• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Föraryrket ‹ Arbetstider
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

digitalt skräp eller

Diskutera och tyck till.
Besvara
105 inlägg • Sida 1 av 11 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 11

digitalt skräp eller

Inläggav KEVIN fre 27 jun 2008, 20:17

Vad tycker ni om dom digitala färdskrivarna som fins i dom nya bilarna,
Skäl har jag inte så stor erfaren het av dom, för jag har ju turen att köra på undan tag från kör och vilo tids reglerna.

Fast jag har hört mycket illa och faktiskt lite positivt om dom, men det är ju mest illa.

KEVIN
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Re: digitalt skräp eller

Inläggav Airspeed fre 27 jun 2008, 20:25

Tråkigt, personligen tycker jag det är kanon bra med dom digitala.
Mycket bättre än blad. Om man nu vill hålla sig inom lagen dvs.

Dock tycker jag nog att Volvo´s VDO är klart bättre än Scania´s val.

Airspeed
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav bentzer fre 27 jun 2008, 20:50

Jag kör själv (tyvärr) Volvo och kan hålla med om att volvos val av skrivare är bättre än scanias men däremot så tycker jag defenetivt att den digitala är helt OK.

Det hela handlar bara om att vi ska kunna håla alla tider.

Om man kör lagligt så har man inget att frukta?
När jag blir stor ska jag också köra riktig bil.. :P

bentzer
(500+ inlägg)
(500+ inlägg)

• E-post

Inläggav Christer K fre 27 jun 2008, 21:03

Hålla tiderna inga problem men knappa in allt, utc tid, land med mera. Verkar bara vara krångligt, så fort man ska göra något annat så ska remsa skrivas ut och tas med. Borde vara ok utan att skriva ut remsa och skriva på baktill. Då kunde man lika gärna ha kvar de gamla 1 dags skrivarna. Allt finns på kortet, det är bara att hoppas på att åkaren har koll på sin dator. Vem får stå tillsvars om det inte fungerar med lagringen på företaget? Någon som har kolla på detta?

Christer K
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Masterdriver fre 27 jun 2008, 21:15

Scania erbjuder båda sorterna av skrivare, bara att välja!

Masterdriver
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav biker68 fre 27 jun 2008, 21:37

Håller med Airspeed, in med kortet på måndag morgon och ut på fredag eftermiddag däremellan är det bara några enkla knapptryckningar. Jag är däremot lite fundersam på om det går att rapportera mer än 24 timmars veckovila i efterhand. Någon som vet om det går? Tacksam för tips...

biker68
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav pelle fre 27 jun 2008, 22:06

du kan lägga in 24 timmar vila från fredagens slut, när du stoppar in kortet på måndag och lägga in 24 timmar vila bakåt mot söndagen, du får ett glapp från lördag till söndag som du måste redovisa med antecknigar typ baksida på en utskrift , då har du en godkänd veckovila

pelle
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav nokiamannen fre 27 jun 2008, 22:19

Det hela med den digitala färdskrivaren är att den lägger på alla korta stopp under ca 2 min på körtiden. Så även att bilen står still och du ser symbolen för annat arbete så är så lägger den det som körtid. Detta problem har jag upplevt med en av våra andra bilar på åkeriet att den stjäl för mycket tid. Tid är något dessvärre som inte många har gått om. Så i den typ av körning som jag håller själv på med så är det en katastrof att ha en digital färdskrivare med tanke på alla rangeringar och små stopp som vid tippningar och öppningar och stängningar av dörrar. Tid är ju dessvärre inget man har gått om i detta yrke.

Man trodde ju att när den digitala färdskrivaren kom så skulle man få mer exaktare tider och kunna övervaka sina kör och vilotider bättre. Men ack vad fel man fick. Änså länge tilltror jag mig åt det analoga systemet med en Timeguide. Då har man full kontroll.

Mattias

nokiamannen
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Adde fre 27 jun 2008, 22:52

Om man kör Fjärr och bara ligga på motorväg, landsväg så är nog den digitala väldigt bra för att hålla koll på körtiden så man inte överstrider den.. Men som tidigare sagt, katastrof vid distrubitionskörning och containerkörning..

Som sagt, finns stora fördelar för vissa, dock stora nackdelar för andra :(

Måste finnas något system som är bättre tycker jag personligen.
Adde

Inläggav scaniaflicka lör 28 jun 2008, 00:37

Digital kort. ja visst. håller med i vissa inlägg att de är värdelöst att den "tar" tid av en. de har ja märkt speciellt på flisbilskörningen. oftast stannar man flera ggr inne på en fabrik. när man väger in. vid tippning, städning å utvägning. varje gång man stannar så försvinner 2 mins tid, vv håller på med ett nytt förslag att man ska kunna förlänga körtiden med 15 min, men än så länge är de bara vv´s prat.

Annars fungerar skrivaren klockrent. man ser hur mycket tid man har kvar. och rasten registreras. scanias skrivare skulle dock kunna vara lite enklare. i volvos kan man lägga in hela helgvilan direkt och man måste ej skriva ut remsa. dock fick vi på våran kurs. en rekomendation att inhandla en "svart" bok å skriva in helg vilan plus allt som vi gjorde fel. om man exempelvis kör över 5 min på körtiden för att de inte är lämpligt att stanna. just där man tänkt. Han påstod att den boken var likvärdig som remsan om man skrev upp körkorts nr /förarkorts nr. namnet och sen orsak å sen skrev under en gång till med namn teckning.

återstår å se nästa gång ja blir stoppad om de duger, eller om man glatt får betala

scaniaflicka
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Nästa

Besvara
105 inlägg • Sida 1 av 11 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 11

Återgå till Arbetstider