• Truck Book
  • Forum
  • Nyheter
    • Artiklar
    • Nya leveranser
    • Mil online
  • Tjänster
    • Truck Stop Guide
    • Kalender
    • Ladda ner
    • Länkar
  • Sök
  • YETD 2012
Glömt lösenordet? | Registrera

KingsClub.se

En kort text som beskriver ditt forum

Gå direkt till innehåll

Avancerad sökning
  • Forumindex ‹ Scania ‹ Nya Scania R-serien ‹ Allmän diskussion
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Sök på forumet
  • Registrera
  • Logga in

Nya opticruiser.

Diskutera nya Opticriuse, inredningen, fronten, Scania Driver Support mm.
Besvara
69 inlägg • Sida 7 av 7 • 1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Re: Nya opticruiser.

Inläggav SCANIA R500 sön 30 jan 2011, 15:28

Skusty skrev:
Holm620 skrev:blir lite besviken på Scania att dom inte gör 730in med manuell växellåda också!

Kan tänka mig att det har och göra med att man inte ska slita sönder drivlinan direkt, vissa växlar ju rätt vilt, eller så att man säkert får ut all effekt ur motorn.

Tror du har rätt där är ju lika hos volvo också!

SCANIA R500
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav oldboy tor 10 feb 2011, 13:23

Ang opticruis eller manuell låda så e det en smaksak. själv så föredrar jag en manuell låda för jag kan tänka mej att växla några gånger under resans gång (140mil t o r ), men var jag en lots i tex stockholm eller någon annan storstad så skulle nog opticrusier vara att föredra. Är ju ganska slitsamt för axlarna att sitta och växla hela dagarna.

oldboy
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav Punkarn tor 10 feb 2011, 20:08

Har kört opti och manuell låda i anlägnings körning, tyckte att manuell låda var att föredra.

Punkarn
(65+ inlägg)
(65+ inlägg)

• E-post

Inläggav Lusserious tor 27 okt 2011, 21:57

Opti med koppling är sjukt skönt tycker jag, provkörde 730hyrbilen dom har här i sthlm. Sjukt jävla skönt utan koppling med. Dock så körde pappa mest om dagarna så jag snackade med han hur det var å köra å så med den. Allt var prima, inget att anmärka på. Dock fattar jag inte det tidigare ni snackat om med att rangera? I med handbromsen, neutralläge i kraftuttag, spak, gasa:P Spelar ingen roll om man har koppling eller inte. går ändå att lägga ur växeln å i med handbromsen och gasa:)

Lusserious
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav intruder1400 fre 28 okt 2011, 22:00

Lusserious skrev:Opti med koppling är sjukt skönt tycker jag, provkörde 730hyrbilen dom har här i sthlm. Sjukt jävla skönt utan koppling med. Dock så körde pappa mest om dagarna så jag snackade med han hur det var å köra å så med den. Allt var prima, inget att anmärka på. Dock fattar jag inte det tidigare ni snackat om med att rangera? I med handbromsen, neutralläge i kraftuttag, spak, gasa:P Spelar ingen roll om man har koppling eller inte. går ändå att lägga ur växeln å i med handbromsen och gasa:)

Om du läser längre in i tråden så förstår för rangerar gör man i farten med tomma o lätta burkar

intruder1400
(150+ inlägg)
(150+ inlägg)

• E-post

Inläggav Emil_J lör 28 jan 2012, 16:16

Är det någon mer än vi som har haft sjukligt mycket problem med dom nya Opticruisen utan koppling? Våra båda bilar krånglar, ( R730 samt R560 ) .

Konstigt nog är det bara våra V8or som krånglar mest.
560in vi har 2011års modell har vi bytt någon uppdateringssats på 2st gånger lameller, tryckplatta m.m på 1 gång.
I fredags när jag fick ut bilen igen så slirar den fortfarande på kopplingen när den ska starta i backar.
Scania hittar inget fel.
Denna bilen har även svårt få i 9ans växel.

730in slirar dock inte på kopplingen, den är snarare tvärtom, den kliver av kopplingen.
Blir rivstart varje gång man ska iväg samt att den vibrerar när man ska iväg mjukt.

Är lite nyfiken på att se om det finns någon annan här på forumet som varit ute för något liknande och vad ni gjort för att få bukt med problemet.

Emil_J
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav flugfiskarn tor 29 mar 2012, 15:18

jag har en R400 -11 2pedals opti sen 9 mån. och visst dom är lite speciella.men jag har märkt att i vissa lägen
funkar det bäst att använda manöverläget då blir kopplingsingreppet mer precist.
leffe

flugfiskarn
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav taxxen fre 30 mar 2012, 10:24

Emil_J skrev:Är det någon mer än vi som har haft sjukligt mycket problem med dom nya Opticruisen utan koppling? Våra båda bilar krånglar, ( R730 samt R560 ) .

Konstigt nog är det bara våra V8or som krånglar mest.
560in vi har 2011års modell har vi bytt någon uppdateringssats på 2st gånger lameller, tryckplatta m.m på 1 gång.
I fredags när jag fick ut bilen igen så slirar den fortfarande på kopplingen när den ska starta i backar.
Scania hittar inget fel.
Denna bilen har även svårt få i 9ans växel.

730in slirar dock inte på kopplingen, den är snarare tvärtom, den kliver av kopplingen.
Blir rivstart varje gång man ska iväg samt att den vibrerar när man ska iväg mjukt.

Är lite nyfiken på att se om det finns någon annan här på forumet som varit ute för något liknande och vad ni gjort för att få bukt med problemet.

jag kör 730 med 2 pedalare som funkar nästan klockrent kan missa vid nedväxling till 9an men det verkar vara standard dock endast vi fullbelastning, kan det inte vara så att det vore ide att ta bort automatiken där bilen själv väljer växel vid start det har vi gjort på våran å ställt den på vxl1 alt 2 funkar kanon bra och sedan så använder start i backe funktionen så bilen inte rullar iväg bakåt om man står i en korsning innan man tryckt ner gasen tycker det funkar kanon, har i skrivande stund rullat 17450mil sedan maj-11 i (skogen)
å som tidigare talare så använde vi manöverläget när man ska koppla vagn eller backa till kran eller om man ska smyga loss när det är mjukt.. har även märkt att om man smyger på gasen så kan det hugga lite men är man bestämd så blir det mjukt å fint

taxxen
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Inläggav ktm fre 04 maj 2012, 16:51

Jag har kört de flesta Scania modell från 1985 och framåt,först nu när (jag) fick en R730 utan koppling tycker jag att man är en god bit på väg med få opti att funka.Fortfarande är det fel växelval i rondeller med ett för högt varv och ryck i vissa växlingslägen samt nerväxlingar med ett brak i lådan som gör att man håller på och kräkas.Jag vet och förstår att man kan kombinera mellan manuell och automatik och hur man kan få växlingarna till att hamna rätt.Det som jag vill komma till är att man med en manuell låda i normal körning inte behöver tänka och planera växelval utan att körningen funkar bättre och med mer känsla.I uppförslutning med last eller utan växlar opti,n kanon även på plan väg när hastigheten är över 40-50km/h.Tacka vet jag den gamla 10 växlade lådan i kombination med en V8a oavsett hk antal.Enda felet var att växlingstiden mellan hög och låg var för lång och kunde orsaka missad växel i en backe.En massa teknik=problem.Anledningen till opti på åkeriet är att vem som helst ska kunna köra,bara dom har körkort!?.Allt oftare möter jag lasbilar på fel sida av vägen med helljuset bländande i ansiktet på mig och med fötterna uppe på panellen och då menar jag inte motorvägar utan smala vägar där det finns överhängande risk för vilt och även utfarter mm.Tack för mig och hoppas jag inte klagade för mycket. :|

ktm
(<65 inlägg)
(<65 inlägg)

• E-post

Föregående

Besvara
69 inlägg • Sida 7 av 7 • 1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Återgå till Allmän diskussion