Har oxå hållt på med massa omvandlare å grejer till laptopen förr. Men när jag beställde min nya hp burk så köpte jag original bil laddare, Visst den va inte gratis men jag behöver inte bry mig om vad det e för spänning för den sköter det själv å dessutom så finns det en sladd till 230v oxå så nu har jag 2 laddare. En som e kvar på kontoret å en som följer med i väskan. Dem pengarna den kosta e helt klart värda för bekvämligheten att bara plugga i å inte bry sig mer. Ett tips bara
Har ingen aning om vad jag ska bli när jag växer upp
Hej på er alla. Ström till datorn! Jag tog en helt vanlig 24/12 volts omvandlare (jag har ett antal begagnade) och bytte ut den lilla krets som heter 7812, (det vill säga han omvanlar allt upp till 28 volt till 12 volt) och bytte den till en 7819, då dom flesta datorer vill ha 19 volt. Man måste även byta en zener diod som i orginal kan vara 15 eller 16 volt till en som är på 20 eller 21 volt, det är en säkerhetsgrej som gör att, om kretsen går sönder och skickar ut för hög spänning så kortsluter zenerdioden och säkringen på ingående brinner upp. Men datorn håller! Kabeln mellan omvandlaren och datorn tog jag från ett gammalt trasigt datornätagg. 7819 och en zener, är en kostnad på ca: 10 kr på kjell&co eller Clas i Insjön.
Vill man vara snäll mot sin dator så köper man en omvandlare med riktig sinusvåg, dvs samma ström som kommer ur väggen hemma finns på kjell& company för 999:- den minsta på 150 watt räcker perfekt till en laptop. kolla på datorns nätdel vad den drar, min ibm drar 65W
köper man en trappstegsformad sinusvågsomvandlare eller med modifierad kurva eller vad dom nu hittar på för namn, dom är iaf billigare. kostar några hundra bara. har man tur så fungerar det, och har man otur så kan man elda upp nätdelen till bärbara datorn. kolla på kjell&co hemsida så får ni veta skillnaden
jag skulle vilja veta om det finns omvadladre till gamla 12v uttag till lastbilar? dom ser ut som cigg uttag fast mycket mindre hål. tyvär kör jag en gammal scania =(
vi köpte på clasohlson en som paras i sig aret uttaget och sen i laptopen det borde finas uttag på alla om du kör en 143 så har jag under sängen på bak vägen på chaufförs sidan och 144 har på vänster och i mitten där upp till men du borde meta i säkerhets skull det kan hända att du måste laga en adapter för att få att passa