• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Scania ‹ Framtidens lastbil
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök pÃ¥ forumet
  • Registrera
  • Logga in

Strypning i duomaticen??!!

Vad tror du?
Besvara
21 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3

Strypning i duomaticen??!!

Inläggav DeesL tis 29 jul 2008, 09:01

Jag skrev det i en annan tråd men kom fram till att det bästa för att få respons måste vara att skriva en ny tråd... Varför stoppar tillverkarna inte in en givare i matardelen på duomatic kopplingen för att på så sätt strypa bilen på 80 så fort man har ett släp kopplat? eftersom man installerar denna lilla givare i en så vital del som luft tillförseln till släpet så kan ju ingen sansad chaffis med intelligensen i behåll börja pilla på den för att på något sätt koppla förbi den, finns väl ingen i världen som vill börja exprimentera med luften på ett 60 tons ekipage?!... eller är jag helt ute och cyklar?
I don´t kill everything I fuck along the road, I do it the other way around

DeesL
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Re: Strypning i duomaticen??!!

Inläggav V8kenta tor 04 sep 2008, 19:19

jag håller med dej, jag hade nog gärna sett att dom hade kommit med en sådan lösning.
Jag skulle aldrig våga pilla med tryckluften så, på sin höjd så skarvar jag luftslangarna mellan bil och släp själv.

Jag tror att anledningarna till att dom inte sätter en sådan givare är dels för att det finns mer som kan gå sönder, dels att man ibland kanske måste öka hastigheten för att undvika en olycka, men det är bara en tanke jag har :)

V8kenta
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav vgs_allen tor 16 okt 2008, 11:50

Att strypa en lastbil på 80 e som att kalla en chaufför idiot. Jag ber mina chaufförer att hålla sig runt 80. När jag får in bladen så ser jag att det generellt fungerar ganska bra. Det e ett ansvar dem e villiga att ta.
Har ingen aning om vad jag ska bli när jag växer upp

vgs_allen
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Hellectric tor 16 okt 2008, 12:28

I vintras upptäckte jag i spegeln att hela ekipaget var på väg ut i mötande körfält (höll 80). Gjorde som jag fick lära mig i körskolan och stämplade gasen i botten och drog det rakt igen. Vad tror ni hade hänt om bilen hade varit spärrad på 80..? Man måste se det från flera vinklar... :)
Gubbar med liten k*k kör SAAB turbo

Hellectric
(350+ inlägg)
(350+ inlägg)

• E-post

Inläggav vgs_allen tor 16 okt 2008, 13:39

Hellectric skrev:I vintras upptäckte jag i spegeln att hela ekipaget var på väg ut i mötande körfält (höll 80). Gjorde som jag fick lära mig i körskolan och stämplade gasen i botten och drog det rakt igen. Vad tror ni hade hänt om bilen hade varit spärrad på 80..? Man måste se det från flera vinklar... :)

Du gjorde helt rätt, tänk om spärren hade varit satt på 80 och rullmotståndet istället hade agerat som en bromskraft. Du hade fått ont eller kanske värre och åkeriet hade fått punga ut stålar.. Dumt dumt
Har ingen aning om vad jag ska bli när jag växer upp

vgs_allen
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav cyberk2 sön 19 okt 2008, 15:19

HAHA, vilket pucko :D Tänk va mycket bromsar på vagnen det skulle gå åt helt i onödan, typ kommer man till en nedförsbacke och låter det rulla så bromsar vagnen ekipaget hela tiden så dom brinner upp. Man får bromsbortfall för att bromsarna blir för varma, ekipaget skenar går 150+ nedanför backen (typ skuleberget nedanför övik) så man totalskrotar.

LÃ¥ter verkligen som en toppenide :roll:

Skulle väl vara mer sverige att elektroniskt spärra alla bilar till 80? tar ju bara nån minut att fixa i datorn på verkstadenl alternativt ha fartspärren kvar på 90 idag och ställa ner den digitala färdskrivaren, som alla vet om att kör man fortare än 90 i över 1 minut så registrerar den en hastighetsöverträdelse, där det står tid, datum, maxfart och medelhastigheten. den spärren kan man ju sänka isåfall? Det är nog ändå bäst som det är idag, för vem vill bli kontrollerad ännu mer, vafan man ska väl kunna jobba lite oxå

Det är väl inte kul att köra för fort om man garanterat får böter när polisen vinkar in en då ;)

cyberk2
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Hellectric sön 19 okt 2008, 16:32

cyberk2 skrev:HAHA, vilket pucko :D Tänk va mycket bromsar på vagnen det skulle gå åt helt i onödan, typ kommer man till en nedförsbacke och låter det rulla så bromsar vagnen ekipaget hela tiden så dom brinner upp. Man får bromsbortfall för att bromsarna blir för varma, ekipaget skenar går 150+ nedanför backen (typ skuleberget nedanför övik) så man totalskrotar.

Vad yrar du om?

Hellectric
(350+ inlägg)
(350+ inlägg)

• E-post

Inläggav torparn sön 19 okt 2008, 17:19

Hellectric skrev:
cyberk2 skrev:HAHA, vilket pucko :D Tänk va mycket bromsar på vagnen det skulle gå åt helt i onödan, typ kommer man till en nedförsbacke och låter det rulla så bromsar vagnen ekipaget hela tiden så dom brinner upp. Man får bromsbortfall för att bromsarna blir för varma, ekipaget skenar går 150+ nedanför backen (typ skuleberget nedanför övik) så man totalskrotar.

Vad yrar du om?

verkar som att det är på fler ställen än bromsarna som det har brunnit!!!
min vagn är lydig, den följer mig dit jag vill..
däremot är jag lite obstinat när jag ska följa vagnen.. ;)

torparn
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Hellectric sön 19 okt 2008, 18:04

torparn skrev:
Hellectric skrev:

Vad yrar du om?

verkar som att det är på fler ställen än bromsarna som det har brunnit!!!

:D

Hellectric
(350+ inlägg)
(350+ inlägg)

• E-post

Inläggav cyberk2 tis 21 okt 2008, 21:02

Jag tyckte ni menade att när det skulle gå fortare än 80 så skulle släpet bromsa ner till 80. typ?

cyberk2
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Nästa

Besvara
21 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3

Återgå till Framtidens lastbil