• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Scania ‹ Framtidens lastbil
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

För mycket vrid för vintern

Vad tror du?
Besvara
22 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3

För mycket vrid för vintern

Inläggav Vivastar mån 30 jun 2008, 16:56

Undrar lite hur det kommer att se ut i framtiden egentligen.... Kommer vi inte ha för mycket kraft i lastbilarna för att ens kunna hantera våra svenska vägar snart?

Jag menar Scanias 620 ligger väl på runt 3000 nm och volvos 660 på runt 3300 nm och då kan du inte ens få en manuell låda till 660n för att du kan råka växla fel och rasera allt.

Vad händer när vi börjar landa på 5000nm? antispinn för att vi inte ska bränna bort allt gummi på ren asfalt och diffad vid starten för att vi ska kunna komma framåt när det är halt?

Finns en del att filosofera i :)
Vilotid får man i graven! - Om man har tur...

Vivastar
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Re: För mycket vrid för vintern

Inläggav Bobowiking82 tor 03 jul 2008, 13:17

Jo helt rätt tänkt ! Men det är tur att när man specar och ska köpa nytt så tänker man till lite så e det ganska lätt räknat att välja bort dom riktigt stora motorerna ! Rent ekonomiskt allt ska ju betalas med samma milpeng det blir inte så mycket mera mil med en stormotor oftast mera diesel för att man ska köra om alla andra ibackarna för att hävda sig för den stora motorn.
Ja så tänker jag iallafall! (får snart en R560)
Bobowiking82

Inläggav Jannen lör 05 jul 2008, 13:07

Jag skulle säga att motorerna över 500hk är gjorda för anläggning/tungtransporter som i sitt fall inte behöver oroa sig för att det ska dra loss på vintern. Dom kör ju ändå oftast med överlass och behöver då dom 3000 Newtonmetrarna som tas ut ur tex. 620 motorn. Dem som kör styckegods, tank, bulk eller vad det nu kan vara får väl ändå bara köra med max 60 ton och då är det nog inte försvarbart att åka omkring med 620 hk under fötterna eller? ;) Dom som kör utrikes annat än finland får inte ens ha 60 ton och då är det bara i Norge man eventuellt vill ha större motor med tanke på fjällstigningar m.m.

Men det är ju förstås roligt för den som kan att åka omkring med stor motor och köra 90 i både upp och nerförsbackar :P , men dom flesta av oss får nog nöja oss med dom lägre motoralternativen till den vanliga landsvägstrafiken.

Och som det redan är sagt så specar man ju sin bil vid nybeställning så man inte får för mycket/för lite hästar att röra sig med. :roll:

Mvh John

Jannen
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav skogsbil lör 05 jul 2008, 20:12

Jag kan hålla med om resonomagnet till viss del. Men en stor motor behöver inte innebära att förbrukningen drar iväg. Den stora boven i det dramat, är den som trycker på gasen. Laddar man för fullt innan backen och trycker ner den en halv växel för att hålla "ångan" uppe. då tar dom diesel. Och det är en självklarhet. Mer hästar. Fler som skall ha foder.

Själv kör jag en R620 i skogstransporter, med Opticruse. Opticrusen, är ett bra hjälpmedel till att hålla förbrukningen nere. Då den håller i växlarna längre än man själv skulle gjort. Det första jag tänkte när vi fick den första bilen med Opticruse (en R144 530), ska den inte växla ner någon gång. Montorerna idag, är grymt starka på låga varv. Vilket jag vick bekräftat med den nye 620:n. Vid marschhastighet (80 jag har timlön, och husse blir tossig om det går fortare) ligger den på 1210rpm. Man har då cirka 100 rpm till botten på det gröna fältet. Men järnvägar vad hon drar länge innan den går ner en halv växel. Och den växlingen klarar hon dom flesta backarna på.
Den snittar på cirka 5-5½l/mil, men då är det inräknat med lastning och lossning. På ren vägkörning ligger den på 4,5-4,8l/mil.

Sen att komma igång på halt underlag, utan överlast. Det sitter i i fötterna.
Nästa blir 730

skogsbil
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav Vivastar lör 05 jul 2008, 22:35

Jag har kört 610 hästars volvo med 60 ton och den går som en dröm, oftast bara att splitta ner räcker. Den snittar på ca 4,6 l/mil och man tjänar mycket tid, dock är det stor skillnad på vridet på 610:an och nya 660 / R620.

Vivastar
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav skogsbil sön 06 jul 2008, 09:01

Vivastar skrev:Jag har kört 610 hästars volvo med 60 ton och den går som en dröm, oftast bara att splitta ner räcker. Den snittar på ca 4,6 l/mil och man tjänar mycket tid, dock är det stor skillnad på vridet på 610:an och nya 660 / R620.

Lite skillnad är där mellan Volvos 610:an och Scanias 620:e. till Scanians fördel. Men Volvons 660, Ligger idag i en klass för sig själv. Även om det bär emot att erkänna det när man kör Scania. Men ibland måste man inse saningen. Jag har testa en gång i en backe. En på åkare här omkring har en 660, lastväxlare. och jag skulle se om jag kunde följa med ha i Hörbybacken. Låt mig säga så här. Den släpen han har, har fina bakljus. Jag hadde inte en chans.

Så var den dagen förstörd ;)
Nästa blir 730

skogsbil
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav Vivastar sön 06 jul 2008, 10:53

Tur han hade fina bakljus då så du hade något att göra ;)

Vivastar
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav bestovic tor 17 jul 2008, 00:54

Vad då för mycket vrid???
Kolla in det här. :twisted:

[Länk raderad av moderator. Innehöll olaglig video från Scanias provbana där fotoförbud lyder]
Senast redigerad av Jonathan ons 17 sep 2008, 13:57, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Raderade länk till film från Scanias provbana
Simply the best!

bestovic
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav cowboymorgan tor 17 jul 2008, 15:31

Min R420 passar till de körningar som jag har.
Sen får man lätta lite på foten när det är halt ute. :) :) :)

cowboymorgan
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Engine fre 18 jul 2008, 11:27

Vivastar skrev:Undrar lite hur det kommer att se ut i framtiden egentligen.... Kommer vi inte ha för mycket kraft i lastbilarna för att ens kunna hantera våra svenska vägar snart?

Jag menar Scanias 620 ligger väl på runt 3000 nm och volvos 660 på runt 3300 nm och då kan du inte ens få en manuell låda till 660n för att du kan råka växla fel och rasera allt.

Vad händer när vi börjar landa på 5000nm? antispinn för att vi inte ska bränna bort allt gummi på ren asfalt och diffad vid starten för att vi ska kunna komma framåt när det är halt?

Finns en del att filosofera i :)

Det löser sig med tractioncontrol och tandemdrift 8-) Mera power!

Engine
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Nästa

Besvara
22 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3

Återgå till Framtidens lastbil