Jag vet inte om jag tycker reglerna är anpassade för något, mer än att bötfälla chaufförer.. Men givetvis så försöker man följa reglerna. Regler är ju regler och bör följas.
ja ha.. dessa prat om tider igen.. E de inte så längre då att man måste haft 45:a inom en sex timmars period från en på börjad 4,5 .. Samt så har vi 1, timme till fritt förfogande.?? De måste basar av alla dess slag bara ta utan å protestera.. Men sen kan man få ändra rast tids ordningen för att de ska stämma med "bygget" elle nått shakt och ändå ha sina raster lagligt men i omkastad ordning.. Så läste då ja i ett papper ja fick..
Om du har en körning där arbetstidslagen passar bättre in än kör och vilotider så måste du ha rast efter att du arbetat i 6 timmar... typ som en leveransbil som inte har en chans att få ihop 4.5 timme på 6 timmar
Detta med kör/vilotider har väl diskuterats i ur å skur och kan man väl erkänna att man inte alltid följer lagen och det e nog dom flesta med på att det inte går alltid hur mycket man vill . Men något som gör mig mycket konfunderad är hur fasiken en buss chauför som kör lokal trafik å i mitt fall SL kan få köra i 13 tim i ett sträck om sträckan är mindre än 5 mil Och om man då kör led buss med kanske upp till 100 pers i bussen hur jäkla trafiksäkert är det då ? Jag skulle då inte palla å sitta å köra i stockholms trafiken i mer än 1 timme å höra allt surr tjatter å mobil signaler surrandes runt huvet . Skulle på rensvenska få tokspel Och dom starkarna har ju fasiken knappt tid å käka el ta en fika ibland och det ärt ju ingen som direkt kollar deras kör tider utan dom styrs bara av hur mycke övertid dom får jobba
Har för mig att busscgaufförer i lokaltrafik endast får köra i 5. 25 timmar i sträck utan paus och viss f-n hinner man äta lunch, det är bara att begära rastersättare om mna inte hinner i tid. Men tjänsterna som busslink lägger i Stockholm suger, bara rent utnyttjande av chaufförerna, därav att man sadlade om till lastbil igen.