• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Scania ‹ Nya Scania R-serien ‹ Fråga utvecklarna
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Oljud vid växling opticruise

Posta din fråga till Scanias utvecklarteam här så återkommer de med svar.
Besvara
7 inlägg • Sida 1 av 1

Oljud vid växling opticruise

Inläggav charlie tor 03 dec 2009, 11:54

Har en R480 med opticruise som vid växling ger ifrån sig ett rejält "KA-POFF"-ljud.
Låter som om där satt en taskig dumpventil eller möjligen någon packning som e kass. Särskilt vid belastning så att turbotrycket är högt.
Bilen har gjort så sedan den var ny och har nu gått 17000mil.
Alla relevanta packningar har bytats enligt verkstaden.
Inget normalt eller behagligt pysljud utan just kapoff!
Hade en mekaniker och en verkare med mig för att lyssna och båda var överens om att så skulle det inte vara.
Efter en tid fick jag reda på att "jodå, så kan det vara på vissa och felet har ingen åtgärd"
Har visserligen hört det på en del andra med samma konfiguration, men några låter inget alls.
Finns det någon lösning på detta från scania sida eller ska man gå runt problemet och ljudisolera bilen??

charlie
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Re: Oljud vid växling opticruise

Inläggav styrman tor 03 dec 2009, 13:05

charlie skrev:Har en R480 med opticruise som vid växling ger ifrån sig ett rejält "KA-POFF"-ljud.
Låter som om där satt en taskig dumpventil eller möjligen någon packning som e kass. Särskilt vid belastning så att turbotrycket är högt.
Bilen har gjort så sedan den var ny och har nu gått 17000mil.
Alla relevanta packningar har bytats enligt verkstaden.
Inget normalt eller behagligt pysljud utan just kapoff!
Hade en mekaniker och en verkare med mig för att lyssna och båda var överens om att så skulle det inte vara.
Efter en tid fick jag reda på att "jodå, så kan det vara på vissa och felet har ingen åtgärd"
Har visserligen hört det på en del andra med samma konfiguration, men några låter inget alls.
Finns det någon lösning på detta från scania sida eller ska man gå runt problemet och ljudisolera bilen??

Låter som det är laddtryck som skyndar sig ut vid växling vid belastning, samma fennomen kan vi ha på våran r580 dock manuel låda men ibland kan man få till en puff så man nästan lyfter ur stolen. Vet ärligt talat inte om det sitter dump ventil eller om det är wastegate ventilen som gör det, skit samma låter lite fräckt å. :mrgreen:

styrman
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav charlie tor 03 dec 2009, 13:14

Nja, tro mig det låter INTE fräckt. En dumpventil kanske kan låta lite fräckt men inte detta och inte vid var eviga växling.
Dessutom viner turbon som en tandläkare-borr. Lite fräckt i början men inte 9 timmar om dagen.
Hör turbon i timmar efter att man slutat jobba. 480:n har ju inte särskilt rolig gång förinnan, så det hade varit skönt att slippa allt annat oljud. Går förträffligt annars sedan 1,5 år och närmare 18000 mil.
Lite synd med "skoda Felicia känslan" i inredningen bara, men nya R är väl bättre får man hoppas.
Såg att de märkliga dörrhandtagen tyvärr levde kvar, men det vänjer man sig vid.

charlie
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav DavidH tor 03 dec 2009, 13:45

Det är samma sak med den 480 med opticruise som finns på vårat åkeri... men det är som du säger bara vi tung belastning och om du håller plattan i mattan hela tiden... släpper du upp gasen lite i växlingarna percis som du gör när du växlar manuellt så låter den inte lika mycke.. Men jag håller med.. svinstörande

DavidH
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav charlie tor 03 dec 2009, 14:03

Jo, det blir ju tyvärr så man gör och då verkar optin bli lite osäker på vad man vill och ligger därför ibland kvar på samma växel .
Känns inte riktigt rätt att växla manuellt heller när man har automat.
Kör oftast 60ton dessutom, så turbotrycket är oftast högt vid växling.

charlie
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav scania666 tor 03 dec 2009, 20:21

Hej killar

Jag har precis samma "oljud, poffar" i en R420 som jag kör ibland och som sas så viner turbon som jag vet inte vad.

Mopeden "R420" jag kör annars uppför sig inte alls så, men den med "poff" är mycket piggare än den andra om det kan ha med saken att göra :?:
ska det va ska det va scania

scania666
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav charlie fre 04 dec 2009, 20:33

Jag hade,som jag skrev innan, bilen inne för en tid sedan och fick bytat en del packningar som de tyckte att det kunde vara, men när jag tippade hytten idag och tittade efter så tycker jag att det verkar läcka på trycksidan och sakerna verkar inte ha varit delade på.
Undrar om både vinandet och poffandet kan komma därifrån??? Och på så många? Har pratat med några stycken sedan igår och flera klagar på vinande och poffande, men det verkar inte som om Scania har någon lösning att presentera!??
Är det gammalt hederligt Gungum som gäller då kanske? (Avgasrörspasta)

charlie
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Besvara
7 inlägg • Sida 1 av 1

Återgå till Fråga utvecklarna