• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Föraryrket ‹ Arbetstider
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Får man "strunta" i KoV-tiderna vid snöstorm inkl avåkningar

Diskutera och tyck till.
Besvara
30 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3

Får man "strunta" i KoV-tiderna vid snöstorm inkl avåkningar

Inläggav cruiser tis 23 nov 2010, 22:55

För att förtydliga frågan lite så har jag suttit fast 6 timmar idag i köer orsakade av snöstorm, långtradare i diket, bussar på tvären, ambulans i diket och polis o bärgare som hade stängt av vägen så all trafik stod helt stilla så nu skulle jag behöva korta ner dygnsvilan till 8 timmar pga allt trafikkaos, är det lagligt att göra det?

Jag vet att man inte får bryta mot KoV-tiderna pga dåligt väder men att lastbilar o div andra fordon blockerar vägen räknas väl som trafikolyckor och då har jag för mig att man får göra undantag i KoV-tiderna, tyvärr hittar jag inget om det på nätet och jag vet inte om man får korta dygnsvilan pga trafikolyckor så är det någon som har koll på reglerna får ni gärna svara eller länka till någon hemsida som har svar.

cruiser
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Re: Får man "strunta" i KoV-tiderna vid snöstorm inkl avåkningar

Inläggav Paul_L ons 24 nov 2010, 11:26

Bra att du tog upp detta. Jag undrar likadant.
Hade ett mardrömspass igår;
Jag började jobba 06.00 i Skara. Körde därifrån 11.00. Jag var i Mullsjö 13.45 och där tog det stopp i första uppförsbacken, söderut från VIP rondellen. Klockan 19.15 kom bärgaren för att vinscha upp mig de där 200 meterna som var kvar. 20.45 var jag uppe. Klockan 04.20 stämplade jag ut hemma på åkeriet imorse (Schenker Åkeri, Önnestad)..

Så jag hade ett arbetspass på 22 timmar. Men i det så stod jag stilla i 7 timmar. Så ja, jag undrar precis samma sak som föregående. Jag vet att jag brutit fruktansvärt mot alla tänkbara lagar. Kör- och vilotiden, arbetstidslagen (6 timmar). Herregud vad jag kommer åka på böter, det slog mig precis.
Men polisen kanske har förståelse?

Var satt du fast Cruiser?
"On the road again, I just can't wait to get on the road again..."

Paul_L
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Vivastar ons 24 nov 2010, 19:32

För det första så dokumentera allting som hänt er i en bok eller på baksidan av bladen med underskrift och personnummer. Det gör att det finns dokumenterat varför ni brutit mot lagen för annars kan polisen påstå att det är något du hittar på medan du pratar med dom. För det andra så skriv inte under böter när dylikt hänt utan ta det till domstol, dom har mer vett nånstans efter vägen :)
Vilotid får man i graven! - Om man har tur...

Vivastar
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav Johan_01 ons 24 nov 2010, 19:48

Det enda svar som finns är att det får du ta med i beräkningarna när du planerar körningen. Det är din uppgift som chaufför att förutse detta. Meddela din chef att han får ändra veckoplaneringen för åkeriet och att du ligger ute på trakt inatt. Förklara vänligt för bärgaren att han får flytta på bilen först efter du haft din dygnsvila. Allt enligt gällande bestämmelser. Fungerar det för killarna o tjejerna som kör distrubritionsbil i spanien gör det för oss oxå, det är ju samma galanta regler i hela EU. Nu ser verkligheten inte ut så, men det vore bra om alla kunde vara lika nitiska tillbaka vid sådana här situationer så folk får upp ögonen för det här sjuka kör o vilotids reglerna.
Skriv ett brev till nån regeringspamp och fråga hur dom skulle ha löst det, kan dom bestämma ska dom kunna förklara hur man gör oxå tycker jag. Passa på att fråga om han föredrar luft eller bladfjädring, continental eller yokohama på driven, eller varför inte hur man lägger på en snökedja fortast???

Johan_01
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav frantzen ons 24 nov 2010, 20:09

Nu när vi är inne på snökedjor här, sverige är ett av dom få länderna i europa som inte har krav på att man skall medföra snökedjor vid vinterväglag, tom portugal har en sådan lag, man kan nästan tro det är bärgningsbolagen som lobbat för att snökedjor skall vara nåt exoktiskt i det här landet!
Kosta på er iaf ett par hyffsade drivkedjor för 4 tusen spänn så skall ni inte behöva bli upphalade i uppförsbackar iaf, fan nästan så man skäms när man ser svenska bilar står å slirar lite nysnö medans man i vårat västra grannland tar 5 min å lägger på kedjor å kör vidare istället...
Låt även poliserna göra samma sak här som dom gör där, ut och kommendera kättingpåläggning eller grova böter! Å det här såkallade jävla kaoset som vart iaf i mälardalen är ju för fan bara löjligt, 2 minus å söndersaltade vägar å lite halvymnigt snöfall och halvstark blåst, men inga som helst problem å köra så länge man han har ordentlig utrustning för vinter, vilket vi borde i ett land som gränsar till polcirkeln...
Kanske lite OT, men skriv upp det i en bok, sen är det väl upp till rätten i syvende å sist som anser du gjort det som varit trafiksäkrast, men att motivera en 22 timmars arbetsdag tror jag blir kopiöst svårt att komma undan med, så länge du inte fått med 9h stillestånd (dygnsvila) däri
Loud pipes save lives!

frantzen
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Inläggav Totte_Skara ons 24 nov 2010, 20:35

Mig veterligen finns det väll inga undantag i reglerna för ev. väder&vind påverkningar av väglag m.m.
Men jag håller med Vivastar om att man skall dokumentara så mycket det bara går för att kunna förklara för lagens korta arm varför man sitter bakom ratten i kanske 15 timmar men bara kört i 3....

Totte_Skara
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav En lapp ons 24 nov 2010, 20:50

Hörrudu Niklas, du är en klok man :D . Hade nästan kunna skriva det där själv, om jag vart skrivkunnig...

En lapp
(350+ inlägg)
(350+ inlägg)

• E-post

Inläggav frantzen ons 24 nov 2010, 21:00

Hehe, hade jag vart klok hade jag väl aldrig startat eget? men sunda värderingar kan man ha fast man är åkare :D
Loud pipes save lives!

frantzen
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Inläggav Tega tor 25 nov 2010, 13:57

frantzen skrev:Nu när vi är inne på snökedjor här, sverige är ett av dom få länderna i europa som inte har krav på att man skall medföra snökedjor vid vinterväglag, tom portugal har en sådan lag, man kan nästan tro det är bärgningsbolagen som lobbat för att snökedjor skall vara nåt exoktiskt i det här landet!
Kosta på er iaf ett par hyffsade drivkedjor för 4 tusen spänn så skall ni inte behöva bli upphalade i uppförsbackar iaf, fan nästan så man skäms när man ser svenska bilar står å slirar lite nysnö medans man i vårat västra grannland tar 5 min å lägger på kedjor å kör vidare istället...
Låt även poliserna göra samma sak här som dom gör där, ut och kommendera kättingpåläggning eller grova böter! Å det här såkallade jävla kaoset som vart iaf i mälardalen är ju för fan bara löjligt, 2 minus å söndersaltade vägar å lite halvymnigt snöfall och halvstark blåst, men inga som helst problem å köra så länge man han har ordentlig utrustning för vinter, vilket vi borde i ett land som gränsar till polcirkeln...

Jag tror majoriteten här inne är vanliga anställda och det skulle aldrig falla mig in och hosta upp några 4000 ur egen ficka för att utrusta arbetsbilen. Snålar åkaren med utrustningen så får det bli bärgare som gäller.

Tega
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav frantzen tor 25 nov 2010, 14:35

Tega skrev:
frantzen skrev:Nu när vi är inne på snökedjor här, sverige är ett av dom få länderna i europa som inte har krav på att man skall medföra snökedjor vid vinterväglag, tom portugal har en sådan lag, man kan nästan tro det är bärgningsbolagen som lobbat för att snökedjor skall vara nåt exoktiskt i det här landet!

Jag tror majoriteten här inne är vanliga anställda och det skulle aldrig falla mig in och hosta upp några 4000 ur egen ficka för att utrusta arbetsbilen. Snålar åkaren med utrustningen så får det bli bärgare som gäller.

Nej självklart! Var mer menat till att åkerierna skulle kosta på det, blir bara irriterad att det skall snålas in på såna säkerhetsdetaljer i ett land där det är risk för vinter 6 månader om året...
Loud pipes save lives!

frantzen
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Nästa

Besvara
30 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3

Återgå till Arbetstider