Hej på er o god fortsättning! jag tror att lastbilen vi ser i framtiden har annat drivmedel, tar mer gods, är längre, last ytan/släp osv är mer anpassad för olika transportlösningar som minimerar omlastningar samt kan ännu bättre direkt ställas på tåg/båt transporter och t o m vissa flygtransporter. Gällande utformningen av hytten ska samarbetet mellan chaufför och tillverkare avsevärt ökas så körningen av bilen ska vara så bra som möjligt. Vi kanske t o m får se vägar där enbart lastbilstrafik får åka (transportleder), dessa vägar gör då att personbilstrafiken + övriga fordon ej blandas utan man som chaufför kan köra sitt gods på säkraste och snabbaste sättet. Sen självklart kommer tänkandet gällande logistiken att utvecklas på bästa sätt.
Fick en liten science fiction bild i huvet med svävande lastbilar när jag läste inlägget. Egna transportleder tror inte jag på,de hittar ju knappt pengar till att lappa vägar som finns idag än mindre hitta pengar till att bygga nytt,så det blir nog att samsas om asfalten. Däremot så kan jag tänka mig längre ekipage och annat drivmedel. Längre ekipage testas ju nu i norrland med timmerbilar som går mellan terminaler,så man får väl se vad det ger. Slår det ut bra så kanske den verkligheten inte är alltför långt borta.
Den som lever får se,Gott Nytt ÅR och god fortsättning allesammans.
Vem som helst får ju bygga egna vägar, dock att köpa marken och bygga vägen blir nog så dyrt så även fast man tar avgifter för att använda den så blir det nog för dyrt, tror även du kan köra specialekipage på de vägarna då men inte hundra på de
Hej Rolle Nja jag menade inte riktigt så långt in i framtiden med svävande bilar, utan mer gällande transport med flyg att bilens utformning kanske är mer anpassad för flygtransport av godset eller tvärtom så man slipper omlastningar ifrån bil till flyg o virce versa. Flyg är visserligen alldeles för dyrt och energi krävande transportsätt, men om nu det är ett framtida alternativ så varför inte kunna lasta ekipaget direkt utan omlastning? Lastbilar kommer vi alltid att behöva för det håller vårt samhälle flytande och levande. Det jätteviktiga är att man hittar ett bra miljöalternativ till drivmedel. I tidigare inlägg jag skrev så nämnde jag längre bilar, men glömde att nämna att högre bilar även kan vara ett framtida alternativ framförallt på långkörningar och att man då år titta på infrastrukturen gällande höjden på broar mm. Varför ine kunna lasta på längre och högre i framtiden?? Sen den sista viktiga biten är ju logistiken, behöver verkligen allt gods vara framme "just in time"? Dvs med så korta ledtider osv?? Visst är det dyrt med lagerhållning, men det finns oändligt många produkter på våra bilar som är alldeles för bråttom med att köra fram på så kort tid som möjligt. Stressar alla förare osv osv. Handlar väl om bättre planering och det är något som på alla sätt bör ses över. Nje nu öskar jag dig Rolle o alla andra Gott Nytt År!!