Eftersom jag redan avslöjat min dåliga kunskap om avtalet, så tar jag det här lite runt. Räcker arbetsdagen längre än till 17.30, (tror jag det är), så ska man ha "mattraktamente". Å det är väl samma som halvt dagtrakt. Men!!. Körde för ett åkeri där FACKET tog bort dom där trakten, anledningen minns jag inte nu. Vi blev erbjudna Rk som kompensation, men ingen godtog det.
Jag är ganska ny i den här branschen och lika ny är jag på detta forum.
Efter att ha läst ett ganska stort antal trådar så inser jag att det är ganska många som INTE har läst eller läst men inte förstått det avtal som dom flesta ändå lyder under.
Inlägget ovan visar på sådan okunskap. Ja den här tråden visar på en sån okunskap!
Hmmmm.....inte konstigt att åkare tar sig friheter.....
Ett litet tips i all välmening. Läs Avtalet som Transport har, sedan funderar du på olika frågeställningar också läser du avtalet igen och igen. Gå sedan till din arbetsgivare och påtala dina rättigheter. Det här gäller ju förstås om din arbetsgivare har ett avtal... OBS. det kan gälla även om h*n inte har ett avtal!
Förstår liksom inte vart du vill komma, det jag gjort är att påtalat skillnaden i orden berättigad och skyldig. Har inte påstått nånting om hur avtalet ser ut eller inte, det jag ställde mig negativ till var hur NNH mfl fick det att framstå som att RK var nåt åkaren skulle dela ut till höger och vänster som ett tillägg utöver den ordinarie lönen som tex traktamenten? Å vad gäller berättigad och skyldig i mitt fall så har det inte ett skit med avtalet och göra, utan det handlar enbart om skatteteknik lr vad fan man ska säga, alltså att man som företagare har rätt att erbjuda RK och den anställde får ta detta som en löneförmån, finns mycket andra löneförmåner du kan erhålla, tex firmatelefon, firmabil, tankkort osv osv men detta är inget som åkaren är skyldig att erbjuda, ser du skillnaden? Vad gäller RK så är det vanligaste att arb.gviaren subventionerar mellan 30-60%, där finns inget lagstadgat om att han ska subventionera si och så mycket, dvs åkaren drar låt oss säga 50% av kostnaderna för RK på din bruttolön, betalar arbetsgivaravgifter på detta, du som anställd får betala marginalskattt på dessa, det blir alltså ett avdrag på bruttolönen. Resterande 50% får du som anställd pröjsa för med nettolönen, dvs skattade pengar, med detta upplägg kan man säga att du tjänar in ungefär var 3e lunch. Vart att notera är att RK som sagt är en löenförmån och räknas in till hur mycket pensionspengar du ska ha tex, dock räknas den inte till sjukpenninggrundande inkomst eller in i semesterpengarna.
Du förstår inte vart jag vill komma? Jag ville bara påpeka att du hade fel när det gällde RK!
Enligt Transports avtal så är arbetsgivaren SKYLDIG att hålla med såna OM föraren vill ha RK. Du kallade oss för "besserwissrar" och för "pinsamt" när vi påpekade vad som stod i avtalet.
För att svara på frågan i rubriken så har man som chaufför både skyldighet och rättighet att ha rast efter 4,5 (ibland 6) timmars jobb. Vad man gör på denna rast styr du som chaufför själv(ja, utom att jobba då dvs köra). Det är tid som föraren själv förfogar över, som det så vackert heter.
När du själv förklarar skillnaden på olika förmåner så borde du inse vad det är man skriver i avtalet och då kunna dra slutsatsen vad ordet "berättigad" innebär...