Varför anmäler inte en chaufför arbetskador oftare, de flesta som kör vet inte att om man är med i en trafikolycka oavsett vem som är vållande så räknas detta som en arbetsplatsolycka och ska anmälas till arbetsmiljöverket.
De flesta tänker inte på att man kan ha fått skador vid en olycka som inte syns och känns omedelbart... den där lilla värken kan växa och visa sig vara något seriöst.
Men som tidigare sagt... tror de flesta inte har en aning om det!
Jag åkte med en som krockade när jag var på praktik, men som tur har varken han eller jag fått några men efteråt. Men egentligen borde man iaf. kanske sagt att man varit med i en olycka för man vet som sagt aldrig om det kommer långt senare...Var då ingen rolig upplevelse om man så säger, är så förbannat åkrädd sen dess! Känner mig lugnare om jag kör själv och jag blir verkligen arg om jag åker med någon som ska "fjanta" sig bakom ratten, en olycka händer så lätt!...
Det är rätt många som blir åkrädda ju mer dom lär sig om trafiken, jag hade inga problem alls när jag inte hade nått körkort då kunde man åka med vilken idiot som helst men nu blir man nervös direkt när man känner att föraren inte är så säker i trafiken :/
Henke skrev:Anmäler mig till klubben för åkrädda... Bland det värsta jag vet...
Jo men man vet ju själv hur man reagerar på olika saker i trafiken. Sen när man åker med någon blir den uppfattningen helt annars haha! Jag är livrädd när jag åker med någon som kommer nära en bil framför t ex. kan börja skrika tom.! Det är så hemskt, vet inte hur man ska komma ifrån detdär, men kanske lika bra att man reagerar ... Nä, bättre och ratta själv !
Pappas bror (jobbar för Foodtankers) råkade ut för en självmordsbilist, med släkta lysen på en motorväg, för 5-6 år sedan. Bilisten dog och pappas bror bröt 2 fingrar och underarmen. För något år sedan så har han börjat få ont i axlen på samma arm, men det kan han inte få ut något av, för det finns inget som bevisa att det hade med den olyckan att göra. Jag såg platsen på bild senare och det såg inte trevligt ut.
Läste någonstans att diabetes är yrkeschaufförers vanligaste sjukdom. Skulle bero på oregelbundna arbetstider, mkt stillasittande och dåliga matvanor.
Och nog tycks det som om vår bransch inte e så bra på att anmäla arbetsskador... Är det möjligen så att vi inte "vill vara till besvär"?
Jag ådrog mig en muskelskada i armen när stegen försvann för mig när jag satte upp kapellbrädor och jag blev då hängande i armvecket.
Ont gjorde det, men jag tog mig ner och ont gjorde det fortfarande. Eftersom jag sedan skulle hem för helgen, tog jag mig i kragen o tyckte väl det gick att hantera.
En månad senare, konstaterar jag att smärtan inte går över o går till läkare o får cortison pga knutorna som bildats.
Läkaren säger: "Ni lastbilschaufförer måste vara mer rädda om era kroppar. Och ni måste bli bättre på första hjälpen när det handlar om småskador som den du har. Hade du gjort vad som krävs med en gång, hade du inte haft besvär nu."