• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Föraryrket ‹ Arbetsmiljö
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Polisen

Om arbetsmiljön.
Besvara
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2

Polisen

Inläggav Kung Bore tor 21 maj 2009, 20:28

Vad jag är trött på de blåvita grisarna!
Så fort polisen får se en ADR skyltad tankbil så ska de stannas för att de ska hålla upp sin statistik på farligt godsinspektioner... :evil:
Blev stoppad härom dagen av den mycket hårt arbetande polisen som mycket enkelt förstörde 45min av min arbetsdag genom dirverse kontroller vilket jag tycker är ok om de kunde raska på lite.
Efter idogt letande hittade de INGET, så då hoppade de på bladen och även där var allt ok UTOM att jag inte använt vredet vilket resulterade i 1800kr böter (JA JAG VET MAN SKA ANVÄNDA DET) det var det enda de kunde hitta på mig! Varför ska det vara så jävla svårt att utföra ett arbete utan att det ska behöva kosta en pengar!?
Om man ringer till polisen om ex ett inbrott så har de aldrig tid att komma men jaga oss lastbilschaufförer för små förseelser det finns det obegränsat med tid till. Jag tycker att det måste till lite rim o reson vad gäller polisens arbete o prioriteringar.
Med dessa ord vill jag inte urskulda mitt BROTT på något vis, men tycker att en förändringbör komma till!
Skriv lite vad ni andra tycker, skulle vara roligt att höra!

Mvh Kung Bore
Keep on trucking.......
Utan Lastbilen Stannar Sverige! Vem ska då föda de lata som inte vill jobba!

Kung Bore
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Re: Polisen

Inläggav Knapsu tor 21 maj 2009, 21:35

Efter idogt letande hittade de INGET, så då hoppade de på bladen och även där var allt ok UTOM att jag inte använt vredet
Du visste att du skulle använda det och ändå klagar du???
Varför ska det vara så jävla svårt att utföra ett arbete utan att det ska behöva kosta en pengar!?
Det är inte så svårt om man använder vredet på skrivaren som du så väl visste...

Att du sedan klagar på inbrott å andra grejjer beror väl på att dom inte alltid kan vara på rätt plats, denna gången fann dom ju i alla fall en brottsling som inte höll sig inom lagens ramar ;-)

Är din tanke möjligen att polisen skulle släppa bilar med ADR-skyltar, eller skulle dom vinka förbi möjliga kör/vilotidsbrytare alt överlastare? Vilka skulle dom blunda för??

Jag blir gärna stoppad varje dag. På så sätt borde den oseriösa svenska åkerkåren minska.
Överlass och brott mot kvt är det stora problemet för svenska åkare.
En del verkar tro att det bara finns dragbilar och olaglig cabotage i Sverige, men detta landet sträcker sig ngt norr om Hallandsåsen och där finns en annan verklighet.

Knapsu
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

Inläggav klas fre 22 maj 2009, 16:21

Jag förstår vad du menar........
När jag körde tradaren vi hade på åkeriet förut så var jag i Luleå för att lossa KF varor.Då blev jag stoppad av den mycket hårt arbetande polisen i Luleå. Men jag var inte orolig för jag hade nyss fått ut mitt åk så jag sa det åt polisen att både bil och släp var nya.(Den hade gått ca 200 mil)Men då sa polisen att jag inte skulle vara orolig -för vi ska nog hitta något. Samma morgon hade jag råkat backat släpet i en snödriva så ena reflexen var delvis borta bak.Så den hittade dom och jag fick 1200 i böter.Det var ju bra att dom fick fast mej för jag var ju sååååå trafik farlig.
En annan gång blev jag stoppad i Sala med samma bil och då hade jag lastat ADR i Köping det visste jag när jag for i från Sundsvall så jag kollade upp att ADR utrustningen var i sin ordning och det var den så när som på 3 kilos släckaren den hade datumet gått ut på och jag hade ingen att byta med så jag bytte ut den mot en 6 kilos.(Det här var när man skulle ha en 3 kilos & en 6 kilos i bilen)Blev då stoppad i Sala och blev upplyst att lagen sa att det skulle vara EN 3 kilos & EN 6 kilos i bilen och jag sa att det måste ju vara bättre att ha 2 st 6 kilos en att ha en 3 & en 6 kilos men icke lagen är lagen så ja fick böta 2500 kr.

klas
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav Kung Bore fre 22 maj 2009, 18:00

Knapsu skrev:
Efter idogt letande hittade de INGET, så då hoppade de på bladen och även där var allt ok UTOM att jag inte använt vredet
Du visste att du skulle använda det och ändå klagar du???
Varför ska det vara så jävla svårt att utföra ett arbete utan att det ska behöva kosta en pengar!?
Det är inte så svårt om man använder vredet på skrivaren som du så väl visste...

Att du sedan klagar på inbrott å andra grejjer beror väl på att dom inte alltid kan vara på rätt plats, denna gången fann dom ju i alla fall en brottsling som inte höll sig inom lagens ramar ;-)

Är din tanke möjligen att polisen skulle släppa bilar med ADR-skyltar, eller skulle dom vinka förbi möjliga kör/vilotidsbrytare alt överlastare? Vilka skulle dom blunda för??

Jag blir gärna stoppad varje dag. På så sätt borde den oseriösa svenska åkerkåren minska.
Överlass och brott mot kvt är det stora problemet för svenska åkare.
En del verkar tro att det bara finns dragbilar och olaglig cabotage i Sverige, men detta landet sträcker sig ngt norr om Hallandsåsen och där finns en annan verklighet.

Missförstå mig rätt!
Jag hade INTE brutit mot kör o vilotids reglerna bara struntat i vredet, det är viss skillnad. ;)
Och angående ADR så märks det tydligt vid varje månads slut att polisen "måste" sköta sin statistik därav
alltid intensivare ADR kontroller på oss som de vet har grejorna i ordning det blir lite frustrerande i längden, särskilt för oss som alltid kör ADR! (I mitt fall tankbil)

Kung Bore
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav Kung Bore fre 22 maj 2009, 18:19

klas skrev:Jag förstår vad du menar........
När jag körde tradaren vi hade på åkeriet förut så var jag i Luleå för att lossa KF varor.Då blev jag stoppad av den mycket hårt arbetande polisen i Luleå. Men jag var inte orolig för jag hade nyss fått ut mitt åk så jag sa det åt polisen att både bil och släp var nya.(Den hade gått ca 200 mil)Men då sa polisen att jag inte skulle vara orolig -för vi ska nog hitta något. Samma morgon hade jag råkat backat släpet i en snödriva så ena reflexen var delvis borta bak.Så den hittade dom och jag fick 1200 i böter.Det var ju bra att dom fick fast mej för jag var ju sååååå trafik farlig.
En annan gång blev jag stoppad i Sala med samma bil och då hade jag lastat ADR i Köping det visste jag när jag for i från Sundsvall så jag kollade upp att ADR utrustningen var i sin ordning och det var den så när som på 3 kilos släckaren den hade datumet gått ut på och jag hade ingen att byta med så jag bytte ut den mot en 6 kilos.(Det här var när man skulle ha en 3 kilos & en 6 kilos i bilen)Blev då stoppad i Sala och blev upplyst att lagen sa att det skulle vara EN 3 kilos & EN 6 kilos i bilen och jag sa att det måste ju vara bättre att ha 2 st 6 kilos en att ha en 3 & en 6 kilos men icke lagen är lagen så ja fick böta 2500 kr.

Det där med brandsläckarna är ju ett praktexempel! Trotts bättre kapasitet så var de tvungena att klaga!
Vart har det sunda förnuftet tagit vägen??

Kung Bore
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav cacan lör 23 maj 2009, 11:36

När det kommer till kontakter med polisen har jag inte råkat ut för några dispyter. Men som jag fattar det är det väldigt stor skillnad på hur polisen arbetar i olika delar av landet. Västkusten ska exempelvis vara mycket hårdare än östkusten. Jag tycker verkligen att det borde arbetas fram ett SAMARBETE på vägarna, inte en häxjakt. Med alla regler och bestämmelser (inte alla av ondo) som vilar på våra axlar känns det ibland som man är en brottsling bara för att man kliver i hytten för att utföra sitt arbete.

Ska sveriga ha sina varor på plats i tid bör något ändras, vi försöker bara göra vårat jobb. Right?
När man läser sånna här berättelser vill man bara ställa alla lastbilar i två dygn, se hur det funkar!

cacan
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Schassen lör 23 maj 2009, 17:36

Sitter också och kör farligt gods hela tiden (Aga Gas) och dom få ggr polisen har stoppat mig har det aldrig varit några problem alls med någonting.
Visst senaste gången jag blev stoppade på Skuleberget så var dom lite små griniga över att jag kör varje söndag och tisdag ca 5-10 min över min 4,5 tim kör tid, men fick inge böter alls då.
Och då har jag gjort så i nästan ett helt år varje vecka.
Sa bara att jag har inte möjlighet att stanna efter den väg jag kör ( Svänger av E4;an vid Uppsala och kör 55;an till Enköping) och han sa bara att jag skulle försöka köra lagligare för det kan bli jobbig om jag skulle börja röra mig ner mot Västra Götaland och blev stoppad av polisen där.
Tur är så går bilen bara mellan Sundsvall, Enköping och Luleå :D

Sen så undrar jag ni som fått böter för små skit saker, skriver ni på böterna eller nekar ni dom istället?
Och hur stor är chansen att man blir fälld i domstol om man nekar för t ex det som Klas skrev med reflexen eller det där med bransläckaren?
Och är det inte bättre att neka att skriva på böteslappen och låta det gå vidare än att betala dessa felande summor pengar för små saker?
Remember remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot. I see no reason why gunpowder treason should ever be forgot...

"Now I become Death, the destroyer of worlds."
J. Robert Oppenheimer

Schassen
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav Kung Bore lör 23 maj 2009, 22:09

cacan skrev:När det kommer till kontakter med polisen har jag inte råkat ut för några dispyter. Men som jag fattar det är det väldigt stor skillnad på hur polisen arbetar i olika delar av landet. Västkusten ska exempelvis vara mycket hårdare än östkusten. Jag tycker verkligen att det borde arbetas fram ett SAMARBETE på vägarna, inte en häxjakt. Med alla regler och bestämmelser (inte alla av ondo) som vilar på våra axlar känns det ibland som man är en brottsling bara för att man kliver i hytten för att utföra sitt arbete.

Ska sveriga ha sina varor på plats i tid bör något ändras, vi försöker bara göra vårat jobb. Right?
När man läser sånna här berättelser vill man bara ställa alla lastbilar i två dygn, se hur det funkar!

Det är precis det jag menar! Ska Sverige fungera måste det till en förändring! Vi försöker ju bara utföra vårt arbete så bra vi kan! Jag menar hur många andra yrken är jagade/kontrollerde på samma sätt som vi är?? Och då pratar jag ej om utstuderat fusk för att förtydliga mig!
(P.S jag jobbar på östkusten Kalmar/Kronobergs län)
Senast redigerad av Kung Bore lör 23 maj 2009, 22:20, redigerad totalt 1 gång.

Kung Bore
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav Kung Bore lör 23 maj 2009, 22:18

Schassen skrev:Sitter också och kör farligt gods hela tiden (Aga Gas) och dom få ggr polisen har stoppat mig har det aldrig varit några problem alls med någonting.
Visst senaste gången jag blev stoppade på Skuleberget så var dom lite små griniga över att jag kör varje söndag och tisdag ca 5-10 min över min 4,5 tim kör tid, men fick inge böter alls då.
Och då har jag gjort så i nästan ett helt år varje vecka.
Sa bara att jag har inte möjlighet att stanna efter den väg jag kör ( Svänger av E4;an vid Uppsala och kör 55;an till Enköping) och han sa bara att jag skulle försöka köra lagligare för det kan bli jobbig om jag skulle börja röra mig ner mot Västra Götaland och blev stoppad av polisen där.
Tur är så går bilen bara mellan Sundsvall, Enköping och Luleå :D

Sen så undrar jag ni som fått böter för små skit saker, skriver ni på böterna eller nekar ni dom istället?
Och hur stor är chansen att man blir fälld i domstol om man nekar för t ex det som Klas skrev med reflexen eller det där med bransläckaren?
Och är det inte bättre att neka att skriva på böteslappen och låta det gå vidare än att betala dessa felande summor pengar för små saker?

Nej jag skrev ej på böterna! Finns ingen anledning att skriva på så länge man ej har gjort eller anser sig ej har gjort fel! Det kan ALDRIG kosta MER böter än det polisen ville ge utmed vägen även om det går genom domstol, däremot om målet läggs ner brukar de skriva att vid en annan/ny tvist kan målet tas upp för granskning igen. :)

Kung Bore
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav Kung Bore sön 28 jun 2009, 08:01

:D Kan nu medela att att åtalet lagts ner pga bristande bevisning! :D

Kung Bore
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Nästa

Besvara
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2

Återgå till Arbetsmiljö