln som följer med dvs den som sitter ovanför kylaren.

Känner för hand det räcker. Känner på 2-3 st på varje hjul runt om.

Nä precis såna där fälgsäkerheter i plast osv som ska låsa bultarna är falsk säkerhet om något. Verkar väldigt popis på Elmia osv men kan meddela att vi hade sånt på våran bulkbil men vi tappade ändå 2 däck på en axel.

Nä känn på bultarna dagligen istället de tjänar man på i längden.

nnh
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Besvara
10 inlägg • Sida 1 av 1

Återgå till Lastbilar och trafiken