• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Föraryrket ‹ Arbetsmiljö
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Hund i bilen

Om arbetsmiljön.
Besvara
48 inlägg • Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5

Hund i bilen

Inläggav Richie sön 20 dec 2009, 20:15

Finns en massa trådar om allt möjligt där ibland våra kära fyrbenta rackare avhandlas. Men ingen ren HUND-tråd... Tänkte att vi kunde starta en liten hundtråd med tips/tricks, bilder osv. för de som har sällskap i bilen.

Flamman och Henki har lagt upp bilder på sina hundar i bilarna, deep har ju sin med sig men ingen bild ;)
Inom vårt åkeri råder det tyvärr strängt hundförbud i bilarna, deras enkla anledning är allergiker även om man är ensam om sin bil pga. inhoppare om man skulle bli sjuk. Väldigt tråkigt tyvärr då min labbe på 2år älskar att åka bil - speciellt lastbil :) Blir det egen lastbil i framtiden så ska han definitivt med på heltid!
Men hur funkar det?
Min labbe klarar av att hoppa upp i Mercas mindre hytter, Volvos mellanhytter och Scanias P hytter, men hur gör ni som kör större bilar? 40kg hund att lyfta i och ur ett par gånger om dagen lär ju ta på vilken rygg som helst? När man kört nån av Scanias R500+ så ere ju en bit å lyfta? Hjälpt polarn med att dra runt hans Actros ekipage och där skulle man nästan vilja ha kran för å ta sig upp själv :P Det är ju inte bra för hundarnas höfter att hoppa upp å ner ur en hög bil dagar i ända heller...

Hur löser ni lyftandet?
Fler funderingar:
Vattenskål; har ni skvalpskyddat? Vart förvarar ni skålen? Har ni vatten i hela dagen?
Hundbäddar eller sängen?
Rastningar? 15+15+30 eller Tar ni en långrast med hundpromenad?
Å så avsluta gärna med lite bilder på era härliga kompisar i bilen

(tyvärr ingen från när han åkt med men bild iaf :))
Bild

Richie
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Re: Hund i bilen

Inläggav raketenR94 sön 20 dec 2009, 20:38

Tjenare! har haft me hunden några år men en vinter gled vi in i ett parkerat släp och hundstackaren blev ju skit skraj att åka med förståss :( läste i Trailer om en kille som körde kranbil , Han hade en Sankt bernard 40- 50 kg ? en ramp upp till hytten :idea:

raketenR94
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Richie sön 20 dec 2009, 20:51

raketenR94 skrev:Tjenare! har haft me hunden några år men en vinter gled vi in i ett parkerat släp och hundstackaren blev ju skit skraj att åka med förståss :( läste i Trailer om en kille som körde kranbil , Han hade en Sankt bernard 40- 50 kg ? en ramp upp till hytten :idea:

usch då! Men inga skador på dig eller hunden då? Förstår att han vart skraj efter det!
Påtal om det, är det nån som har sån där bältessele till sin hund? Vältar man en stor lastbil så ere ju en bit för vovven att åka omkring :(

Ramp har jag sett till personbilar på nätet, men aldrig sett nån använda en live...

Richie
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Deep sön 20 dec 2009, 21:29

Jag lyfter ut min hund ur hytten.. När hon ska in så hoppar in eller så lyfter jag henne.. sen finns det en variant att man låter hunden stå upp med fram tassarna och lyfter genom att hålla i bakbenen och där igenom så blir det lättare för hunden klättrar o man skjuter på så att säga... ramp är lätt att göra.. bara en lagom lång planka med lite klossar på ,,, För det är inte bra för en hund att hoppa ur hytten..

Sen om man har två sängar så kan man ha en hund bur i nedre bädden, som man spänner fast på nått fiffigt sätt... Då är hunden skyddad om olyckan är framme ....

Petra har en sån här ramp
http://www.kingsclub.se/kingsclub/_uplo ... 046625.jpg
Trailer slusk
Bild

Deep
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Richie tis 22 dec 2009, 16:40

Deep skrev:Jag lyfter ut min hund ur hytten.. När hon ska in så hoppar in eller så lyfter jag henne.. sen finns det en variant att man låter hunden stå upp med fram tassarna och lyfter genom att hålla i bakbenen och där igenom så blir det lättare för hunden klättrar o man skjuter på så att säga... ramp är lätt att göra.. bara en lagom lång planka med lite klossar på ,,, För det är inte bra för en hund att hoppa ur hytten..

Sen om man har två sängar så kan man ha en hund bur i nedre bädden, som man spänner fast på nått fiffigt sätt... Då är hunden skyddad om olyckan är framme ....

Petra har en sån här ramp
http://www.kingsclub.se/kingsclub/_uplo ... 046625.jpg

Den där med å lyfta bakbenen är den jag kört för de större hytterna, å att lyfta ner har jag inga problem med det är snarare han själv som tvekar på om man vågar krypa ner på husses axlar :D
Petras ramp var ju grym! :) Såg att hon hade lite fler bilder i sin truckbook också! Klockren hund det där som vet hur man njuter av livet! :lol:

Richie
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Bernard tis 22 dec 2009, 21:44

Min chef hade alltid med sig sin hund (när den levde)
och så hade han plockat ur passagerarstolen och gjort som en upphöjd hundkorg så han kunde se ut och så hade han en ramp som han svetsade ihop som han hängde på hyttskyddet (lastväxlare).
Detta var några år sedan, vi pratar 144 och en rotveilerhane. :)

Bernard
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav SvartR500 tis 22 dec 2009, 22:41

Tja!
Jag har min lilla loppa på¨47 kilo med mig hela dagarna..
Jag har en jättefin aluminiumramp till honom (får bifoga bild någon gång) men den anvnder jag väldigt sällan.. ja lyfter honom mest.. men de brukar man få ångra efter ett par lyft men de går fortare än att släpa fram rampen. men ja brukar bara släppa ut han en gång om dagen (om han har tur) och de brukar bli i samband med att man stannar och äter lunch.. vatten får han bara om han flåsar. då ställer jag den svalpfria skålen på passagerar golvet..

Han har sitt namn på passagerardörren och jag har mitt på förardörren..
loopa.jpg
Louis som liten. valpig iaf.

SvartR500
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Inläggav Angeleyes tis 22 dec 2009, 23:59

Tja!

Jag hade min lill kille me i bilen. Jag hade tyvärr ingen bil me säng så jag byggde en skiva som överlappa passagerarsätet (se bild). Jag var dock tvungen att lyfta in honom via förarsidan då.
Funkade bra men jag tänkte skaffa bälte, Allsafe, men det har inte blivit av än.

/Angelica
Bilagor
DSC01590.JPG
Echo

Angeleyes
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Richie ons 23 dec 2009, 07:46

Bernard, skönt när ens chef är hundneutral å har egen hund, då kan dom inte bråka på en ;)

SvartRS500, riktigt fin hund! 47kg är ju rätt mycket att lyfta ur å i även om det bara är 2-3ggr/dag... Vägde vår hund igår å han landade på härliga 42kg! Den aluminium-rampen du har är det den vikbara? (hur stor är den ihopfälld isf.?) Vattenpolitiken tycker jag låter rätt rimlig, om inget annat så dricker han väl garanterat det han behöver när han kommer hem eller på rasten.

angeleyes, Smart lösning! :) Tycker han ser ut att ha det väldigt bekvämt å bra där! Vad väger han?

Richie
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav SvartR500 ons 23 dec 2009, 21:48

Richie skrev:Bernard, skönt när ens chef är hundneutral å har egen hund, då kan dom inte bråka på en ;)

SvartRS500, riktigt fin hund! 47kg är ju rätt mycket att lyfta ur å i även om det bara är 2-3ggr/dag... Vägde vår hund igår å han landade på härliga 42kg! Den aluminium-rampen du har är det den vikbara? (hur stor är den ihopfälld isf.?) Vattenpolitiken tycker jag låter rätt rimlig, om inget annat så dricker han väl garanterat det han behöver när han kommer hem eller på rasten.

angeleyes, Smart lösning! :) Tycker han ser ut att ha det väldigt bekvämt å bra där! Vad väger han?

Haha, ja jo men han brukar få vatten om han har varit ute och sprungit med någon annan hund.. Rampen e,, ja vet faktiskt inte, ska mäta. gör de imorgon...

SvartR500
(750+ inlägg)
(750+ inlägg)

• E-post

Nästa

Besvara
48 inlägg • Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5

Återgå till Arbetsmiljö