• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Föraryrket ‹ Arbetstider
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök pÃ¥ forumet
  • Registrera
  • Logga in

Färdskrivarkort och utskrifter.

Diskutera och tyck till.
Besvara
19 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2

Re: Färdskrivarkort och utskrifter.

Inläggav bjalle fre 20 nov 2009, 22:49

henke8888 skrev:Är det inte så att det är själva färdskrivaren man tömmer var tredje vecka och på kortet finns informationen kvar ca ett år? Hörde nån som sa att minnet på färdskrivaren inte e så stort som på kortet..

Minns jag inte fel ska kortet tömmas var 3e vecka och skrivaren var 6e vecka

bjalle
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Deep fre 20 nov 2009, 23:34

Man tömmer inte kortet eller skrivaren någon sin....

Man bör däremot kopiera datan från kort o skrivaren var 28 dag för att inte gå miste om data...

kortet rymmer ca 90 dagar men med mycket aktivitet så är det mindre ...

Och sköter man inte det så är det som att det skulle saknas färdskrivarblad ...
Trailer slusk
Bild

Deep
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav nnh lör 19 dec 2009, 00:31

rätt kasst egentligen att den digitala färdskrivare korten inte klarar av att lagra mer information än den trots allt klarar. hmm lustigt formulerat men ni förstår nog.

Jag menar med tanke på dagens teknik.

nnh
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav Iceman620 lör 19 dec 2009, 06:59

Hej Hej!!!

Ja du det e mycket med digikortet, har körtet med det sen 12 maj i år och inte tömt det en gång.
Men när du nu tar ur det så e du ju ledig iaf enl kortet. Och när du trycker på sänmg så e du ledig osv. men det själs mycket minuttrar för varje stop, har du mycket stop per dag så e det = 2 min/ stop. Vet i danmark så godkänner dom nu 9,5 el 10,5 timmars arbetsdag pga detta problem.
Mvh Iceman

Iceman620
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav messmör lör 19 dec 2009, 07:42

Nu börjar dom komma med lösningar om att färdskrivaren ska skicka infon trådlöst till en server, när du t.ex. kommer till åkeriets parkering eller något annat lämligt ställe... det tar sig.... :shock:
Va som fôlk - Dreck mjölk

messmör
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Richie sön 20 dec 2009, 18:08

För er som skrivit ut remsa nångång kanske förstår varför det får plats fler dagar för en som kör LÅNGT på motorväg varje dag mot den som kör innerstadsdist...
ex. på utskrift:
[h] 00.00-07.02 7h2min
[o] 07.02-11.31 4h29min
[h] 11.31-12.31 1h
[o] 12.31-15.13 3h42min
[h] 15.13-00.00 8h47min

Detta är datan som sparas på en bil som rullar typ hela dagen utan att stanna (nu är ju detta ganska orealistiskt om man ser till trafik/vägar/lastning/lossning. Men rent teoretiskt sett behöver inte mer info än så här sparas på kortet på en bil som rullat hela dagen...
En stadsdistributionsbil får registrerade stopp vid längre rödljusstopp, vid varje lastning/lossning, väntan på folk som ska gå över korsningar m.m. Det blir RÄTT mycket information.
Jag vet inte med er som inte tömt kortet på evigheter, men jag upplever iaf. att det tar längre tid att mata i/ut kortet när det är mer info på kortet som färdskrivaren ska behöva läsa av innan den vet vart den senaste infon ligger..?

Såg ett exempel häromdagen i senaste Trailer där det stod att vissa skrivare inte matar in land automatiskt när nytt dygn börjar även om kortet inte tagits ut sedan dagen innan och att nån hade fått böter för detta - DET är sjukt..! (eller förstod jag texten fel?)

Richie
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Deep sön 20 dec 2009, 21:40

Jo det är sant att man ska ange start land och slut land varje dag.. vilket man aldrig gör (inte jag iaf ) för det kommer man på lite sent (iaf jag )

Och jag har blivit stoppad av både polis o trafik inspek o det är ingen som sagt nått om det hittills ..
Trailer slusk
Bild

Deep
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Richie mån 21 dec 2009, 21:29

Deep skrev:Jo det är sant att man ska ange start land och slut land varje dag.. vilket man aldrig gör (inte jag iaf ) för det kommer man på lite sent (iaf jag )

Och jag har blivit stoppad av både polis o trafik inspek o det är ingen som sagt nått om det hittills ..

Har ännu (pepparpeppar) inte behövt visa upp kortet, bladen va okey för ett par år sen å blåsa har man ju gjort massa gånger, men det är ju just TG man är orolig för om de skulle ha åsikter om saker på kortet..? Jag har aldrig matat in land utöver när kortet ska i eller ut ur maskin för detta va nytt för mig fram till häromdagen!
Vad lätt det är att göra sitt jobb lagligt :roll:

Richie
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Calluna tis 22 dec 2009, 12:19

är det något man funderar över när det gäller regler och så, kan man ju alltid kolla på yrkestrafiken.se
här står det om digitala färdskrivare: http://www.yrkestrafiken.se/Transportsa ... dskrivare/

Calluna
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Föregående

Besvara
19 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2

Återgå till Arbetstider