nnh skrev:Bernard skrev:nnh skrev:tog kort idag på hur jag har löst det hela i min 4 serie scania.
Först hade jag sugkoppen placerad på vänstra fönstret för att få den nära. Men det blev ohållbart i längden man glömde av sig och körde ner rutan så lossnade den eller glömde slita ut kabeln då man ska öppna dörren så sträcktes kabeln rejält.
Svetsade bara ett fäste, borra 2 hål med samma mått som skruvarna till ljusomställaren sen satte dit ett plattjärn och ett litet rundjärn upp från det sen en platta där jag skruvade fast sugkoppsfästet i så det kan aldrig lossna.... ja du ser ju på bilderna.
Nått liknande borde ju lätt gå göra för R serien?
Grejen är att precis där du har din gps har vi gjort en hållare till luftfjädringsdosan, eftersom vi använder den typ hela tiden när vi rangerar burkar och så så är det bara att trycka där istället för att rota nere bredvid stolen där det redan är trångt med lastväxlarspakar och allt möjligt.. annars hade vi gjort ett fäste på samma sätt typ som dig =)
hmm bara en fråga varför använder ni luftfjädringsdosan så mycket när ni rangerar burkar? har jag då aldrig behövt göra då jag kör lastväxlare =)
Enda gången man använder det på växlarn är ju när dragstången står lite fel och man ska backa emot.
Däremot på flakbilen så får man sänka bilen ibland för å få bra lutning på flaket då man ska lossa, eller sänka för att få stödbenen att räcka till ibland.
Har då hakat lös dosan från hållaren på golvet så har vi hängt den i den övre av gardinhållarna. Sen så sitter bara gardinen fast i den övre som håller den på plats då man inte sover. På så vis kommer man åt luft dosan på en grisblink med vänster handen =)
Den brukar va väldigt seg med att gå tillbaka till till körläge så då trycker man till knappen så går den upp/ner.
Sen så är det bra att blåsa upp henne i röven så julen på containern lyfts i släden istället för att backa i. skonsammare och säkrare om det är ärligt lass i burken.